Thermoblock Delonghi Primadonna 5 of 6 mm?

1
Hallo allen...

Ben nog erg vers hier op het forum, maar heb al veel informatie 'tot mij genomen' en zo ook al bepaald -mede op basis van wat ik hier lees - dat mijn huidige Delonghi Primadonna de laatste volautomaat is die ik heb gekocht ;-)

Maar zolang ik hem heb, wil ik we graag dat 'ie het goed doet. Ik weet dat er een probleempje is met het thermoblock en wil dat gaan vervangen. Nu word ik geen wijs uit of ik een 5 of een 6 mm vervangend block moet hebben. Het apparaat is al open, maar de 'becijfering' is gewoon niet eenduidig: het cijfer lijkt het meest op een '6', maar het haakje bovenin is zo merkwaardig dat het ook een rare '5' zou kunnen zijn. In ieder geval is het nummer van de printplaat 5232117800. Op basis van dit laatste kan ik online niets vinden van de diameter, maar wellicht is er iemand hier die het wel weet?

Ik zou overigens ook wel voor reparatie ergens langs willen gaan - ik zie bijvoorbeeld dat Oxxo hier er erg veel van weet, maar weet niet waar zijn reparatiebedrijf (?) zit...

Afbeelding

Bijgaand een plaatje van bovenop het blok....

Re: Thermoblock Delonghi Primadonna 5 of 6 mm?

2
Ja da's inderdaad een rare 5 (of 6). Oxxo is al enige tijd niet meer zo actief op het forum, maar je zou hem een PB-tje kunnen sturen. Hopelijk reageert hij daar dan op.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Hoi,
ik heb een mailtje gehad over een 5/6 mm thermoblock.
Voor het regelmatig deelnemen aan discussies heb ik niet voldoende tijd, maar hierin kan ik iets betekenen.

Diameter kun je makkelijk nameten door het slangklemmetje te verwijderen en de doorsnede van de rvs buis te meten. Tot 2008 (zie datum op pomp) zijn er 5 en 6mm buizen gebruikt, daarna alleen 5mm.

Als je de PrimaDonna 6620 (laatste 3 jaar) hebt is het per definitie 5mm.

Maar wat is er kapot? Als er iets lekt is het niet het thermoblock, maar de appendages die eraan gemonteerd zitten. Deze bevatten siliconen pakkingen die gevoelig zijn voor de gebruikelijke ontkalkingsmiddelen en voor onvoldoende ontkalken. Het beste kan men met lactaat ontkalken (fabrieksmiddel).

Tenzij de lekkage al jaren aanwezig is en grote corrosie problemen heeft veroorzaakt is totale vervanging niet nodig (element+appendages kost € 90,-). Vervangen v/h thermoblock is alleen nodig bij een doorgebrand thermoblock en dat komt bij 5mm thermoblocks vrijwel nooit voor. Bij de 6mm relatief meer. Tijdens een onderhoudsbeurt worden de appendages + microswitch van het thermoblock vervangen om lekkages te voorkomen. Dat kost veel minder arbeidstijd en is qua materiaal veel goedkoper.

Alle materialen die nodig zijn om een Prima Donna 2-jaarlijks (of 6.000 kopjes indien eerder) te servicen kosten ongeveer €30 tot 35 euro excl melkdeksel. Gericht op een levensduur van 8 jr. Het werk aan de machine is ruim 1h20m. Bij de nieuwe serie 26.455 is er een ander onderh.schema en dat is gericht op 12 jaar (35.000 kps).

Wat betreft de smaak en temperatuur is erg belangrijk welke soort bonen je hebt gebruikt. Bij bonen met vochtpercentage van meer dan 5%, en bonen die zand/steentjes bevatten etc. treedt veel slijtage en verstopping in de molen op. Daarna vult de brewgroup met onvoldoende ´zuivere´ koffie en loopt het water te snel door, neemt te weinig temperatuur en smaak op. Dit en oude bonen is de oorzaak van het leeuwendeel van de ´smaakgerelateerde´ problemen met automaten. Bij filterhoudermachines is dat niet anders.
Er gaat niets boven morgen.

5
Voor het regelmatig deelnemen aan discussies heb ik niet voldoende tijd, maar hierin kan ik iets betekenen.
Toch fijn dat je het nu doet, en leuk dat je weer even "terug'"bent!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder