Mijn eerste machine!
Een tweedehands Ascaso Dream uit 2007 (manometer), zo goed als nieuw (van buiten en van binnen!), kleur antraciet, op de kop getikt voor nog geen 150 euro (weg ivm Nespresso ).
Het apparaat krijgt een gemiddelde 8.1 op CoffeeGeek.
Er zat een plastic tamper, een uitkloplade en een (pres.) portafilter met single filter basket bij.
Ik heb de machine schoongemaakt (nog niet ontkalkt, en niet gebackflusht, aangezien de oudere types geen magneetklep/driewegklep hebben), maar had nog geen maler of bonen.
Omdat ik zo enthousiast was, toch maar eens geprobeerd met snelfilterkoffie van DE, maar hoe hard ik ook tampte en hoe vol de basket ook zat, ik kreeg in 10 sec longdrinkglazen vol bruinig stinkwater, en werd toch een beetje bang.
Inmiddels is dit gefixt, met mijn Isomac Macinino Professionale (gemodificeerd!), al kwam er wel een en ander bij kijken.
Puntjes van aandacht zijn momenteel nog;
- De basket blijft bijna altijd (in zijn eentje) aan de kop plakken en gaat met moeite los (hoe fixen we dat?!);
- Licht nadruppelen stoompijp/kop (geen driewegklep?);
- Temperatuurlamp gaat al snel uit, maar de shots zijn pas echt warm na 15 later;
- Temperatuur van de shots mag hoger (hoe regel ik dat, misschien met ontkalking, of komt dit door verkeerd stoomgebruik van vorige eigenaar?);
- Drukmeter tikt de 13 bar aan, terwijl de shots top zijn in de juiste tijd (25 sec).
Mooie koop toch? Antwoorden of adviezen?
Ascaso Dream (2007)
1Machine: Ascaso Dream (2007/manometer, anthracite)
Grinder: Isomac Macinino Professionale (2007, self-modified finer grind)
Beans: AH Perla Gold (100% Arabica)(for exercise ;)
Grinder: Isomac Macinino Professionale (2007, self-modified finer grind)
Beans: AH Perla Gold (100% Arabica)(for exercise ;)