45
door Spironski
Espresso maken is een geheel van dingen goed doen. Eén daarvan is je watertemperatuur beheersen. En met deze warme dagen reageert mijn machine toch meteen anders (onverwarmde keuken). Vorige week was de stand by temperatuur nog 92,5C, met de warmte van de afgelopen dagen zag ik zelfs al 95,5C voorbij komen.
Maar ook de temperatuur van je reservoirwater maakt een beetje uit, en ook of je je pf er al een tijdje in hebt zitten of juist niet (zo'n 3C).
Al die invloeden kunnen elkaar enigszins opheffen, maar als je niet weet wat je doet (of altijd maar hetzelfde) dan zou het ook kunnen optellen en zo een heel verschil maken. Koele keuken (-3), koele reservoirtemp. (-2?) en koele pf (-3) tellen zo op tot een 8C lagere groeptemperatuur (als al het andere gelijk blijft). En dat is toch van grote invloed. Daarom is het denk ik ook best nuttig om eens deze metingen te doen.
@ Blue: ik schrijf ook "In zekere zin..." hè? Die 4,5 kilo brons lijkt toch een beetje op de grote motoren in die oude Amerikaanse auto's: veel inhoud ertegenaan gooien. En daar is (bij de E61) niets mis mee: werkt uitstekend om te dempen. Ik wil echt niet zeggen dat ik de E61 lomp en dom vind, integendeel. Jouw zienswijze vind ik net zo geldig; het is voor mij geen of/of.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder