Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een goede superautomaat die me weer een stapje verder richting goede koffie brengt dan het Nespresso apparaat dat nu op het aanrecht staat. Verhouding tussen gewone koffie (espresso, crema) en melkvarianten zal ongeveer 60-40 zijn, dus ook die laatste moeten eenvoudig te bereiden zijn en zo goed mogelijk zijn (zo goed als maar kan in een automaat).
Na lang zoeken en veel lezen heb ik nog 2 apparaten op mijn lijstje staan: De Nivona 830 en Melitta Caffeo CI. Over de Nivona lees ik veel goede berichten, over de onderhoudbaarheid, degelijkheid, kwaliteit melkschuim maar af en toe ook wel wat over klapperen of rammelen. Over de Melitta kan ik maar heel weinig vinden. Op papier is de Melitta gunstiger, want goedkoper en meer opties (2 melkproducten tegelijkertijd en 4 persoonlijke profielen opslaan ipv 1 bij Nivona). Ik vind de apparaten beiden erg mooi.
Zijn er mensen die me met dit luxe probleem kunnen helpen en aan kunnen geven waarom 1 van deze 2 juist wel of niet te nemen?
Re: Twijfel Nivona en Melitta (budget ca 1100)
2Kan je niet vertellen waarom je voor (of tegen) de Melitta zou kunnen zijn.
Wel kan ik je vertellen dat ik erg tevreden ben met mijn Nivona 850.
Bij Nivona kun je ook gewoon 2 melkproducten tegelijk zetten, tsja tegelijk, voor de koffie wordt er 2x 1 portie gemaakt, dus als je echt Pietje precies bent is het niet volkomen gelijk...
Klapperen of rammelen hoor ik voor het eerst, zelf geen last van en ook nergens iets over gelezen (in mijn zoektocht naar een machine).
Mijn keuze voor de Nivona is vooral de temperatuur geweest, de meeste apparaten schelen van binnen maar bar weinig in technisch opzicht.
Melitta is volgens mij wel "echt anders", vergeleken met; Bosch, Siemens, Nivona, etc.
Het beste advies is altijd nog, zoek de machines in het echt op en vooral, lees je niet gek en baseer je mening op je eigen bevindingen
Succes!
Wel kan ik je vertellen dat ik erg tevreden ben met mijn Nivona 850.
Bij Nivona kun je ook gewoon 2 melkproducten tegelijk zetten, tsja tegelijk, voor de koffie wordt er 2x 1 portie gemaakt, dus als je echt Pietje precies bent is het niet volkomen gelijk...
Klapperen of rammelen hoor ik voor het eerst, zelf geen last van en ook nergens iets over gelezen (in mijn zoektocht naar een machine).
Mijn keuze voor de Nivona is vooral de temperatuur geweest, de meeste apparaten schelen van binnen maar bar weinig in technisch opzicht.
Melitta is volgens mij wel "echt anders", vergeleken met; Bosch, Siemens, Nivona, etc.
Het beste advies is altijd nog, zoek de machines in het echt op en vooral, lees je niet gek en baseer je mening op je eigen bevindingen
Succes!
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
3Dank voor je bericht Paultjuh. De Nivona lijkt mij nog steeds een hele goede keuze, je leest er erg weinig slechte berichten over. Het klapperen las ik op een Duits forum, maar anders dan daar ook nog nergens gelezen.
De Melitta kan ik te weinig over vinden om er een goed gevoel over te krijgen en gevoel is toch belangrijk bij een dergelijke aankoop.
De Jura Impressa J9 is ook nog in beeld gekomen. Maar ook daar wisselende ervaringen. Enerzijds heel erg lovend, anderszijds ben ik toch enigszins bang voor het "schimmelprobleem" bij een vaste brouwgroep.
Van het weekend eens kijken of we ze alle drie kunnen zien en proeven.
De Melitta kan ik te weinig over vinden om er een goed gevoel over te krijgen en gevoel is toch belangrijk bij een dergelijke aankoop.
De Jura Impressa J9 is ook nog in beeld gekomen. Maar ook daar wisselende ervaringen. Enerzijds heel erg lovend, anderszijds ben ik toch enigszins bang voor het "schimmelprobleem" bij een vaste brouwgroep.
Van het weekend eens kijken of we ze alle drie kunnen zien en proeven.
4Volgens mij kan de Nivona 830 niet twee melkproducten tegelijk maken, dat kan alleen met de 850. Ook ik ben zeer tevreden over de 850. Op kieskeurig.nl scoren de Nivona en de Melitta beide goed.
Als je de apparaten gaat vergelijken,let dan vooral op de temperatuur van de melkproducten.
