Probleem: Ik heb een ECM technika Profi met een Macap M4D moelen staan en wil voornamelijk single shots zetten. Je zou toch verwachten dat je met zulke kwalitatieve machines wel een redelijk 'koekje' ipv natte koffiedrap kan krijgen?!
Ik snap dat de argumenten dat het beter is om altijd een dubbele shot te zetten, maar in principe moet het toch ook met een single shot redelijk kunnen?
Voor de hand liggende redenen zouden een te lage dosering of te fijne koffie kunnen zijn. Ik heb al met beide flink gevarieerd. Dus de dosering van koffie al flink opgeschroefd, tot op een moment dat ik 12gr. in het single shot bakje had wat gewoon té veel is en ook de maling grover gezet. Het probleem van het laatste is alleen dat de doorlooptijd niet meer in de buurt komt van wat het zou moeten zijn! ow jah, de koffie wordt ook goed stevig aangetampt.
Het enige waar ik aan zat te denken, maar waar mijn technische kennis ontbreekt is het volgende: De machine heeft een rotatiepomp en pompt met gemakt ruim 10 bar door de koffie. Zou het aanpassen van de druk eventueel iets met het probleem te maken kunnen hebben en misschien het terugschroeven het kunnen oplossen?
Hoor het graag!
Re: koffiedrap met single shots!
2Wat voor filterbakje heb je als single? De standaard-bakjes die je meestal meegeleverd krijgt zijn niet goed. De La Marzocco's bijvoorbeeld kun je veel meer mee. Sinds ik een tamper heb in de juiste diameter daarvoor (48mm ofzo dacht ik?), zijn mijn singles bijna net zo goed als m'n dubbels.
Ik doseer 8 gram en maal iets fijner dan voor een dubbele (logisch ook want in een dubbele doe ik 18gram)
Ik doseer 8 gram en maal iets fijner dan voor een dubbele (logisch ook want in een dubbele doe ik 18gram)
3Hoe blij denk je te worden van hard compost ipv zacht compost?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
4erg blij nu druipt het echt uit de filterdrager waardoor de compost vooral vloeibare drap is :S afklopbak met n laag water op den duur is niet wat ik wil!Bluecold schreef:Hoe blij denk je te worden van hard compost ipv zacht compost?
5Gaat het alleen maar om het laagje water? Of smaakt je espresso ook niet goed?
6ik zet de lekkerste shots met de enkele zeef.Doorlooptijd is een indicatie.Beter kijk je naar de espresso.Kleur en zo.off_the_hook schreef:Probleem: Ik heb een ECM technika Profi met een Macap M4D moelen staan en wil voornamelijk single shots zetten. Je zou toch verwachten dat je met zulke kwalitatieve machines wel een redelijk 'koekje' ipv natte koffiedrap kan krijgen?!
Ik snap dat de argumenten dat het beter is om altijd een dubbele shot te zetten, maar in principe moet het toch ook met een single shot redelijk kunnen?
Voor de hand liggende redenen zouden een te lage dosering of te fijne koffie kunnen zijn. Ik heb al met beide flink gevarieerd. Dus de dosering van koffie al flink opgeschroefd, tot op een moment dat ik 12gr. in het single shot bakje had wat gewoon té veel is en ook de maling grover gezet. Het probleem van het laatste is alleen dat de doorlooptijd niet meer in de buurt komt van wat het zou moeten zijn! ow jah, de koffie wordt ook goed stevig aangetampt.
Het enige waar ik aan zat te denken, maar waar mijn technische kennis ontbreekt is het volgende: De machine heeft een rotatiepomp en pompt met gemakt ruim 10 bar door de koffie. Zou het aanpassen van de druk eventueel iets met het probleem te maken kunnen hebben en misschien het terugschroeven het kunnen oplossen?
Hoor het graag!
7Je kan die zwengel van jou natuurlijk niet vergelijken met een E61 oid, jij hebt zowiezo geen drab.cremalover schreef:ik zet de lekkerste shots met de enkele zeef.Doorlooptijd is een indicatie.Beter kijk je naar de espresso.Kleur en zo.off_the_hook schreef:Probleem: Ik heb een ECM technika Profi met een Macap M4D moelen staan en wil voornamelijk single shots zetten. Je zou toch verwachten dat je met zulke kwalitatieve machines wel een redelijk 'koekje' ipv natte koffiedrap kan krijgen?!
Hoor het graag!
Dat hele Tamp gebeuren moet je nog maar eens stevig over lezen in plaats van het te doen (stevig aantampen)ow jah, de koffie wordt ook goed stevig aangetampt.
Bij het tampen maakt het weinig tot niets uit of je met 10 kilo druk werkt of met 100 kilo, het droge maalsel laat zich namelijk niet veel meer comprimeren door die extra druk.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.