Koffiemaling Siemens S40

1
Hoi,

Zoals ik ook al verteld heb in mijn voorstel topic heb ik onlangs een Siemens Surpresso S40 gekocht op marktplaats. Dit apparaat werd verkocht met de klacht dat alles werkte maar het water rechtreeks in de lekbak terecht zou komen. Na even zoeken bleek dit een veelvoorkoment probleem te zijn: het drainageventiel dat lekt. Afijn, nieuw ventiel gekocht, apparaat gelijk een schoonmaakbeurt gegeven en testen maar....

Het goede nieuw is dat hij niet meer lekt, edoch blijft de melding: bonen vullen....
Deze melding word gegeven als dus de bonen op zijn en er geen koffie in de brouwkamer valt.
Echter de molen maalt gewoon koffie en die komt ook terecht in de kamer. Het blijkt dat de als de brouwgroep gaat "tampen" de kop met het filter ophoog gedrukt word en deze een microswitch moet indrukken.... De kop komt wel omhoog, maar niet ver genoeg om de switch te bedienen. Dan wordt het proces afgebroken. als ik de switch met de hand indruk gaat de machine wel door, net als wanneer ik gemalen koffie toevoer. Zie filmpje voor toelichting.

Mijn vraag is nu, moet ik het probleem zoeken in de koffiemolen. Oftewel versleten schijven, of ergens anders? De machine geeft aan 2900 kopjes gezet te hebben, dus dat lijkt mij nog niet zo veel..
De koffieprutkoekjes zijn bij 2 espresso's ongeveer 1 cm dik en nog vrij nat, dit lijkt mij vrij weinig.

Ik hoop dat dat jullie mij kunnen helpen :D

Alvast bedankt.

Re: Koffiemaling Siemens S40

2
Voor een automaat is de maling te fijn. De koffie wordt zo compact aangedrukt dat de schakelaar onberoerd blijft. Stel je molen 4 tanden grover dan zal de zetgroep verder open gaan en je schakelaar ingedrukt worden. Na verstelling van je molen zal het 2 kopjes duren voordat het effect heeft. Succes.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

3
Ok, dat ga ik nog een keer proberen... Ik heb de molen ook al een aantal keer uit elkaar gehaald en er staan streepjes op voor het afstellen.. maar ik vond de koffie al zo grof als ik het vergelijk met de espressomaling die ik uit de molen haal voor mn Gaggia. Het is dus normaal dat de koffie veel grover is in een volautomaat?

Ik het proberen en hou je op de hoogte...

4
Helaas wel...een automaat moet iets wat lijkt op een espresso kunnen maken, maar ook grote bakken pl**r die gedronken worden. Dus die microswitch bepaalt in dit geval jouw maling. Je kan 'm wel zo fijn laten staan, maar dat zorgt ervoor dat íe afslaat...Dus als je de maling zo wenst te laten, dan zal je iets op de zetgroep of op de switch moeten zetten zodat ze elkaar 'zien'...

9
Hij doet het... maar ik vind het verschil tussen werken en acceptabele espresso en de melding er klein... kleiner dan dat de originele instelschroef aankan... Ik zit dus een beetje in dubio, accepteren at er niet meer uit dit apparaat te halen valt, of nieuwe maalschijven kopen met het risico dat dit niks uitmaakt...

Ik snap dat jij Jura reparateur bent, maar die machines werken volgens mij allemaal op het zelfde principe... Ik heb filmpjes van jou gezien dat je een apparaat had aangepast zodat er een mooi kopje uitkwam? valt er softwarematig nog wat te tweaken?? (tijd dat de molen maalt bijvoorbeeld)

10
Andere maalschijven doet de truc. Die malen meer per seconde dan de standaard schijven. Dus kan je fijner malen en toch de microschakelaar raken. Alleen hopen dat de combi fijn gemalen - veel koffie een lekkere espresso geeft en geen overkill aan smaak. En uiteraard hopen dat je automaat er nog wat uitkrijgt en niet blokkert omdat de flowmeter te weinig flow krijgt (machine afslaat op verstopping). Setje kost € 35,- ex BTW en verzendkosten.

BTW: de microschakelaar is anders dan bijvoorbeeld Jura doet. Die telt via een encoder het aantal slagen dat de zetgroep maakt.