Re: brasilia mini classic

11
Alle filters zijn wel verschillend van grootte of diepte. Niet 2 dezelfde zijn erbij.
Net met verse bonen aan de gang geweest en man, wat een verschil!
Nu wel een dikke laag crema wat met de oude bonen nauwelijks lukt.
Echt een paar heerlijk romige espresso's gemaakt al maar het blijft lastig om constant te blijven.
Ik druk ook vaak te hard op de tamper.
mijn tamper is trouwens een beetje bol en de plastic tamper die bij het apparaat hoort is nog boller.

Ben er nog niet uit of de timer op de maler wel of niet handig is.
Met de nieuwe bonen moest ik de maaltijd toch wat langer instellen en als je van filter wisselt duurt het een aantal malingen voor je weer de juiste tijd hebt.
Nadeel van de Ascasa is ook dat er behoorlijk wat achter blijft in de tuit.
Ik moet overal nog wel handigheid in krijgen.
Laatst gewijzigd door Cobus op za 24 mar 2012, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

13
Toch wat rare problemen, straks deed de pomp niks meer en na een tijdje uitgestaan te hebben weer wel?
-edit-
Geen wonder, ik had de hendel steeds op de pre-infusion stand staan. :oops:
Pomp bleef ook zo lang draaien.
Krijg je als je als leek aan zo'n machine begint...

14
Cobus schreef:Alle filters zijn wel verschillend van grootte of diepte. Niet 2 dezelfde zijn erbij.
Net met verse bonen aan de gang geweest en man, wat een verschil!
Nu wel een dikke laag crema wat met de oude bonen nauwelijks lukt.
Echt een paar heerlijk romige espresso's gemaakt al maar het blijft lastig om constant te blijven.
Ik druk ook vaak te hard op de tamper.
mijn tamper is trouwens een beetje bol en de plastic tamper die bij het apparaat hoort is nog boller.

Ben er nog niet uit of de timer op de maler wel of niet handig is.
Met de nieuwe bonen moest ik de maaltijd toch wat langer instellen en als je van filter wisselt duurt het een aantal malingen voor je weer de juiste tijd hebt.
Nadeel van de Ascasa is ook dat er behoorlijk wat achter blijft in de tuit.
Ik moet overal nog wel handigheid in krijgen.
Die filters zijn alle wel verschillend, maar volgens mij inderdaad 3 enkele en 2 dubbele filters. Houd je voorlopig beter even bij de dubbele.

En nu weet je ook waarom wij hier zo hameren op dat vers vers vers, dat is niet zonder reden.

Ik vraag me af of te hard tampen zoveel invloed heeft. De invloed van tampen is niet zo groot, behalve als je het verkeerd doet.

Nu zit je in de "moeilijke" leertijd. Probeer niet teveel dingen tegelijkertijd te veranderen, dan weet je niet meer welk effect nu door wat kwam.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Ik houd het voorlopig gewoon bij één filter en probeer daar een zo goed mogelijke espresso uit te krijgen.
Met de verse bonen merkte ik dat als ik te hard aandruk dat dan het water moeilijk door de koffie loopt.
Kan ook zijn dat ik iets grover moet met de maling?
Tijdens het zetten zit de druk steeds rond de 11 bar, is dat niet te hoog?
Ik speel wel wat en zie wel wat er gebeurd.

Net wel wat kalkfilters voor aan de slang in het reservoir besteld. Welke bedoel jij die je kunt hergebruiken?
Ik heb 2 slangen in het reservoir hangen waarvan 1 met een filterkapje, daar moet het kalkfilter op neem ik aan?
Waar is de 2e voor, retour?

Ik zou graag eens een goede uileg/demonstratie mee willen maken.
Ben echt nog een leek en heb alles tot nu toe van het internet geleerd.

16
Dan moet je inderdaad wat grover malen. Probeer de druk rond de 9 te houden. En de doorlooptijd rond de 25 s. Dan weet je dat je (ongeveer) goed zit.

Kalkfilter inderdaad aan de slag met het filterkapje. Dit kapje zorgt ervoor dat er geen rotzooi in je machine komt, maar doet verder niet. Een kalkfilter heeft deze functie ook, en hij ontkalkt het water. Wel ongeveer elke 3 maanden vervangen die dingen (of regenereren in een zoutbadje).

Voor demo's etc zijn er genoeg cursussen e.d. Kijk maar eens op de site van casabarista bijvoorbeeld.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

18
Ok, maar waar is e 2e slang in het reservoir dan voor?
Die is inderdaad voor de retour van het water dat je OPV afvoert.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Filter zit inmiddels op de slang.
Moet ik nu de machine nog ontkalken als ik altijd die kalkfilters gebruik?
Hoe gaat het regeneren van de filters, zijn ze dan weer als nieuw?

Melk opschuimen is eindelijk ook voor de eerste keer gelukt.
Na wat speurwerk hier op het forum kwam ik op een tip van iemand om 2 van de 4 gaatjes van de stoomtip dicht te stoppen met een satéprikkertje en nu is het opschuimen wel gelukt.
Met 4 gaatjes open ging het volgens mij veel te snel.
Binnen 10 seconden kon ik het kannetje al niet meer vasthouden zo heet dat de melk dan al was.

20
Het kan in principe niet te snel, je moet wel de juiste hoeveelheid melk in je kannetje doen, ook te kleine kannetjes werken niet echt, zie het volgende filmpje van Pikkeloris die heeft een 4 tips stomer.

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.