Op aanraden van wat forumlui hier vries ik de bonen per half pond in. Daar doe ik een week mee.
Wat moet ik anders? Gebrand.nl verkoopt vanaf 1kg.
En voor 1kg 8€ verzendkosten betalen vind ik wel erg veel, das meer dan 50% van de prijs van 1kg bonen.
Dit lijkt me de beste oplossing buiten zelf branden.
Jullie beginnen altijd meteen te blaten maar komen niet met een oplossing.
Re: Wat drink je nu?
532Ehm, waar doel je dan op? Volgens mij zijn er alleen maar vragen beantwoord over hoe lang koffie vers is. Het is aan jou om daar iets mee te doen of niet. Ik vind bovenstaande quote nogal vijandelijk overkomen.Cobus schreef:Jullie beginnen altijd meteen te blaten maar komen niet met een oplossing.
533De oplossing geef je in dit geval zelf al en dat is invriezen. Bonen blijven dan inderdaad langer vers. Mijn opmerking ging over bonen die niet zijn ingevroren.SteefM schreef:Ehm, waar doel je dan op? Volgens mij zijn er alleen maar vragen beantwoord over hoe lang koffie vers is. Het is aan jou om daar iets mee te doen of niet. Ik vind bovenstaande quote nogal vijandelijk overkomen.Cobus schreef:Jullie beginnen altijd meteen te blaten maar komen niet met een oplossing.
Verzendkosten zullen altijd een probleem blijven als je verse koffie wilt hebben en deze niet in de buurt leverbaar zijn in de winkel. Dat is dan ook de reden dat ik begonnen ben met zelf branden. Geen gedoe meer met levertijden en dagen dat je weer net niet thuis bent als het pakketje wordt aangeboden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
534Helemaal niet vijandig bedoeld hoor maar het kwam erop neer dat ik die koffie niet snel genoeg op zou krijgen.SteefM schreef:Ehm, waar doel je dan op? Volgens mij zijn er alleen maar vragen beantwoord over hoe lang koffie vers is. Het is aan jou om daar iets mee te doen of niet. Ik vind bovenstaande quote nogal vijandelijk overkomen.Cobus schreef:Jullie beginnen altijd meteen te blaten maar komen niet met een oplossing.
Ik krijg nu bonen thuis die hooguit 2 dagen oud zijn.
Ik verbruik ong. 250gr. per week dus kom maar met een betere oplossing dan wat ik nu doe.
Verser dan bij Gebrand.nl kan ik ze niet aankomen en zij versturen vanaf 1kg.
Buiten zelf branden weet ik geen betere oplossing dan dit.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café
535Krijg net mail dat de bonen vandaag gebrand en verstuurd worden.
Morgen dus binnen, zijn ze dan niet té vers?
Eerst een paar dagen laten rusten nog?
Morgen dus binnen, zijn ze dan niet té vers?
Eerst een paar dagen laten rusten nog?
536Ja.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
537De eerste 2 dagen vind ik bonen echt niet optimaal, maar nog altijd beter dan te oude bonen. Vanaf dag 3 wordt het wat, wat mij betreft, en optimaal vaak tussen dag 5 en 15. Het verschilt een beetje per boon en branding.
Ik zou zeggen: probeer het gewoon uit, dan kan je mooi de smaakontwikkeling volgen.
Een trucje is trouwens om te verse bonen een half uur van tevoren te malen. In dat halve uur bereik je dan een soort van geforceerde veroudering (en dat is ook de reden dat je normalerwijze zo kort mogelijk van tevoren moet malen). Op die manier is soms het kopje nog wat op te waarderen.
Ik zou zeggen: probeer het gewoon uit, dan kan je mooi de smaakontwikkeling volgen.
Een trucje is trouwens om te verse bonen een half uur van tevoren te malen. In dat halve uur bereik je dan een soort van geforceerde veroudering (en dat is ook de reden dat je normalerwijze zo kort mogelijk van tevoren moet malen). Op die manier is soms het kopje nog wat op te waarderen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
538Ah zo. Ik denk dat Kornfed het niet zo bedoelde maar dat hij oprecht vroeg hoe lang koffie vers blijft, zonder daarbij te willen impliceren dat jij het niet snel genoeg opmaakt Vandaar dat ik de opmerking een beetje vreemd vond (ik las namelijk nergens dat iemand commentaar op jouw verbruik had). Maargoed, dan begrijp ik het weer.Cobus schreef: Helemaal niet vijandig bedoeld hoor maar het kwam erop neer dat ik die koffie niet snel genoeg op zou krijgen.
Gebrand.nl is niet de enige webshop die verse koffie verkoopt natuurlijk. Fascino bijv. ook en de verzendkosten zijn daar €3,95 uit mijn hoofd.Ik krijg nu bonen thuis die hooguit 2 dagen oud zijn.
Ik verbruik ong. 250gr. per week dus kom maar met een betere oplossing dan wat ik nu doe.
Verser dan bij Gebrand.nl kan ik ze niet aankomen en zij versturen vanaf 1kg.
Buiten zelf branden weet ik geen betere oplossing dan dit.
Hier is een lijst met branders die online verkopen in Nederland: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =23&t=1625
Verder: invriezen is inderdaad een optie, doe ik ook. Ik koop per 1,5 of 2 kg, en wat ik niet direct gebruik gaat de vriezer in.
En ook: zo nu en dan genoegen nemen met een kop koffie die níet bepaald perfect is (maar nog altijd een stuk beter dan de gemiddelde horeca-koffie), geeft je weer meer waardering voor koffie die wél super is. Dat is de manier hoe ik door de dagen van te oude koffie kom (wat gelukkig niet zo vaak is )
539Inderdaad, de koffie die ik nu drink is al zoveel beter dan 95% van de koffie die je overal krijgt.
Dit is de meest verse koffie die ik ooit gehad heb dus ik ben benieuwd.
Dit is de meest verse koffie die ik ooit gehad heb dus ik ben benieuwd.
540Net de Ethiopia Mocca Harrar Longberry geprobeerd.
Nu ben ik natuurlijk nog een groentje op espresso-gebied maar ik proef zeker dat de koffie echt vers is.
Smaak? Een beetje fruitig, iets rins zelfs, heel appart. Zeker niet bitter.
Smaken die ik nog nooit geproefd heb in koffie, dat is zeker.
Nu ben ik natuurlijk nog een groentje op espresso-gebied maar ik proef zeker dat de koffie echt vers is.
Smaak? Een beetje fruitig, iets rins zelfs, heel appart. Zeker niet bitter.
Smaken die ik nog nooit geproefd heb in koffie, dat is zeker.