Koffiemaler, 100 - 150 euro voor espresso EN gewone koffie

1
Hoi,

Ik heb een Philips Saeco espresso apparaat (eenvoudig) en een douwe egberts koffiezetapparaat.
Ik wil graag een bonenmaler kopen die voor beide apparaten de bonen kan malen. Mijn budget is tussen de 100 en 150 euro.

Na wat speurwerk op internet kom ik uit op de volgende modellen:
- Nemox lux
- Nivona CafeGrano 120

Mijn vragen:
- zijn beide apparaten geschikt op bonen fijn genoeg te malen voor espresso en grof genoeg voor 'gewone' filter koffie?
- op internet lees ik dat dit goede apparaten zijn voor die prijs. Zijn er volgens jullie nog alternatieven die ik moet overwegen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Bij voorbaat dank!

Re: Koffiemaler, 100 - 150 euro voor espresso EN gewone koff

2
Mijn Nemox lux is prima in staat om fijn genoeg te malen voor espresso. Kan nog veel fijner, voor turkse koffie bv. Grof genoeg voor filter? Weet ik niet, nooit geprobeerd, maar het lijkt me wel. In het allerslechtste geval koop je voor een tientje een maler voor je filterkoffie. Of een handmolen. Maar nogmaals, ik zou niet weten waarom een lux dat niet zou kunnen.
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

3
Als ik zie hoe nauwkeurig ik elke keer weer de maling van de bonen voor mijn espresso moet afstemmen, moet ik er niet aan denken dat ik de hele tijd heen-en-weer moet met die instelling om ook voor filter te malen. En elke keer weer opnieuw fijn-afstemmen en weggooien zeker? Ik denk dat ik de helft van mijn maalsel zou moeten wegkieperen. Lijkt me helemaal niks.

Daarbij is espressomaling niet alleen maar heel fijne filtermaling hè? Espresso vereist een tweedeling in de fijnheid van de deeltjes: grovere, en z.g. "fines" die de ruimtes tussen de grotere deeltjes opvullen. Bij filter zal je dan al snel hebben dat die fines door het filter slippen, of dat de fines achterblijven maar dat de grovere deeltjes te grof zijn geworden.

Ik zou inderdaad twee aparte malers nemen. Of doorsparen voor de Mahlkönig Vario, bij mijn weten de enige maler waarbij je makkelijk tussen die twee standen kan kiezen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Fines zijn toch het resultaat van iedere maling? Het zijn de splintertjes die ontstaan bij het verpulveren van de bonen. Simpelweg omdat een boon een complex bouwwerk is van cellen en wanden. Je wilt daarvan precies gelijke deeltjes hakken maar dat is natuurlijk onmogelijk.

Dat gezegd hebbende kun je bij filterkoffie zelf bepalen hoeveel je van die kleinere deeltjes in je koffie wilt terug vinden. Dat wordt helemaal bepaald door het type filter dat je kiest. Neem bijvoorbeeld een french press voor veel deeltjes (en dus veel body) of een chemex voor heel weinig deeltjes (en meer uitgesproken smaak).

Overigens is het doel van een goede maler om alle deeltjes zo gelijk mogelijk te krijgen. Kleinere schijven, versleten schijven of malers met een hoge warmte productie resulteert in een breder spectrum aan formaten koffie deeltjes.

