Zelf importeren uit Italie?

1
Wie van jullie heeft er ervaringen met het zelf importeren van een E61 espressomachine uit Italie? En welke ervaringen hebben jullie daar mee? Met de vakantie voor de deur en mijn sluimerende droom om mijn huidige Giotto basic te vervangen door een Evoluzione met vastwater en rotarypump blijft dit onderwerp me bezig houden. Zeker nu dat er op EBay een bedrijfje in de buurt van Milaan een nieuwe Giotto evoluzione aanbiedt voor 1269 euro. Scheelt toch 400 euro met de straatprijs in Nederland.
(En ja ik ben me bewust van garantie en service overwegingen, maar aangezien ik nu ook mijn machine regelmatig uit mekaar knutsel weerhoudt dat me niet zo :D )

Mijn eigen eerdere zoektochten in Italie waren niet zo succesvol. Ten eerste drinkt een Italiaan zijn espresso voor 80 cent in de cafétaria en niet thuis. En als hij al een machine thuis heeft is het vaak een Pavoni. Mede daardoor heb ik in Toscane (Cecina, Livorno) nergens een retailer kunnen vinden die uit voorraad ééngroeps domestic E61 machines levert. Wel heb ik horecaleveranciers gevonden die op bestelling een machine wilden leveren, maar daarvan was het onduidelijk of dit nog tijdens de vakantie af te wikkelen was.

Iemand van jullie betere ervaringen en tips?
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Re: Zelf importeren uit Italie?

2
Denk dat een Europese fabrieksgarantie van 1 jaar wel verplicht is en dat dit niet enkel bij de winkel van aankoop geld.
In principe zou je je toestel dus ook in Nederland bij de officiele verdeler of hersteller kunnen binnen doen indien er zich problemen voordoen.

Zou wel eens googlen naar de gebruikerservaringen van de winkel waar je wil bestellen.
Eens kijken wat mensen zeggen over levertijden, verpakkingen, communicatie, ...
Vraag zeker een trackingnummer, en voor zo een bedrag verzekerde verzending nemen.
La Pavoni Europiccola, BFC Junior Plus, Faema MC

3
Gezien transportrisico's, gewicht van de machine, risico van niet-levering en last but not least de lol van het avontuur van het zelf importeren zou ik de machine ter plekke zelf ophalen. Ook al houd ik mezelf voor de gek, maar het maakt de machine nog een slag Italiaanser als je hem zelf uit Italie hebt meegenomen. Maar de eerste horde is het vinden van een retailbedrijf langs de route milaan-toscane die dit soort machines levert.

5
In de buurt van Venetie; wel iets omrijden, en duurder als die 1300 euro:

http://shop.lagondola.it/product.php?pid=761&nav=mn

Misschien Peter van Kafko eens bellen? Die biedt de Giotto's ook aan voor mooie prijzen...Wellicht net zo duur als in Italie, met de service van een vakman en redelijk in de buurt (in ieder geval dichter in de buurt dan Milaan ;) )
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

6
Ik ken Peter en zijn service. Ben net mijn machine aan het reviseren met zijn hulp. Iedere euro waard en ook de plek die ik als eerste overweeg mocht het Italie avontuur niet lukken. Dank voor de suggestie uit Venetië. Is wel een beetje ver uit de buurt. Iemand nog suggesties die meer naar de westkust liggen?

7
Als Peter een Cellini (alleen de zijpanelen zijn anders dan een Giotto) voor € 1150 verkoopt, dan wist ik het wel... Die machines zijn feitelijk net zo authentiek als het apparaat dat je uit Italië haalt. Misschien hebben ze wel naast elkaar op de band gestaan, alleen heeft iemand het ding alvast voor jou naar Nederland gehaald, dat is alles.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
beekschooten schreef:Ik ken Peter en zijn service. Ben net mijn machine aan het reviseren met zijn hulp. Iedere euro waard en ook de plek die ik als eerste overweeg mocht het Italie avontuur niet lukken. Dank voor de suggestie uit Venetië. Is wel een beetje ver uit de buurt. Iemand nog suggesties die meer naar de westkust liggen?
koop dan bij Peter want wel gebruik maken van zijn service en als het om zijn boterham gaat..... dan ergens anders heen!

9
Spironski, je vergelijkt hier met een totaal andere machine. Ik heb het hier over de Giotto Evoluzione. Dat is een machine met ingeboouwde rotary pump en omschakelbare vastwateraansluiting en tank. De machine waar jij naar verwijst is een 'oude' plus met ULKA pomp en uitsluitend watertank. Dat scheelt ongeveer 400 euro, en dat verschil is precies wat een import zo interessant kan maken.
Maar nu even on topic terug: Wie heeft er ervaringen met het zelf importeren van een machine uit Italie en wil deze ervaringen delen?