Best goed om eens de lucht te klaren.
Ik vermoed dat het punt dat Steef maakt niet alleen over deze draad gaat. Ook ik vind dat er soms onnodig bot wordt gereageerd.
Niet alleen jammer als je daarmee nieuwe leden weg jaagt, maar ook help je er niet mee de kwaliteit van koffie omhoog te brengen. We mogen ons best herinneren hoe we zelf zijn begonnen, en hoe we indertijd zelf waarschijnlijk zijn geholpen door andere mensen die geduldig onze dommigheden tolereerden.
En dan heb ik het nog niet over de vervuiling van het forum. Het blijft jaren leesbaar, maar het is nu niet het meest verheffende leesvoer en meestal is het ook niet leerzaam. Niet goed voor het forum dus.
Maar in het geval de TS van dit draadje ben ik van mening dat hijzelf helaas de initiator is geweest van deze ongelukkige gang van zaken. Hoewel Blue erg kort was in z'n antwoord (en daardoor wellicht niet begrepen door TS), was er inhoudelijk niets op aan te merken. Ook mijn gedachte was: "het antwoord is: elke goede espresso?!"
Raffi zelf begon vervolgens woorden als "sarcasme" en "irritaties" te gebruiken, en dreigde zich meteen uit te schrijven. Waarmee hijzelf de toon zette.
Daar stapt Adriaan dan vervolgens kenmerkend bruut in, maar ook hij schrijft wel dat er geen irritaties zijn en heet (voor 't eerst?
) TS van harte welkom. Om vervolgens inhoudelijk op de vraag van TS in te gaan.
Mijns inziens had Raffi wel erg lange tenen, en maakte ook hij zich juist schuldig aan dat gebrek aan geduld, begrip en forum etiquette waar we het hier over hebben. En dan zijn Blue en Adriaan samen...,laten we zeggen: niet de meest voorzichtige, geduldige luisteraars
.
We hoeven het niet in alles met elkaar eens te zijn, maar laten we wel kennis nemen van elkaars standpunten en daar respect voor hebben. Het is ook goed om je er van bewust te zijn dat
geschreven tekst vele malen heftiger overkomt dan
gesproken tekst. Hier gewoon spreektaal neerpleuren voldoet dus niet. Enige zorg en terughoudendheid zijn daarin is nodig.
Wat mij betreft is het begin dit draadje een illustratie van wat er gebeurt als er (te) kort-door-de-bocht wordt gereageerd. Er wordt alleen nog maar
gereageerd op elkaar, en kennis en antwoorden worden niet meer overgebracht. En dat is jammer, want daar ging het (en dit forum) uiteindelijk om.