Na jarenlang uit een Miele CVA620 te hebben gedronken, ben ik me nu toch aan het interesseren voor een hogere klasse espressomachine, omdat het leuk, mooi en lekker is.
Ik heb twee vragen: 1) als ik nou een lijstje moet maken van de top apparaten, wat is dan de top 5 waar ik naar zou moeten kijken (ben nieuw maar heb bijvoorbeeld al gespot de Speedster en GS3 die me beiden fantastisch lijken).
2) Zijn dit soort machines eigenlijk wel geschikt voor thuis gebruik (moet je die bijv. 24 uur aan laten staan?)
Excuses voor de wellicht naïeve vragen, en bedankt voor eventuele reacties.
Re: Newby vraagt advies over top espressomachine
2Welkom op het forum, dit zijn vragen die elke "forumnieuweling" schijnt te stellen en toch krijg je dan het advies eerst de zoekfunctie eens te gebruiken en kijken wat daar uit rolt en niet opgeven met 1 of 2 keer zoeken en dan zeggen dat er niks staat, en gaarne jezelf even voorstellen in het daarvoor bestemde topic.
Om 1 vraag alvast te beantwoorden, het zijn prima machines voor thuis, trek je niks aan van de aansluitwaarden van soms rond de 3600 watt, hij slaat toch maar om de zoveel tijd even aan en hij verbruikt natuurlijk niet zoveel p/u
Toch nog no 2 tuurlijk hoeven ze niet 24 uur per dag aan te staan, fabeltjes worden wel vaker verhaalt (boeken vol) ik zet zelfs als ik weet dat er 's-middags geen koffie gedronken wordt de machine uit om hem 's-avonds weer aan te zetten, ja ik heb een grote horecamachine, een 2 groeps Kees vd Westen = evt te koop = te groot voor mijn keukentje
Om 1 vraag alvast te beantwoorden, het zijn prima machines voor thuis, trek je niks aan van de aansluitwaarden van soms rond de 3600 watt, hij slaat toch maar om de zoveel tijd even aan en hij verbruikt natuurlijk niet zoveel p/u
Toch nog no 2 tuurlijk hoeven ze niet 24 uur per dag aan te staan, fabeltjes worden wel vaker verhaalt (boeken vol) ik zet zelfs als ik weet dat er 's-middags geen koffie gedronken wordt de machine uit om hem 's-avonds weer aan te zetten, ja ik heb een grote horecamachine, een 2 groeps Kees vd Westen = evt te koop = te groot voor mijn keukentje
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Een Speedster is een fijne machine, weet ik uit ervaring en je kan het vermogen eenvoudig terug schroeven met 900 watt, als je iets minder vermogen naar de stoomboiler stuurt.
GS/3 is ook leuk, maar als je dan toch geld zat hebt: wat dacht je van een Synesso 1 groep, die zijn er nog niet zoveel in NL.
GS/3 is ook leuk, maar als je dan toch geld zat hebt: wat dacht je van een Synesso 1 groep, die zijn er nog niet zoveel in NL.
Speedster | SuperJolly | et al.
4Nou, geld zat is ook niet het geval. Zo'n Hydra is ook mooi, maar ik weet niet precies wat die kost - waarschijnlijk nog meer dan een Speedster.
5Je weet dat een top molen belangrijker is he?
Daarnaast, zelfs met een kwart van het budget van een Speedster laat je je Miele met het grootste gemak achter.
Daarnaast, zelfs met een kwart van het budget van een Speedster laat je je Miele met het grootste gemak achter.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
6Ben het met Adriaan en Blue eens: er wordt hier weer de klassieke beginnersfout gemaakt.
Ja, die twee machines zijn prachtig, maar betekenen helemaal niets als je niet weet hoe er mee om te gaan, je een goede maler hebt èn verse koffieboontjes gebruikt.
Dus: je kan je beter eerst goed kan inlezen. Daarna zou ik een topmaler kiezen (ergens tussen de €600 en €1500), vervolgens uitzoeken hoe je aan rete-verse boontjes kan komen (desnoods investeer je in een thuisbrander).
En als je dan nog geld over hebt, oh ja: kies dan een espresso apparaat uit dat je mooi vind, in die klasse zijn ze bijna allemaal goed.
Ja, die twee machines zijn prachtig, maar betekenen helemaal niets als je niet weet hoe er mee om te gaan, je een goede maler hebt èn verse koffieboontjes gebruikt.
Dus: je kan je beter eerst goed kan inlezen. Daarna zou ik een topmaler kiezen (ergens tussen de €600 en €1500), vervolgens uitzoeken hoe je aan rete-verse boontjes kan komen (desnoods investeer je in een thuisbrander).
En als je dan nog geld over hebt, oh ja: kies dan een espresso apparaat uit dat je mooi vind, in die klasse zijn ze bijna allemaal goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7Hoewel ik -niet geheel onbevooroordeeld- vind dat de Speedster iig qua constructie stukken beter in elkaar zit dan de GS/3.Spironski schreef: kies dan een espresso apparaat uit dat je mooi vind, in die klasse zijn ze bijna allemaal goed.
Speedster | SuperJolly | et al.
8En niet alleen qua constructie, ik vind de Speedster ook nog eens veel mooier!
Maar je zal het met me eens zijn dat er met de GS3 prima koffie is te zetten, toch? En hoewel het zal lijken alsof het in een ander leven heeft plaatsgevonden: je hebt toch ook lekkere espresso gedronken met je Audrey?
Maar je zal het met me eens zijn dat er met de GS3 prima koffie is te zetten, toch? En hoewel het zal lijken alsof het in een ander leven heeft plaatsgevonden: je hebt toch ook lekkere espresso gedronken met je Audrey?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Een mooiere omhuizing zegt toch niks behalve dat het een mooie omhuizing is.Aadje schreef:Hoewel ik -niet geheel onbevooroordeeld- vind dat de Speedster iig qua constructie stukken beter in elkaar zit dan de GS/3.Spironski schreef: kies dan een espresso apparaat uit dat je mooi vind, in die klasse zijn ze bijna allemaal goed.
Wil je indruk op het bezoek maken of wil je top espresso maken?Of allebei?
Een top espresso kun je al met een machine van 500 euro (en evt 2ehands nog minder ) zetten.
Uiteraard zal de machine met het top uiterlijk ook een top espresso zetten.
Maar het hoeft niet duur.
En nu kruip ik in mijn sauna.
10Ja mannen, allemaal gelijk.
Ik ben me ondertussen rustig aan het inlezen, heb ook veel op CoffeeGeek en Youtube bekeken en heb een soort Barista workshop gevolgd. Het belang van de maler ("grinder") is me duidelijk, net als dat van goede bonen en vakmanschap. Wees niet bang - ik heb ook nog geen apparaat gekocht.
Ik ben me ondertussen rustig aan het inlezen, heb ook veel op CoffeeGeek en Youtube bekeken en heb een soort Barista workshop gevolgd. Het belang van de maler ("grinder") is me duidelijk, net als dat van goede bonen en vakmanschap. Wees niet bang - ik heb ook nog geen apparaat gekocht.