Vandaag voor het eerst na het uit en in elkaar zetten van mijn Giotto geprobeerd melk te schuimen. Helaas met zeer slecht resultaat het stoom wat uit mijn pijpje komt is helemaal niet krachtig genoeg. Na wat filmpjes youtube te kijken zie ik duidelijk dat mijn machine veel minder stoom kracht heeft, bij mij blaast er geen dikke stoom wolk uit mijn stoom pijpje. Ik ben gewend aan een stoom tip met 4 gaatjes, vanuit mijn bijbaan, mijn Giotto heeft er maar 2 en levert te weinig stoom om de melk echt goed microschuim te geven.
Voordat ik de druk van 2 bar had terug gedraaid naar 1 was er voldoende stoomkracht maar 2 bar komt de koffie niet te goeden en dat de wijzer voorbij het roden vlak gaat zal ook niet veel goeds betekenen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik ben erg benieuwd wat er mis kan zijn of wat er vervangen moet worden.
Re: ECM Giotto weinig stoomkracht!
22 is inderdaad aan de hoge kant, 1 is weer erg laag. Lijkt mij de meest logische oplossing om het eens op bv 1,5 te proberen. Het is immers ook slechter geworden nadat je de druk hebt verlaagd.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
3Pfoeh, 2 bar druk is wel erg hoog, volgens mij wordt niet hoger dan 1,5 aangeraden. Met 2 bar druk zul je een enorme cooling flush moeten hebben gehad?
Ik zou inderdaad gewoon eens 1,5bar proberen.
Maarreh, vergelijk je ook wel eerlijk? Volgens mij ben je professionele machines gewend, als ik je voorsteltopic lees? Dat is wel een verschil met de Giotto. Met een Giotto moet je ook prima kunnen stomen, maar je krijgt simpelweg niet dezelfde stoomkracht als uit een horecabak.
Ik zou inderdaad gewoon eens 1,5bar proberen.
Maarreh, vergelijk je ook wel eerlijk? Volgens mij ben je professionele machines gewend, als ik je voorsteltopic lees? Dat is wel een verschil met de Giotto. Met een Giotto moet je ook prima kunnen stomen, maar je krijgt simpelweg niet dezelfde stoomkracht als uit een horecabak.
4Ik ben inderdaad een horeca bak gewend maar bij een demo van het kookpunt in Rotterdam en van wat ik kan zien op youtube heeft mijn Giotto een stuk minder kracht. Te weinig om de melk te laten kolken.
Als de verhoging in druk niet uithaalt wat zouden dan de oorzaken kunnen zijn?
Waar kan ik overigens een nieuwe bar meter kopen, volledige cirkel? Of uberhaupt onderdelen voor de Giotto's?
Waar kan ik overigens een nieuwe bar meter kopen, volledige cirkel? Of uberhaupt onderdelen voor de Giotto's?
5Hmm onderdelen in Nederland kopen is lastig. Ik zou even kijken bij Kafko.nl, die heeft wel redelijk veel. Verder zijn er enkele Duitse shops, maar niet elke shop levert spullen voor elk merk.
Verder zou het ook aan je stoomtipje kunnen liggen. Sommige hebben te grote gaten waardoor de kracht waarmee het stoom eruit komt, te laag is. Heb ik zelf ook lang last van gehad. Oplossing? Nieuw stoomtipje
Bij sommige machines is het bijgeleverde stoomtipje verre van ideaal.
Verder zou het ook aan je stoomtipje kunnen liggen. Sommige hebben te grote gaten waardoor de kracht waarmee het stoom eruit komt, te laag is. Heb ik zelf ook lang last van gehad. Oplossing? Nieuw stoomtipje
Bij sommige machines is het bijgeleverde stoomtipje verre van ideaal.
6Helemaal met SteefM eens. Wellicht handig om een ééngats stoomtip te kopen. Hiermee heb je meer stoomkracht. Die dingen heb je over het algemeen al voor een tientje bij Kafko of van Pommeren.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
7Ook bij de TD van het Kookpunt hebben ze verschillende tipjes, dat zit aan de overkant in het zijstraatje.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
8Krijg toch het gevoel dat het niet aan het tipje ligt. Met 1,5bar zit je toch ook al aan de erg hoge kant. Zelfs met 1,0 moet je de melk kunnen laten rondkolken (zij het niet heel heftig).
Lijkt me toch iets van het verwarmingselement te zijn?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Wat geeft de meter aan in koude toestand, als je dat eerst laat weten kunnen we misschien verdere kijken.ncvw schreef:Ik ben inderdaad een horeca bak gewend maar bij een demo van het kookpunt in Rotterdam en van wat ik kan zien op youtube heeft mijn Giotto een stuk minder kracht. Te weinig om de melk te laten kolken.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
10Maar dan zou de 'klacht' wel anders zijn, toch? Dan zou het meer zijn dat de druk te snel daalt; dat er in het begin genoeg stoom is maar dat de hoeveelheid snel afneemt. Is dat het geval,ncvw?Spironski schreef:Krijg toch het gevoel dat het niet aan het tipje ligt. Met 1,5bar zit je toch ook al aan de erg hoge kant. Zelfs met 1,0 moet je de melk kunnen laten rondkolken (zij het niet heel heftig).