Fiorenzato Bricoletta

1
ff een vraagje,

Ik heb het gevoel dat ik een verstopping of in ieder geval een doorstroom beperking heb.
Sinds enige tijd merk ik dat ik bij het backflushen, het gevoel heb dat mijn uitstroom minder is dan normaal.
Daarbij lijkt het wel of het water blijft koken, je hoort ook gesputter.
De uitstroom van het water wordt ook geen mooi bundeltje.
Van de week even de onderdelen op de kop gedemonteerd.
Ook het mechaniek van de drieweg klep los gehad.
Hier zat wel wat veel gruis, de kop zelf was niet brandschoon, maar hier vond ik geen los kalk.
Het filtertje wat in de kop zit is ook schoon alsmede de sproeier die hieronder zit.

Nu denk ik dat ik in de broeikop zelf bij de uitstroom mogelijk losse vervuiling hebt zitten.
De reden dat ik dit denk, is namelijk het volgende.
Wanneer ik een backflush doe, dan heb ik hierna dus wel even een redelijke uitstroom van water.

Backflushen met schoonmaak middel doe ik ongeveer elke twee weken, en elke dag even een normale backflush.
Heb enige weken terug een ontkalkingsschoonmaak gedaan en daarbij tevens mijn druk ietsje terug geschroefd tot plus minus 1 Bar, hiervoor ong. 1,2 bar.

Het is mij wel opgevallen dat er toch wel wat ,meer kalk in de machine zat dan ik had verwacht.
Dit tevens gezien het gruis wat uit de drieweg klep kwam.

Is het binnen gedeelte van de broeikop te demonteren?
Dus het bronzen gedeelte wat je ziet onder het filter.
Heb hier al een poging toe gedaan, maar zonder resultaat.
Ben bang dat ik hier een special tool voor nodig heb.

Iemand die een idee heeft?

Thanks

Re: Fiorenzato Bricoletta

2
Wat je bedoeld is denk ik de dispersion screw.

Deze zou gewoon met een hele brede platte schroevendraaier los moeten kunnen. Het is namelijk gewoon een schroef maar wil nog wel eens goed vast zitten.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

3
Het ontkalken zal gruis hebben losgemaakt en dat kan schadelijk zijn. Wel zaak om het op te lossen, dus.

Afgezien van die grote platte schroef onderin valt er daar niet zoveel los te halen. Bovenin kan je wel die grote schroeven loshalen (misschien heb je daarna nieuwe afsluitringen nodig). Je kan ook nog het inbusboutje in het schuine gedeelte losschroeven, maar heel ver kom je daar niet mee. Je kan wel de hele kop losschroeven van de kast van je apparaat, dan heb je wat meer toegang aan de achterkant. Daarvoor zal je de schroeven aan de binnenkant van je machine moeten loshalen.

Je moet je even inschrijven, maar wellicht heb je HIER wat aan. En voor een doorsnede van de groep: Hier klikken
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Hallo Erik en Spironski,

bedankt voor jullie reactie.
Dat er gruis in zit daar was ik al van uit gegaan, gezien wat ik vond bij de drieweg klep.
Erik jouw antwoord is het juiste, wilde even zekerheid hebben.

Had al op het forum het 25 pagina's grote verslag van mijn andere collega met zijn Bric zitten lezen en foto's bekeken.
Helaas kwam net dit onderdeel er niet in voor, of ik heb er overheen gekeken.
Hier kon ik jammer genoeg niet mee verder.

Het is waar ik zelf ook aan dacht, inderdaad is deze grote platte schroef moeilijk los te halen.
Had dit al geprobeerd, maar zonder resultaat dus.
Heb in ieder geval nu wel zekerheid omtrent mijn idee.
Zal even op zoek gaan naar de grootste schroevendraaier die ik heb.

Bedankt voor jullie hulp wederom.

Dutch 8-)

5
Ah, ik had begrepen dat je de hele E61-kop schoon wilde hebben. Die schroef onderin inderdaad met een brede "knobbel" open proberen te schroeven, eventueel met tang op de knobbel. Dat ding zit meestal behoorlijk vast, een tikje met een hamer ertegenaan wil ook wel eens helpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Het beste is de groep even verwijderen is een fluitje van een cent, de groep onderste boven op een stevig blok hout leggen en een ferme tik op de schroef geven desnoods een keer herhalen, deze schrikt als het ware en is dan makkelijk met een normale platte schroevendraaier te verwijderen, kieper dan de hele kop in de Cafiza of een vergelijkbaar product en klaar is je K........t !

Wel eerst even de kop zuren als die aangedaan is door kalk, vooral daar waar de mushroom zit!

Ik heb hier nu ook een Bricoletta volledig uit elkaar liggen, waarschijnlijk weinig met een filter gewerkt, maar die is alweer voor het grootste deel schoon en met een handvol nieuwe onderdelen is deze weer als nieuw.

Herkenbaar?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

8
Ik heb de dispersion srew los gehaald, zonder problemen met een grote schroevendraaier.
Helaas het verwachte gruis kwam er niet uit, alles schoon.
Zoals het er nu naar uit ziet moet de verstopping toch op een ander punt zitten.
Zal de machine moeten demonteren, en schoon moeten maken van de vervuiling.
Vraagje:
Ik neem aan dat het geen zin heeft, om nog eens een keer te ontkalken, met bij het wegspoelen, delen van de kop weg te laten zodat eventueel vervuiling alsnog zijn weg naar buiten kan vinden?

Daan ik zal je even een pb sturen.

Thanks anyway, Dutch 8-)

9
Het is inmiddels alweer meer dan een maand geleden dat ik hier mijn bericht geschreven hebt.
Ben op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk, even op en neer van Zuid Duitsland naar Nederland en weer terug voor een weekendje, en dan een paar dagen later met een rally team motorfietsen naar Albanië brengen.
Al met al goed voor zo een 6500 kilomter.

Anyway, een paar dagen voor ik ben weg gegaan heb ik contact met Kafko gehad omtrent de probleempjes met mijn Bricoletta.

Had het natuurlijk al op diverse plaatsen gelezen, maar Peter van Kafko schrijft "SERVICE", echt nog met bijzonder grote hoofdletters.
Na mijn verhaal aangehoord te hebben en ik wat foto's van de machine doorgestuurd had, is hij aan de slag gegaan.
Uiteindelijk kwam het er op neer:
Totale grote schoonmaak van de machine, dus volledig demonteren en schoonmaken.
Nieuwe dichtingen, nieuwe door hem ingestelde OPV, en preventief een nieuwe pomp geplaatst.
Volgens peter is het gewoon beter elke 10 jaar de pomp te vernieuwen.
Dit alles bij elkaar heeft me een kleine 100 Euro gekost.
Niet gerekend zijn mijn telefoon kosten naar Peter toe.hahahahaha
De man is een grote bron van info omtrent espresso machines, en aangezien ik ook nogal nieuwsgierig ben, en graag het naadje van de kous wil weten kunnen deze gesprekken zich nogal lang voortzetten. :lol:
Heb mijn Bricoletta een dag of twee voor mijn vakantie weer in orde gekregen, en inmiddels nu al weer een paar dagen thuis kan ik niets anders zeggen dat ik weer volledig content ben met mijn machientje.
Nog eens een keer een nieuw reservoir kopen, daar de mijne een paar scheuren heeft, die ik met gaffa of duck tape gedicht hebt, en dan is ze weer als nieuw.

Iedereen nog bedankt ondanks dat het al even geleden is.

Een tevreden Dutch is geen onruststoker 8-)