Re: Vervanger voor mijn rocky gezocht...

11
Stuur even een PB naar Cremalover.
Vlgs. mij is de maler niet verkocht ondanks het slotje.
Hij ging vooral op slot omdat hij moe werd van allerlei onzin biedingen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

12
Sorry,maar die Quamar vind ik echt niet mooi. Zal best een goede dealzijn, maar dat wordt hem niet.

Als ik alles een beetje op een rijtje zet dan zal de keuze wel vallen tussen:

- mazzzer mini electronic
- macap M4d
- mahlkonig vario

Tussen deze malers, wat zijn de pro's en con's? Welke ervaringen hebben jullie?
Lelit Bianca + Macap M4D

14
De mazzer en macap zijn duidelijk steviger gebouwd.
De vario is lekker compact, heeft de minste retentie en is heel veelzijdig.
De mazzer heeft iets grotere schijven dan de macap, maar dat vertaalt zich voor zo ver ik kan beoordelen in meer smaak (evt wel als je er super jolly schijven in zet; ook 63 mm maar met ander profiel).
De macap doet het beter dan de mazzer op het onderdeel distributie.
Als de technische problemen met de vario met versie v3 echt opgelost zijn, dus stabieler instelling maalgraad zonder verloop en stevigere aandrijving, verkies ik de vario.
De macap prefereer ik dan boven de mazzer.
Overigens kun je ook veel lol hebben van een compak k3 en hou je bijna 300 euro over...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

15
bvds schreef:De mazzer en macap zijn duidelijk steviger gebouwd.
De vario is lekker compact, heeft de minste retentie en is heel veelzijdig.
De mazzer heeft iets grotere schijven dan de macap, maar dat vertaalt zich voor zo ver ik kan beoordelen in meer smaak (evt wel als je er super jolly schijven in zet; ook 63 mm maar met ander profiel).
De macap doet het beter dan de mazzer op het onderdeel distributie.
Als de technische problemen met de vario met versie v3 echt opgelost zijn, dus stabieler instelling maalgraad zonder verloop en stevigere aandrijving, verkies ik de vario.
De macap prefereer ik dan boven de mazzer.
Overigens kun je ook veel lol hebben van een compak k3 en hou je bijna 300 euro over...
Rationeel gezien zou het dus de Vario zijn.

16
Eerder emotioneel...heb door mijn slechte ervaring met de vario v2 wat angst voor de lange termijn...wat kwaliteit maalsel, ergonomie etc. dus rationeel gezien geen voorbehoud...

17
Is die Quamar echt lelijker dan een M4D, een Mini of een Vario? Ik zie het niet. Ik ken eigenlijk geen enkele "mooie" maler (de Nino komt in de buurt). Die dingen zien er allemaal min of meer functioneel uit, en dan zou ik voor de beste/goedkoopste gaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Spironski schreef:Is die Quamar echt lelijker dan een M4D, een Mini of een Vario? Ik zie het niet. Ik ken eigenlijk geen enkele "mooie" maler (de Nino komt in de buurt). Die dingen zien er allemaal min of meer functioneel uit, en dan zou ik voor de beste/goedkoopste gaan.
Ik vind met name die chromen toeter aan de voorkant niet echt geweldig. Van de machines die ik noemde spreekt de Macap mij het meeste aan qua uiterlijk en specificaties. De Mazzer hoor je juist veel positieve verhalen over. De vario heb ik ook wat verschillende verhalen over gehoord en ik denk dat ik dan liever voor wat robuuster ga (lees macap of mazzer).

Ik heb geen ervaring met deze machines, vandaar mijn post. Tussen de macap en mazzer, hebben de verschillende diameter schijven nog invloed? (58/ macap vs. 64/ mazzer)
Lelit Bianca + Macap M4D

20
Niemand twijfelt aan de bouwkwaliteit van de mazzer mini.
Wat smaak en distributie betreft is het niet enkel positief.
Zoals gezegd wordt het pas een voordeel als je mazzer super jolly schijven in de mini doet.
Zelf neig ik naar de macap als ik moet kiezen tussen die twee.
De mini heeft net zo'n trechter als de quamar overigens.