Re: systeem vult jura Z5

22
Is je probleem al opgelost? is je koffie uitloop wel helemaal schoon? Vaak komt het ook voor dat er een schakelaar verstopt zit. Achter je stoompijpje zit een rond plastic schakelaar waar 4 of 5 slangen op uit komen. Die zit heel vaak verstopt of is .je man ook nog altijd je leidingen door blazen met de compressor

nogmaals succes.

Mvg nicko

23
Probleem is in zoverre opgelost dat het apparaat is verhuisd naar de kliko.
Inmiddels een nieuw tijdelijk apparaat aangeschaft omdat de zoektocht niet meevalt. Ik wil graag een apparaat waarbij je veel zelf mag doen, maar mijn echtgenoot wil graag een een-knops machine.

Het tijdelijke apparaat is geworden een Miele CM5200. Vergelijkbaar betreft functie's met de Jura echter een 1000 euro goedkoper.

Verschillen tussen deze twee machines:
De maalmolen van de Miele is veel stiller is ten opzichte van de Jura.
De Jura is traploos instelbaar de Miele heeft 4 vaste standen.
Op de Miele zit ook een koppenwarm plateau op de bovenkant.
De Miele is een echte one-touch machine bij een Latte machiato hoef je het melkschuim niet om te schakelen. Bij de Jura dien je de cuppuccianatore nog om te zetten.
De bediening van de Miele is iets minder als de Jura om thee te zetten moet je eerst via een menu wat meer knoppen indrukken.
De zeteenheid is makkelijk uitneembaar om de koffieresten uit te spoelen.
Het spoelsysteem voor de melk is geintegreed na gebruik wordt deze doorgespoeld met water uit het reservoir (Bij Jura moest ik een apart bakje aan het slangetje zetten).
Bij de Miele kun je van alles twee kopjes tegelijk zetten (kon bij mijn Jura gen 1 niet de gen 2 kan dat geloof ik weer wel).

Overeenkomst:
De machine heeft net als de Jura een hoog plastic gehalte en voornamelijk de slangen. Deze slangen lopen in het electrisch compartiment en bij breuk is het leed niet te overzien.

Gebruik:
Koffie is lekker en ook bij de eerste kop warm, maar we moeten natuurlijk veel uitproberen maalgraad, waterhoeveelheid, watertemperatuur, voorbevochtigen en dergelijke.

24
Ik ben pas sinds vandaag geregistreerd, dus een wat verlate reactie. Alleen gebruiken en geen onderhoud is moordend voor alle techniek, ook voor bromfietsen.
Het woord preventief is veel waard. Als je het zelf kunt, is het ook nog eens leuk.
Als je het niet zelf kunt is het helaas vaak duur, maar er zijn genoeg monteurs die dit doen buiten het bedrijf om.
Even over de Jura Z5, ik ben al zeker 5 jaar zeer intensief gebruiker van deze Jura en heb nog geen onderdeel vervangen. Alleen de uitloop, omdat het chroom er naar mijn mening te snel afging en is na een jaar als garantie vervangen.
Wel heb ik meteen de alternatieve schroeven vervangen door normale Tork schroeven.
Ik heb net gekeken en ik heb de teller staan op 16735 koppen koffie, met de verdeling van alle soorten koffie. En dus nog niets vervangen.
Als je de schroeven vervangt, kun je overal makkelijk bij en makkelijk schoonmaken. Op een Duitse site staat een hoop informatie over zelf onderhouden en dat heeft me dus geen windeieren gelegd.
Ik heb de zetgroep nu voor de derde keer uitgebouwd en schoongemaakt. Noem mij een apparaat waarbij zo weinig onderhoud tot deze resultaten leidt.
Ben dus dik tevreden met de Jura, heb andere ervaringen met bijvoorbeeld de Saecco.
En ik weet niet wie je die Jura heeft verkocht, maar die van mij was goedkoper als de Miele CM5200

25
martijn v o schreef: De zeteenheid is makkelijk uitneembaar om de koffieresten uit te spoelen.
Kan je daarvan eens een foto plaatsen, ook van de zetgroep zelf?
Ben benieuwd uit welke stal deze komt. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

26
Hier een aantal foto,s, moest hem eerst even openmaken.
De Machine.
Afbeelding

Zijwand achter het waterreservoir verwijderd.
Afbeelding

Na drie schroeven, de zetgroep.
Afbeelding

Ik vind het erg jammer dat Martrijn slechte ervaringen hebt gehad met de Z5, maar ik kon me in zijn verhaal niet terugvinden. Ik weet niet wat er gewijzigd is met bij de II generation.

Groeten, Leon.