Vervanger voor mijn rocky gezocht...

1
Goedenmiddag,

Na nu een paar weken mijn Bezzera te hebben en een bonus in het vooruitzicht, ga ik eens kijken naar een vervanger voor mijn Rocky. Mijn budget ligt rond de 600 euro, maar liever eronder dan veel erboven.

De eisen die ik heb zijn:

- geen doser meer. Vind ik teveel koffie verspillen.
- automatische/elektronische dosering.
- geen monsterlijk groot apparaat. Mag zeker groter zijn dan de Rocky, maar formaat super jolly of macap MXP is wat veel van het goede. Krijg ik er thuis niet doorheen.

Wat kunnen jullie mij aanraden? Conisch vs platte schijven, wat is het verschil? Ik ben meer van de zoetere koffies en als, zoals ik wel lees, de vorm van de schijven de smaak beinvloed, waar doe ik dan beter aan?
Of is er met mijn budget niet heel veel keuze hierin.

Ik hoor graag van jullie.

Gr Hessel
Lelit Bianca + Macap M4D

Re: Vervanger voor mijn rocky gezocht...

5
Naast de kwaliteit van de maler is er natuurlijk ook het uiterlijk. Je moet er toch een hele tijd tegenaan kijken. Een Quamar M80e vind ik persoonlijk niet echt pleasing to the eye. Nu is uiterlijk zeker ondergeschikt aan kwaliteit, maar in deze prijsklasse is er best wat op de markt dus kun je keuzes maken.
Lelit Bianca + Macap M4D

6
Cremalover heeft dacht ik nog een Quamar van een week of 2 oud in de aanbieding aluminium look...hij wil juist een doser i.p.v. on demand...

Een Vario is ook het overwegen waard; de nieuwste versie heeft een stevigere aandrijving en de maalgraadinstelling schijnt stabieler te zijn.

Of een macap m4d natuurlijk.

Conisch en digitaal gaat nieuw voor 600 euro niet lukken m.u.v. de casadio...maar die is ook niet pleasing wat looks betreft.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
Volgens mij past de maler van Cremalover als een schoen!? Heb je voor €415 een nog niet eens "ingereden" maler met 63mm schijven en nog electronisch ook.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Nouja, niet echt dus:
Hessel schreef:Naast de kwaliteit van de maler is er natuurlijk ook het uiterlijk. Je moet er toch een hele tijd tegenaan kijken. Een Quamar M80e vind ik persoonlijk niet echt pleasing to the eye. Nu is uiterlijk zeker ondergeschikt aan kwaliteit, maar in deze prijsklasse is er best wat op de markt dus kun je keuzes maken.
Toch? :p Bovendien is die reeds verkocht.

Maar ik ben wel benieuwd wat Hessel wel mooie malers vindt?

10
Ah, ik wist niet dat de maler reeds verkocht was. En oké, het uiterlijk was dan een secundair bezwaar, maar ook niet elke schoen past even lekker natuurlijk :lol: (hoe lul ik me hier uit?).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder