Re: Watertemperatuur bij het vullen

41
Ik vermoed wel dat een triple datalogger net buiten m'n bereik (of bestedingsambitie) gaat vallen ;-) en inderdaad, ter compensatie hebben we smaakpapillen om in wezen net zo betrouwbaar te 'meten' of het wat uitmaakt. Als het systeem zo labiel was dat er regelmatig (of zelfs maar af en toe ineens) af-schu-we-lijke koude koffie of verbrande pleur uit kwam, dan was zo'n driedubbele meting misschien urgent maar die mooie apparaten doen het bijna altijd goed, als je ze met een beetje toewijding en aandacht bedient.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

42
Ik heb vandaag de datalogger in het waterreservoir gehangen. We weten al dat er aan dit uiteinde van het hele zetproces weinig is te vrezen van enkele tientallen graden verloop, dus het is meer ter illustratie ;-)

Afbeelding

groot: http://www.kostverlorenvaart.nl/temp/reservoir01.jpg

Afbeelding

groot: http://www.kostverlorenvaart.nl/temp/reservoir02.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

43
Leuk om te zien. Zo heel hard gaat dat opwarmen dus ook niet in de watertank. Wellicht kunnen we binnenkort nog een leuk onderzoekje verzinnen en dit pseudo-wetenschappelijk testen. Was wel leuk om te doen.

Wat ik wel heb gemerkt is dat het verloop van de temp toch echt heel afhankelijk is van het flushen en de rebound. De resultaten die ik hier had zijn al van een tijdje geleden toen ik nog erg veel aan het leren was. Nu zijn mijn profielen heel anders geworden.

@fransg: lekker bezig in ieder geval hier en op het andere forum. Heb al je stukjes met veel interesse gelezen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

44
Spironski schreef:In zekere zin is zo'n E61 een low-tech oplossing: gooi er flink veel brons tegenaan met al z'n thermische massa (mooie term vind ik dat), en het komt wel goed.
Nee, in zekere zin is de E61 een high-tech apparaat van de hoogste elegantie. Ingebouwde preinfusie, het herkennen van de noodzaak van die driewegklep en die in 1 systeem met de preinfusie bouwen. Het hele systeem is makkelijk uit elkaar te halen en te repareren voor minimale downtime mocht er iets fout gaan.
De temperatuurstabiliteit was slechts een klein aspect van het ontwerp van de E61 en wordt niet eens genoemd in het patent omdat het temperatuurstabiel krijgen van een espressomachine allang was uitgespeeld. Faema had de eerste dubbelboilers allang gemaakt toen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

45
Espresso maken is een geheel van dingen goed doen. Eén daarvan is je watertemperatuur beheersen. En met deze warme dagen reageert mijn machine toch meteen anders (onverwarmde keuken). Vorige week was de stand by temperatuur nog 92,5C, met de warmte van de afgelopen dagen zag ik zelfs al 95,5C voorbij komen.
Maar ook de temperatuur van je reservoirwater maakt een beetje uit, en ook of je je pf er al een tijdje in hebt zitten of juist niet (zo'n 3C).

Al die invloeden kunnen elkaar enigszins opheffen, maar als je niet weet wat je doet (of altijd maar hetzelfde) dan zou het ook kunnen optellen en zo een heel verschil maken. Koele keuken (-3), koele reservoirtemp. (-2?) en koele pf (-3) tellen zo op tot een 8C lagere groeptemperatuur (als al het andere gelijk blijft). En dat is toch van grote invloed. Daarom is het denk ik ook best nuttig om eens deze metingen te doen.

@ Blue: ik schrijf ook "In zekere zin..." hè? Die 4,5 kilo brons lijkt toch een beetje op de grote motoren in die oude Amerikaanse auto's: veel inhoud ertegenaan gooien. En daar is (bij de E61) niets mis mee: werkt uitstekend om te dempen. Ik wil echt niet zeggen dat ik de E61 lomp en dom vind, integendeel. Jouw zienswijze vind ik net zo geldig; het is voor mij geen of/of.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

46
Spironski schreef: @ Blue: ik schrijf ook "In zekere zin..." hè? Die 4,5 kilo brons lijkt toch een beetje op de grote motoren in die oude Amerikaanse auto's: veel inhoud ertegenaan gooien. En daar is (bij de E61) niets mis mee: werkt uitstekend om te dempen. Ik wil echt niet zeggen dat ik de E61 lomp en dom vind, integendeel. Jouw zienswijze vind ik net zo geldig; het is voor mij geen of/of.
Ik wou even de andere kant van het verhaal laten horen ;)
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

48
Wel grappig in dit verband dat de Izzo Alex Duetto het water vanaf het reservoir door/langs de stoomboiler leidt voor het de 'espresso' boiler inkomt. Dat zal dit effect toch voor een groot deel tenietdoen.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

49
Joep schreef:Wel grappig in dit verband dat de Izzo Alex Duetto het water vanaf het reservoir door/langs de stoomboiler leidt voor het de 'espresso' boiler inkomt. Dat zal dit effect toch voor een groot deel tenietdoen.
Klopt, die constructie (warmtewisselaar vóór de brewboiler) hebben de meeste / alle nieuwere dubbele boilers. Is een compensatie voor het kleine volume van de brewboiler (en dus weinig warmte).

Ik denk dat dit effect sowieso alleen relevant is voor warmtewisselaars (en misschien hefboommachines, maar die heb je ook in verschillende soorten en daar weet ik het fijne niet van :p).

50
In mijn beginpost gaf ik al aan dat het hier om HX-en ging. Hierbij heeft het water dat uit het reservoir komt, in de HX maar een seconde of 30 de tijd om op precies de juiste temperatuur te komen. Daarbij zal de begintemperatuur van het water vanzelfsprekend van grotere invloed zijn dan wanneer het eerst in een relatief grote boiler terecht komt alvorens gebruikt te worden.
En omdat zelfs dàt nog niet genoeg is voor sommige mensen leiden ze in die dubbele boilers zelfs het water, alvorens het in de brewboiler terecht komt, eerst nog eens langs de stoomboiler om voor te warmen. Kan je nagaan! :shock: ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder