Hij is al meerdere malen gereinigd, tot vandaag nog niet ontkalkt. Ik ga wel met meer regelmaat het apparaat reinigen en niet altijd wachten tot de Ena het zelf aangeeft.Spironski schreef:Toch vermoed ik dat dit minder met de kalkaanslag dan met vieze koffieresten heeft te maken.
Re: Smaakverandering Jura Ena 7
12Punt is dat je em niet goed kàn reinigen.
Er blijft nog veel troep achter na het chemisch reinigen.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
13Als het niet handmatig kunnen verwijderen van koffieresten zo'n groot effect zou hebben lijkt het me sterk dat Jura ooit zo groot is geworden. Als al hun apparaten chronisch slecht presteren zouden ze toch al lang failliet zijn.R&B schreef:Punt is dat je em niet goed kàn reinigen.
14Wat niet weet wat niet deert principe.
Plus de 1-2 jaarlijkse servicebeurten natuurlijk, post-verkoop inkomsten.
Plus de 1-2 jaarlijkse servicebeurten natuurlijk, post-verkoop inkomsten.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
15Het is maar hoe hoog je de lat legt. Dezelfde (niet goede) vergelijking gaat op voor horeca: als ze chronisch slechte koffie leveren, zouden ze toch al lang failliet zijn. Dat is ook niet zo.Anwar schreef:Als het niet handmatig kunnen verwijderen van koffieresten zo'n groot effect zou hebben lijkt het me sterk dat Jura ooit zo groot is geworden. Als al hun apparaten chronisch slecht presteren zouden ze toch al lang failliet zijn.R&B schreef:Punt is dat je em niet goed kàn reinigen.
Ik heb het zelf gezien bij mijn Siemens inbouwmachine. Die wordt een partij smerig van binnen (ondanks de reinigingsopties en het voor en na spoelen bij gebruik)! Ik maak hem nu regelmatig open om hem schoon te maken. Komt de smaak zeer ten goede.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
16Dat is de gedachte achter "de marktwerking", het overhypte woord van de laatste jaren. Maar die blijkt helaas zelden op te gaan, kijk om je heen.Als al hun apparaten chronisch slecht presteren zouden ze toch al lang failliet zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
17Ik pak bij mijn Nivona de zetgroep er wekelijks uit, je wil niet weten hoeveel er achter blijft...Thomaserati schreef:Ik heb het zelf gezien bij mijn Siemens inbouwmachine. Die wordt een partij smerig van binnen (ondanks de reinigingsopties en het voor en na spoelen bij gebruik)! Ik maak hem nu regelmatig open om hem schoon te maken. Komt de smaak zeer ten goede.
Ook na de reiniging met zo'n pilletje haal ik de zetgroep er uit om schoon te maken, zo'n pilletje is meer om het leiding werk schoon te krijgen volgens mij. Dan ziet de zetgroep er in ieder geval nog steeds niet proper uit.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
18Dat is ook mijn ervaring.
Ik heb de zetgroep er na het chemisch reinigen uitgehaald en geïnspecteerd. Daar blijft best wat achter.
Nu reinig ik eerst met de hand en dan de chemische reiniging alleen voor de leidingen.
Ik heb de zetgroep er na het chemisch reinigen uitgehaald en geïnspecteerd. Daar blijft best wat achter.
Nu reinig ik eerst met de hand en dan de chemische reiniging alleen voor de leidingen.
19Heeft iemand ook een idee hoe ik de kappen van de ena7 kan demonteren? Heb nu soms een storing waardoor de zetgroep niet sluit. Een paar keer gehad dat de gemalen koffie buiten de zetgroep valt, een gedeelte komt aan de zijkant uit de machine de rest licht in en naast de opvangbak. Ik wil graag de machine schoonmaken van binnen, maar heb nog niet alle schroefjes gevonden om de kappen los te krijgen.
20Misschien een idee om eens een mail sturen naar deze hobbyist ??peter1 schreef:Heeft iemand ook een idee hoe ik de kappen van de ena7 kan demonteren? Heb nu soms een storing waardoor de zetgroep niet sluit. Een paar keer gehad dat de gemalen koffie buiten de zetgroep valt, een gedeelte komt aan de zijkant uit de machine de rest licht in en naast de opvangbak. Ik wil graag de machine schoonmaken van binnen, maar heb nog niet alle schroefjes gevonden om de kappen los te krijgen.
http://www.buessert.de/Technik/Jura-IMP ... Reassemble
Arie.