Re: gespot

61
Spironski schreef: Vanwege die grote boilers en al dat metaal kost opwarmen ook meer tijd. En of je machine 1200W gebruikt of 3600W, maakt aan het eind van het jaar denk ik best wat uit...

Nu zullen deze verschillen bij professionele 1-groepers nog enigszins meevallen, maar vind er eerst maar eentje.
Mijn Kees is 3600 watt, het zijn maar vrij korte inschakelmomenten, het valt allemaal reuze mee met die stroomvreter, als die grote boiler eenmaal op temperatuur is dan is die ook zeer stabiel, duurt wel iets van 45 minuten en Kees geeft aan op elke groep "even" 5 koffies te produceren, je hoeft da uiteraard slechts 1 maalsel per groep te gebruiken, het is voor de tegendruk van de groep, zelf heb ik er wat op gevonden een stevige op maat gesneden "puck" uit een aantal lagen filtermateriaal, geeft net zoveel weerstand.

Ik heb al meer dan 10 jaar een "pro" machine en wil echt niet anders, geen gezeur met kalk etc gewoon normaal onderhoud plegen en zeker 1x per jaar de douchezeefjes en de groepsringen vervangen en de filter regenereren.

Zo ik ga de deur uit naar de rommelmarkt, kijken of er nog wat te halen valt !!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

62
We gaan even van wat aannames uit en doen een onwetenschappelijk sommetje:

Machines staan ongeveer 20%van de tijd aan, maar met het opwarmen van het hele apparaat meegeteld maak ik daar 25% van. Het apparaat staat 4 uur p/d aan, dus effectief staat het apparaat dan 1 uur p/d aan.
Met een 1200W apparaat, á €0.25 per kW is dat dan €0.30 per dag. Per jaar, hoppakee: €100. En met een 3600W machine is dat dan dus €300, Toch een verschil van €200 per jaar. In 7 jaar heb je zo toch een Nino bij elkaar gespaard! ;)

Nu valt er veel aan en op te merken over bovenstaand rekensommetje, maar het is ook alleen maar een grove indicatie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

65
@3aan schreef:Dat kleine boilertje koelt veel sneller af dan die grote boiler.
Maar het kost ook (bijna) navenant meer energie om die grote boiler warm te krijgen. En daarna is het absolute warmteverlies van een kleine boiler ook niet groter is dan van een groter. Deze zal hoe dan ook meer stroom gebruiken.
Afgezien daarvan zal een grote boiler allicht stabieler zijn dan een kleine, simpel zat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

66
Van deze proefbrander kreeg ik een hint van een mede-forummer, en heb hem voor een leuke som over weten te nemen!

Maar nu die thuis is, is die eigenlijk wat te groot om hem te plaatsen, eerst kijken of ik hem volledig aan de praat krijg !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

68
Ik zit me af te vragen waarnaar ik kijk? 3 Vensters, 3 stortbakken, 1 trommel?

70
Spironski schreef:Ik zit me af te vragen waarnaar ik kijk? 3 Vensters, 3 stortbakken, 1 trommel?

Een zeer gewilde proefbrander!

3 branders ineen oftewel 3 x 100 gram tegelijk branden, zo konden de koffiehandelaren aan de vraag van de klanten voldoen om een proefzending van bepaalde bonen, ze staken met de bemonsteringspijp door de jute zak van de beoogde partij heen zonder deze te beschadigen. het monster werd dan gedeeltelijk gebrand en het andere deel van het monster kon groen mee, zodoende kon deze meegenomen worden in de smaakproef.

Vandaar ook de naam proefbrander(s)

De werking is al volgt; er zijn drie afzonderlijke brandtrommels, die gestookt worden met propaangas, ze kunnen elk afzonderlijk geregeld worden door de sleuteltjes aan de voorzijde, tevens is er een koeling voorzien voor elk uitstort bakje/zeef, deze kan met een schuif aan de voorzijde bedient worden, onder het plateau bevindt zich de elektromotor welke nu staat geschakeld op 380 volt, ik heb toch het idee dat deze ook naar 220 volt geschakeld kan worden, dat maakt hem een stukje interessanter.

Van de motor gaat er een lederen aandrijfsnaar naar het grote wiel erboven, welke de 3 trommels met een worm/wiel overbrenging aandrijft, je moet wel zo'n overbrenging hebben, daar deze snel naar voren moet kunnen kantelen om hem te legen, in het daarvoor bestemde bakje.

Deze aandrijfas loop door naar de andere kant waar hij weer bij een wiel uitkomt en de drijft een ventilator weer aan door middel van wederom een lederen aandrijfsnaar, deze ventilator zorgt voor de rookafzuiging boven de branders en tevens voor de afzuiging onder de bonenzeefjes.

Het geheel zal gezien de papier restjes die ik in het apparaat gevonden heb, rond de 60 jaar oud zijn.

Dus geen televisies o.i.d. Spionski. 8-)