Mijn Kees is 3600 watt, het zijn maar vrij korte inschakelmomenten, het valt allemaal reuze mee met die stroomvreter, als die grote boiler eenmaal op temperatuur is dan is die ook zeer stabiel, duurt wel iets van 45 minuten en Kees geeft aan op elke groep "even" 5 koffies te produceren, je hoeft da uiteraard slechts 1 maalsel per groep te gebruiken, het is voor de tegendruk van de groep, zelf heb ik er wat op gevonden een stevige op maat gesneden "puck" uit een aantal lagen filtermateriaal, geeft net zoveel weerstand.Spironski schreef: Vanwege die grote boilers en al dat metaal kost opwarmen ook meer tijd. En of je machine 1200W gebruikt of 3600W, maakt aan het eind van het jaar denk ik best wat uit...
Nu zullen deze verschillen bij professionele 1-groepers nog enigszins meevallen, maar vind er eerst maar eentje.
Ik heb al meer dan 10 jaar een "pro" machine en wil echt niet anders, geen gezeur met kalk etc gewoon normaal onderhoud plegen en zeker 1x per jaar de douchezeefjes en de groepsringen vervangen en de filter regenereren.
Zo ik ga de deur uit naar de rommelmarkt, kijken of er nog wat te halen valt !!