Succes met de keuze.
Als je de apparaten gaat vergelijken,let dan vooral op de temperatuur van de melkproducten.
Succes met de keuze.
5Dank voor je reactie Lungo. Ik neig ook erg sterk naar de Nivona. 1 kopje tegelijkertijd is voor ons voldoende, dus de 830 zou goed genoeg moeten zijn. Navraag bij de importeur wijst uit dat (volgens hen) er geen technische verschillen zijn anders dan de mogelijkheid om 2 kopjes tegelijk te zetten en de luxere afwerking van de 845 en 855 ten opzichte van de 830.
De Jura Impressa J9 vind ik vooral heel erg mooi, maar die schimmelverhalen die overal op koffie fora te vinden zijn vind ik niet zo positief. De hogere onderhoudskosten ook niet. Dat gaat hem dus echt niet worden.
De Jura Impressa J9 vind ik vooral heel erg mooi, maar die schimmelverhalen die overal op koffie fora te vinden zijn vind ik niet zo positief. De hogere onderhoudskosten ook niet. Dat gaat hem dus echt niet worden.
6Als je veel 'cafe crema' wil gaan zetten zou ik daarvoor iets anders pakken. Espressomachines kunnen dat gewoon echt niet. Is een hario V60 of een Espro press echt teveel moeite? Je kan ze bijna gratis uitproberen via de travelling... topics. Al is het niet gek veel duurder als je de V60 gewoon koopt. Bijzonder mooi stukje keramiek.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
7Het zal een mengelmoes blijven tussen gewone koffie en melkvarianten. Beiden moeten met hetzelfde gemak te bereiden zijn en goed smaken. Ik weet dat de koffiekwaliteit het niet gaat halen bij een (juist bediende) halfautomaat, maar ik weet ook dat als het niet met 1 druk op de knop gaat, het apparaat gewoon niet dagelijks gebruikt gaat worden. En je hebt lekker en lekker natuurlijk. De koffie die ik uit volautomaten geproefd heb waren vrijwel allemaal erg lekker. Neemt niet weg dat het lekkerder kan, maar lekker is voor mij lekker genoeg.
Ter vergelijk: autopuristen zullen ook nooit een automaat willen rijden, terwijl ik, als iemand die heel graag rijdt, het rijden met mijn automaat (multitronic) vele malen prettiger vind rijden dan een handgeschakelde versie van dezelfde auto. De handbak kan er veel meer uithalen door meer eigen invloed maar het rijcomfort van de automaat kan de handbak weer niet tegen op.
Bottom line, het is maar net wat je zoekt. In mijn geval een automaat.
Zit ook nog naar de WMF 800/900 te kijken, maar ook daar niet heel veel info over te vinden en (veel) duurder dan Nivona.
Ter vergelijk: autopuristen zullen ook nooit een automaat willen rijden, terwijl ik, als iemand die heel graag rijdt, het rijden met mijn automaat (multitronic) vele malen prettiger vind rijden dan een handgeschakelde versie van dezelfde auto. De handbak kan er veel meer uithalen door meer eigen invloed maar het rijcomfort van de automaat kan de handbak weer niet tegen op.
Bottom line, het is maar net wat je zoekt. In mijn geval een automaat.
Zit ook nog naar de WMF 800/900 te kijken, maar ook daar niet heel veel info over te vinden en (veel) duurder dan Nivona.
8Om het op autoanalogien te houden, een wegraceauto met automaat of handbak blijft een auto om mee te racen op de weg. En dus niet geschikt voor een rally.
Cafe crema is dan de 'rally'. Een espressomaschine, superautomaat of gewoon, is de wegraceauto.
Cafe crema is dan de 'rally'. Een espressomaschine, superautomaat of gewoon, is de wegraceauto.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
9Hoe dan ook, het wordt een superautomaat
Vraag is alleen nog even welke, maar waarschijnlijk Nivona.
Vraag is alleen nog even welke, maar waarschijnlijk Nivona.
10Het is natuurlijk je eigen keuze, en er is in principe niets mis met een superautomaat, maar Bluecold heeft wel een punt. Een superautomaat is gemaakt om espresso (en varianten) mee te zetten, en dus niet 'lange bakken'. Het kan wel met een superautomaat, maar is niet bepaald ideaal.
Ik wil je niet afpraten van een superautomaat, maar realiseer je wel dat een superautomaat dus niet gemaakt is voor jouw gebruik.
Ik wil je niet afpraten van een superautomaat, maar realiseer je wel dat een superautomaat dus niet gemaakt is voor jouw gebruik.