Ik weet niet of het met het apparaat te maken heeft, wellicht eerder met de bonen, maar de laatste paar weken produceert onze Ena 7 koffie met een valse smaak.
We gooien er zelf alleen Bravi Caffe 100% Arabica in, dus we weten inmiddels hoe het hoort te smaken. De laatste tijd krijg ik echter niet meer als een half kopje koffie door m'n keel vanwege de bittere valse smaak die de koffie heeft.
We reinigen het apparaat altijd wanneer het daar om vraagt, tot nu toe nog niet ontkalkt, omdat we gebruik maakten van een Claris waterfilter, welke we inmiddels, na twee maanden hebben verwijderd.
Zou het aan de zak bonen kunnen liggen die wellicht niet goed is gebrand?
Re: Smaakverandering Jura Ena 7
2Mja, lastig te zeggen. De makkelijkste manier om daarachter te komen: koop een andere zak met dezelfde koffie en probeer die. Als die ook niet goed smaakt, is er mogelijk iets aan de hand met je machine. Nu is het ook voor ons een beetje koffiedik kijken. Misschien vind je de koffie gewoon minder lekker geworden?
Heb je iets gedaan met de machine vlak voordat de koffie anders ging smaken? Een bittere smaak kan worden veroorzaakt door een te hoge temperatuur, maar volautomaten hebben doorgaans juist last van een te lage temperatuur dus dat lijkt me ook niet zo voor de hand liggend.
Heb je iets gedaan met de machine vlak voordat de koffie anders ging smaken? Een bittere smaak kan worden veroorzaakt door een te hoge temperatuur, maar volautomaten hebben doorgaans juist last van een te lage temperatuur dus dat lijkt me ook niet zo voor de hand liggend.
3Het probleem is dat het kilo zakken zijn en het zonde is om nu al een nieuw kilo zak open te maken, nu de andere zak net op de helft is
Ik ga sowieso wel even langs Simon Levelt om daar een pond bonen te halen, en te kijken of die valse smaak blijft.
Ik ga sowieso wel even langs Simon Levelt om daar een pond bonen te halen, en te kijken of die valse smaak blijft.
4Kan me ook voorstellen dat het toch aan schoonmaken ligt. Zo'n "bruistablet" door de machine spoelen maakt het denk ik toch niet volledig schoon. Er zullen resten blijven zitten die op den duur zo'n vieze smaak geven. Niet voor niets moet je je machine eens per 12-18 maanden een onderhoudsbeurt laten geven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Bij onze Nespresso machine kan ik gewoon na een ontkalkbeurt de machine met water blijven reinigen als ik er geen cupje in stop. De Jura spoelt zichzelf als je hem aanzet of uitschakelt, dus ik neem aan dat er niks van de reinigingstablet achterblijft.
6Nee, dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde dat er waarschijnlijk toch restjes koffie(-vet) achterblijven die gaan verschalen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7Als je een beetje smalle handjes hebt kan je via de opening aan de onderkant, waar normaal je lekbak zit met je hand bij de zetgroep komen om overtollige koffieresten weg te halen... Ideaal is het niet maar het kan misschien al schimmelvorming op je zetgroep zijn... Hoe lang heb je de machine al en hoeveel koppen zijn er gezet?
8Tja, die jura's kan je niet goed schoonmaken en daardoor ben je gebonden aan de servicebeurten met een veel te lang interval. Je apparaat een tot twee jaar niet handmatig reinigen geeft geheid een ophoping van koffieresten die gaan schimmelen.
Bah.
Bah.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
9Probleem is opgelost. Het is onze eerste volautomaat, dus noob acties kunnen nog voorkomen. Ik ging er van uit dat het apparaat zelf aangaf wanneer het ontkalkt moest worden, duurde al vrij lang vond ik. Kheb het uiteindelijk zelf in gang kunnen zetten en na de ontkalking proefde de koffie weer prima.
10Toch vermoed ik dat dit minder met de kalkaanslag dan met vieze koffieresten heeft te maken.