Daar ben ik nu aan toeSpironski schreef:Jij kan dus een mooi staatje maken van het temperatuurverloop bij een Europiccola! We weten hier dat het ding snel oververhit, maar wanneer precies, en hoeveel dan???
Is er een kans dat je dit zou kunnen checken? Binnen 10 minuten de Pavoni gebruiken, en dan: kopje 1 is te koud, kopje 2 en 3 zijn goed, kopje 4 is reeds te heet.
Zou tof zijn!
Ik heb de probe zo vastgemaakt:
De probe-tip is hopelijk extra goed warmtegeleidend gemaakt met wat van dat voor de voedingsindustrie geschikte vet/gel voor smeren van schroefdraden, en verder door het heel strak vast te maken op de zetgroep. De tie-wraps eerst met de hand zo strak mogelijk aangetrokken en daarna met een tang nog een paar tikken verder aangesnoerd.
De plek aan de zijkant lijkt me beter dan helemaal aan de voorkant. Ik vermoed dat de temperatuur aan de achterkant het hoogste is.
De machine heeft een uur eerder al koffie gezet (was maar zozo) en de zetgroep is daardoor nog rond de veertig graden.
Na een minuut of acht is de zetgroep op 60º C. Ik doe een flush van anderhalve seconde om het shot glas op te warmen, waarna de gemeten temperatuur tien graden hoger is, rond de 70º C. Hefboom omhoog, heet water richting de puck, vijf seconden wachten en doordrukken. Hierbij is de zetgroep even 88º waarna deze langzaam afkoelt. Zodra ik het glas weghaal, tik ik de probe even aan met een koude lap om dat punt met een dip te markeren.
De koffie is best lekker, al waren de bonen (Papoea Nieuw Guinea 23-4-2013) vermoedelijk een maand oud. De eerste kop van de dag was zozo, dus deze was extra welkom!
Met de volgende kop ga ik wat langer wachten tot de zetgroep 75º C is. Kijken of de flush 'm dan naar 85º C brengt en het zetten net iets boven de 90º komt, bij een nog steeds smakelijke bak.