Isomac Macinino Professionale (maalgraad en modificatie)

1
Voor bij mijn eerste machine, de Ascaso Dream, heb ik een Isomac Macinino Professionale maler gekocht.
Het apparaat krijgt een ruime 8 op CoffeeGeek.
Het tweedehands beestje van medio 2007 ziet er als nieuw uit (van buiten en van binnen) en heb ik voor minder dan 100 euri overgenomen.

Helaas sloeg grote teleurstelling toe, toen ik op de fijnste stand (11) maling kreeg die er exact zo uitzag als snelfiltermaling, waarmee ik daarvoor had bewezen dat mijn machine bruin water produceert. :shock:

Gelukkig had ik van tevoren naast de talloze lyrische berichten over de maler ook al her en der gelezen over de te strak/veilig afgestelde veiligheidsschroef in de maalgraadring.
Dit is bij de Gran Macinino ook vaak het geval en is bijna hetzelfde te verhelpen.
Helaas was het lastig van de modificatie foto's te vinden en how-to's waren ook spaarzaam en onduidelijk, dus daarom hier de uitleg (OP EIGEN RISICO!):
1) Trek de bonenhouder omhoog uit de machine (bij de GM eerst de schroefjes in het plastic los!);
2) Verwijder de ring met maalstandenopschrift;
3) Kijk waar het zwarte veiligheidsschroefje de stopschroef raakt (door met de klok mee de maalgraad te verfijnen);
4) Verwijder het veiligheidsschroefje met een inbussleuteltje;
5) Kijk hoe ver je de ring/maalgraad kunt verfijnen tot de maalschijven elkaar raken, en ga 1 gaatje terug;
5) Test VOORZICHTIG of de machine keurig draait zonder bonen, dan met bonen;
6) Draai het inbusschroefje net voor de stopschroef terug, dit is meestal 45 tot 90 graden 'verder' dan waar hij zat;
7) Herplaats de ring bonenhouder/bonen, en geniet van zeeer fijne maalgraad!

Ik heb met de Macinino Professional een heerlijke maler, die aan al mijn (beginners)wensen voldoet, na modificatie, al zijn er de volgende aandachtspunten:
- Niet fijn genoeg zonder mod, maar mod is relatief simpel;
- Heel soms een klontje op fijnste maalstand;
- Rechte hoek in uitloop, dus altijd kantelen/leegborstelen na maling.
Machine: Ascaso Dream (2007/manometer, anthracite)
Grinder: Isomac Macinino Professionale (2007, self-modified finer grind)
Beans: AH Perla Gold (100% Arabica)(for exercise ;)

Re: Isomac Macinino Professionale (maalgraad en modificatie)

3
Midas schreef:Heel veel lager dan een 8 wordt er daar ook niet gegeven..... alleen een paar kruidvat molens scoren lager. ik hoop dat jij je daar dus niet al te veel door hebt laten leiden.
Nou ik Zie er genoeg, maar minstens zo belangrijk zijn de teksten binnen die reviews, en het aantal reviews waarop een cijfer gebaseerd is. Bovendien zijn sommigen (zoals deze Isomac Mac Pro) onderdeel van ALLE apparaten van dat merk, en moet je dus zelf de juiste reviews/cijfers er even uit pikken...

Los van of ik me er door heb laten leiden, ik heb een paar malers gezien en bediend, en ik geef m ook zeker een 8,5 alles bij elkaar!
Machine: Ascaso Dream (2007/manometer, anthracite)
Grinder: Isomac Macinino Professionale (2007, self-modified finer grind)
Beans: AH Perla Gold (100% Arabica)(for exercise ;)

4
Reviews van mensen zeggen mij totaal niks.
Ten eerste zullen de meeste mensen niet graag schrijven dat ze een miskoop hebben gedaan.Het is fijner om iets positiefs te schrijven.Een soort zelfbevestiging dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Ten tweede weet je niks over het referentiekader van de review schrijver.Is het zijn eerste molen?Zijn tweede?Hoelang heeft hij hem al in gebruik?

Kortom laat je nooit leiden door reviews van gebruikers.Leek leesvoer met een pot bier er bij.Meer niet.

5
cremalover schreef:Reviews van mensen zeggen mij totaal niks.
Ten eerste zullen de meeste mensen niet graag schrijven dat ze een miskoop hebben gedaan.Het is fijner om iets positiefs te schrijven.Een soort zelfbevestiging dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Ten tweede weet je niks over het referentiekader van de review schrijver.Is het zijn eerste molen?Zijn tweede?Hoelang heeft hij hem al in gebruik?

Kortom laat je nooit leiden door reviews van gebruikers.Leek leesvoer met een pot bier er bij.Meer niet.
Je eerste twee punten zijn juist, alleen je conclusie is voorbarig. 'Nooit' slaat natuurlijk nergens op, want dan zitten we hier met z'n allen voor niets (wat we hier doen is immers ervaringen uitwisselen). Het is alleen belangrijk de recensies in het juiste perspectief te plaatsen en je af te vragen wie, wat en waarom en niet alles voor zoete koek aan te nemen.

6
SteefM schreef:
cremalover schreef:Reviews van mensen zeggen mij totaal niks.

Je eerste twee punten zijn juist, alleen je conclusie is voorbarig. 'Nooit' slaat natuurlijk nergens op, want dan zitten we hier met z'n allen voor niets (wat we hier doen is immers ervaringen uitwisselen). Het is alleen belangrijk de recensies in het juiste perspectief te plaatsen en je af te vragen wie, wat en waarom en niet alles voor zoete koek aan te nemen.
Ik maak onderscheid tussen een review van een onbekend iemand en een beargumenteerde uiteenzetting van iemand op een forum waarvan ik weet dat die een bepaalde machine langere tijd in gebruik heeft en dus ook een zinnigere beoordeling kan plaatsen. ;).Met zo iemand kun je dan ook gedachten en meningen uitwisselen hetgeen een beoordeling nog waardevoller zal maken.