Kleine batches in de Gene

1
Afgelopen weekend een kleine batch geprobeerd te branden in de Gene en dat bleek niet helemaal lekker te werken. Had 90gr Indian Malabar AA Robusta geprobeerd te branden maar moest toch echt richting de 240-250C om de bonen in 22 minuten richting SC te krijgen. De efficiëntie van de Gene is met deze hoeveelheden blijkbaar erg laag.

Hebben jullie tips om kleine batches goed te kunnen branden in de Gene?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Kleine batches in de Gene

2
Dat heb ik met mijn roaster op het gas ook last van, kleine batches zijn moeilijk beheersbaar, ik heb de gebruiksaanwijzing van de Gene even doorgenomen en zie eigenlijk alleen maar vullingen van 250 gram, bij mij op het vuur lukt een batch van 175 gram nog maar net, met m'n proefbrander gaat het tot maximaal 150 gram en daar lukt het prima om 75 gram in te branden, deze moet je voorverwarmen tot 140 graden en dan de bonen toevoegen, dat voorverwarmen met deze kan makkelijk 7 minuten in beslag nemen en dan gaat zo'n kleine batch perfect.

Kan je de gene ook voorverwarmen zonder bonen er in?

Afbeelding proefbrander naast m'n kleine op het gasfornuisbrander;

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Kleine batches in de Gene

3
@3aan: Ik verwarm de Gene standaard een minuut of 5 voor op 150C. Dit werkt beter in de Gene. Moet er waarschijnlijk maar aan wennen dat dit hoogstwaarschijnlijk een te kleien batch was. Wilde je blend van de Malabar en de Robusta is proberen zonder erg veel van de Robusta weg te hoeven gooien.

Van het weekend naar de kleine Koffiebranderij geweest. Leuke zaak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Kleine batches in de Gene

4
Ik brand normaal met 240 gram boontjes. Als ik daar maar 20 gram van afwijk verloopt de branding al heel anders dan ik gewend ben. Inderdaad heb je met minder belading een hogere temperatuur nodig, en bij meer belading een lagere temperatuur.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Kleine batches in de Gene

5
Ik heb toevallig gisteren drie batches van 175gr gebrand met de Gene en ik moet zeggen dat het best ging. Duurt iets langer voor je op temperatuur bent maar eigenlijk alle drie binnen acceptabele tijd klaar. Denk als je nog minder gaat branden dat het dan wel problemen oplevert inderdaad.

Re: Kleine batches in de Gene

6
Denk inderdaad dat ik de volgende keer gewoon minimaal 175gr moet branden en dan de rest maar weggooien. Of op één dag 2 batches (240gr per keer) Malabar en dan 1 batch Robusta a 175gr. Ben verder niet zo'n hele grote fan van robusta, alleen een klein deel door een blend. Eerst maar is bekijken hoe ik de blend vind. Vandaag is hij 3 dagen jong en ga hem vanavond proberen.

Ik merk indrdaad ook een groot verschil of ik 220gr of 240gr in de Gene stop. 240gr blijft toch wel erg fijn. Een gemiddelde boon toch wel op Full City (+) gebrand in 16:30-17:00 minuten. Begin First Crack op 12:30-13:00.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul