E.S.E. Pads in Gaggia Classic

1
Elders al een topic lopen over mijn ervaringen met de Gaggia en espresso. Ik had een blikje Illy E.S.E. pads staan en wilde die tussen het getest door ook proberen. Dacht dat dat lekker makkelijk zou zijn.

-De Gaggia classic wordt ook met een perfect crema filter geleverd, dus ook dat zwarte plastic palletje er in en dat pads filter
-Pad past aardig in de versmalling, maar druk je hem daar ook echt in? neem aan van wel anders loopt al het water er langs lijkt me.
-Flappen van de pads steken tot buiten het filter, maar wat naar binnen gevouwen maar man wat zijn die dingen groot....
-Na 25 seconden zit er een vingerhoedje koffie in het kopje. Heb ruim een minuut/anderhalf nodig voor een gevuld espresso kopje (echt een klein kopje).

Resultaat is waterig drabje. Nu weet ik dat ESE niet top was maar had wel "Nespresso"achtige kwaliteit verwacht. Verder kan ik ook niets tweaken behalve de doorlooptijd of aanduwen maar dit is niet best. Zie ik iets over het hoofd?

Re: E.S.E. Pads in Gaggia Classic

4
Vanavond nog wat pads geprobeerd met het padfilter en dat zwarte dingetje wat er onder hoort. Zoals je elders kan lezen lukt het zetten met gemalen bonen nog niet lekker dus ik dacht: ik heb het blok, dat maar proberen is foolproof...

1) ESE bakje heeft net als een normaal eenkops filter een versmalde onderkant, pers ik dat ding daar helemaal in? Zit niet echt lekker als ik dat niet doe (wel gedaan dus)
2) op 13 seconden zit ik al op de 30ml. Laat ik 25 sec doorlopen dan krijg ik iets van 55ml
3) om ding er weer uit te halen pruts ik met een vork, zit dan helemaal klem.

Kwaliteit niet best, ook hier een grondsmaak.

Re: E.S.E. Pads in Gaggia Classic

5
Ik heb zelf ook een Gaggia Classic en heb een paar weken terug voor het eerst de E.S.E. pads gekocht.

De pads hebben een afscheurbare rand die ik er altijd af haal. Je moet de pad niet in de versmalling persen. Je legt de pad gewoon in het 1-kops (=E.S.E.) filterbakje en drukt hem dus niet aan. Door de druk van het water vindt de pad automatisch zijn weg en wordt vanzelf aangedrukt, is mijn ervaring.

Zoals te verwachten is de doorloop een dunner straaltje dan bij het 2-kops filterbakje (want minder koffie maar zelfde doorlooptijd) en heb ik gemiddeld na 25 seconde een enkele espresso.

Ben zelf niet erg enthousiast over de pads, maar ik heb dan ook alleen die van Illy geprobeerd. Er zijn een hoop Nederlandse webshops die pakketten aanbieden met soms wel tientallen verschillende merken. Lijkt me zeker het proberen waard als je je apparaat met de pads aan de praat krijgt!