Ik weet niet waar je het nou over hebt, ik heb het nergens over optimaal gehad! persoonlijk heb ik nog nooit het optimale kopje koffie geproduceerd en dat blijkt elke keer weer doordat je een lekkerde koffie produceert dan voorheen, wat dan wel impliceert dat de lat weer een trapje hoger gelegd moet gaan worden.Spironski schreef:Vreemd dat het mij echt niet opvalt. Heb je wat voorbeelden?Er zijn er toch zat die een boontje van 10 dagen al niet meer te drinken vinden en daar is toch zeker een bepaalde stemmingmakerij te bemerken wat door mij als Virus werd omschreven
Nu draai je de boel om, dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg alleen wel dat je met de naked uitstekend kan zien wanneer de uitloop minder mooi wordt (en bij mij is dat vaak rond week 2). En hoewel een mooie uitloop niet gelijk staat aan lekker, of een minder goede uitloop aan vies, is er daadwerkelijk wel een verband met uitloop en smaak.Dat die naked daarin onverbiddelijk is, wat heeft dat met de smaak van doen?
Als jij dus een wat minder mooie uitloop waarneemt dan smaakt de koffie minder
Goede boontjes die een mooie uitloop hebben smaken bijna altijd lekker, en als je een uitloop hebt die waterig is met spuitertjes is het zelden lekker.
Ik wil niet ontkennen dat het oog ook wat wil, maar over het algemeen loopt de uitloop van de koffie wel synchroon met de versheid van de boon, en daarmee met de goede smaak.
Nogmaals: "optimaal" is wat anders dan "zonder problemen". Het zal best eens voorkomen, maar ikzelf heb nog geen boontjes gehad die pas na 3 weken hun top bereikten.
Even ter vergelijk; ik schiet niet onverdienstelijk kleiduiven waar ik moeilijke te schieten duiven niet uit de weg zal gaan, hoe moeilijker hoe mooier, stel je voor dat ik ze allemaal zou raken en dat keer op keer, dan zou er geen moer meer aan zijn en kon ik het geweer aan de wilgen hangen, het moet wel een uitdaging blijven.
Optimaal zal het NOOIT worden, er blijven altijd dingen en of dingetjes die anders zouden kunnen of moeten.