7
Overigens is het doel van een goede maler om alle deeltjes zo gelijk mogelijk te krijgen...
Kan je vertellen hoe je daar aan komt? Bij mijn weten moeten espressomalers juist twee verschillende groottes produceren. Mogelijk dat je zo gelijkmatige deeltjes wil voor filter en duwpot e.d., maar voor espresso moet je koffiepuck behoorlijk dicht zijn en daarom grote deeltjes bevatten, met daartussen kleine deeltjes.
Op de TGP op HB zijh ook grafiekjes te vinden van wat voor deeltjes een goede maler produceert: inderdaad met twee behoorlijk nauw omschreven pieken in het hele spectrum.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Het zou best kunnen dat jij gelijk hebt Spironski. Maar ik heb nog eens nagezocht voor je waar ik mijn informatie vandaan heb. Ik heb dit opgemaakt uit het hoofdstuk Grinding van Scott Rao's boek 'Everything but Espresso'. (Waarschijnlijk bij de meeste van jullie forumgebruikers niet onbekend en misschien heb je 'm ook wel thuis liggen.) Er staat niet letterlijk wat ik zei over een goede maler, maar dit is wel wat ik opmaak uit dit hoofdstuk. Ik zal niet het hele hoofdstuk overtypen maar ik lees onder andere:

"As in espresso percolation, fines influence, and can disrupt, non-pressurized percolation."

en verderop

"Although fines contribute easily perceived bitterness to espresso, they may not have a significant effect on the taste of non-pressurized brews."

Het is inderdaad wel een boek dat over alle andere zetmethodes gaat dan espresso, maar als ik dit lees concludeer ik bovenstaande. Dus: fines zitten in iedere maling maar zijn eigenlijk een bijproduct van het malen zelf. Sterker nog ik begrijp hier uit dat hoe minder fines je hebt in je maling, hoe minder bittere smaken je hebt in je koffie.

Maar goed jouw informatie zal ook niet onjuist zijn. Misschien dat dedicated espresso grinders anders malen dan slow coffee grinders? En zitten er voor espresso malers twee pieken in het spectrum? Tegelijkertijd lijkt het me erg lastig om uit 1 maler twee formaten koffie deeltjes te krijgen. (Lees: twee pieken in het spectrum.) Tenslotte gaat alle koffie langs dezelfde twee maalschijven. Bovendien heb ik thuis de MK Vario en die maalt voor espresso en filterkoffie.

Overigens kan ik je aanraden zelf dit boek eens op te zoeken en het hoofdstuk nalezen want de rest is ook interessant.

9
Volgens mij schrijf je het zelf al:

-Ik heb dit opgemaakt uit het hoofdstuk Grinding van Scott Rao's boek 'Everything but Espresso'.

-"As in espresso percolation, fines influence, and can disrupt, non-pressurized percolation."

-"Although fines contribute easily perceived bitterness to espresso, they may not have a significant effect on the taste of non-pressurized brews."

Dat gaat dus over alles, behalve espresso.

En je hebt dus ook speciale espressomalers (over deze hebben we het hier op het forum meestal). Het is inderdaad niet makkelijk om die twee redelijk specifieke pieken in het spectrum in je maling te krijgen. Dat kan ook alleen door de boontjes niet te vermorzelen (omdat je dan van allerlei onregelmatige deeltjes krijgt, zo'n malertje met snel ronddraaiend mesje doet dat), maar ze heel precies te "snijden". Goede espressomalers kunnen dat, en het is ook een verklaring waarom die dingen niet goedkoop zijn.

10
Nou ja je moet de zinnen natuurlijk wel goed lezen...

"As in espresso percolation, fines influence, and can disrupt, non-pressurized percolation."
(Net zoals bij espresso....)

"Although fines contribute easily perceived bitterness to espresso, they may not have a significant effect on the taste of non-pressurized brews."
("Hoewel fines zorgen voor makkelijk waar te nemen bitterheid bij espresso, enz..." dus fines zijn bij espresso nog minder gewenst dan bij filterkoffie!)

Het boek gaat ook inderdaad niet over espresso maar er worden hier wel duidelijke vergelijkingen gemaakt.
Maar goed ik heb nog wel even verder gezocht op internet en wat ik tot nu toe begrijp is dat echt goede filter malers voor consumenten eigenlijk niet bestaan, want die zijn schijnbaar te duur. Terwijl je dat eigenlijk zou verwachten van espresso malers lijkt me.