Koffiebrander in spee wil even meekijken

1
Hallo allemaal,

Er zit weer een verjaardag aan te komen en dan komen die vragen weer "wat wil je hebben" waar ik doorgaans niet echt een antwoord op weet. En als ik wat weet wordt het toch vaak wat anders of net niet die uitvoering waar ik naar op zoek was.

Daarom een experimentje opgezet: ik ga net als kinderen doen gewoon geld vragen voor een koffiebrander.

Maar ja, dan moet ik wel weten waar ik mee wil gaan branden. Dus hier al een paar dagen aan weer aan het lezen en kijken, linkjes volgen en verder lezen. De een vindt dit ding beter, de ander zweert bij dat, van verfstripper tot semiprof. Ik heb geen idee wat ik nou handig zou vinden.

Ik ben best handig als het om kookgerei aan gaat (laatst nog even snel een rookton gebouwd omdat iemand met een bosje paling aan kwam zetten) maar dat zijn vaak de wat robustere zaken en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat juist bij bonen roosteren wat meer nauwkeurigheid komt kijken.

Daarom mijn vraag: bij wie zou ik eens mee kunnen kijken naar hoe dat branden nou echt in zijn werk gaat?

Ik woon in Oost Brabant, werk in Eindhoven, maar heb gelukkig een leasebak dus afstand hoeft niet echt een probleem te zijn.
Kei veel groeten!

Joost

Re: Koffiebrander in spee wil even meekijken

4
Zo vreselijk moeilijk is het niet. Om zonder apparaat aan de slag te gaan moet je toch al wel precies weten wat je moet doen en laten, het lijkt me meer iets voor de ervaren brander. Vooral aan het eind van de branding komt het behoorlijk precies qua temperatuur en duur. 30 Seconden langer kan al het verschil zijn tussen FC en FC+, bijvoorbeeld.

En als je dan toch maar met een apparaat aan de slag wil heb je de bijna volledig automatische Behmor voor 500 gram bonen, of de iets duurdere Gene die je naar gelieven kunt/moet instellen voor 250 gram bonen.

Daaronder zou ik niet gaan zitten, en wil je beter, dan moet je direct €500 méér betalen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Goed branden doe je met je Neus, Ogen en Oren, wat voor brander je ook gaat gebruiken, zijn dit je beste gereedschappen, ik brand met een dingetje van een paar tientjes en een kleine mechanisatie toegepast op de aandrijving en deze kostte me zeggen en schrijven 7 euro extra, de filmpjes zijn te zien op YouTube.

Zoek daar naar; pikkeloris en je vindt ze vanzelf :)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Met een popcornbrandertje en idd je ogen, neus en oren, kan je al heel aardige resultaten boeken.
Koelen kan ook in een meelzeef met een goede ventilator en schudden.

Als je dan zeker bent dat het "wat is", kan je altijd nog opschalen naar een behmor of gene. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

7
Dat is ook de reden dat ik liever een keer (of twee) met iemand mee kijk en er over praat etc. dan dat ik meteen zelf aan de slag ga met experimenteren. Al moet ik wel zeggen dat ik morgen waarschijnlijk even via Weert naar huis rij om bij Fascino langs te gaan en te kijken of ik al wat bonen mee neem om gewoon even te kunnen experimenteren dit weekend.
Kei veel groeten!

Joost

8
Goed branden doe je met je Neus, Ogen en Oren, wat voor brander je ook gaat gebruiken, zijn dit je beste gereedschappen...
Daar heeft Adriaan helemaal gelijk in. Wat er dan nog mist in het rijtje is Kennis en Ervaring.

Als beginner zou ikzelf veel liever beginnen met een apparaat dat tenminste enige zekerheid geeft van een drinkbaar resultaat (wat dat betreft zou de Behmor de beste oplossing zijn), dan met een pan op het vuur, en via trial and error veel vieze koffie weggooien voordat je weet waar je eigenlijk op moet letten. Maar het kan natuurlijk ook precies zijn wat je zoekt, het maakt het allemaal wel heel "dichtbij".
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
De reden dat ik me hier ben in gaan lezen is ook omdat ik een brander wil. In de zoektocht naar informatie kwam ik de handmatige manieren tegen en dat trekt me wel. Komt bij dat ik nog een maand moet wachten voordat het geldschip binnen komt (kuch) dus ik kan kiezen: een maand lang wachten (niet mijn sterkste punt) of alvast wat experimenteren (een sterker punt ;) ).

Maar zoals jullie terecht opmerken is ervaring een belangrijke factor voor succes. Daarom wil ik dat proces wat versnellen door het niet helemaal in mijn eentje te doen. Niet voor niets hebben we eeuwen een stelsel van leermeesters en leerlingen gehad. Ervaring kun je nou eenmaal ook overdragen. Daar draait dit forum natuurlijk ook voor een deel op toch?
Kei veel groeten!

Joost

10
Popcornbrandertjes kan je ook nieuw wel vinden voor €10 en zijn anders ook niet meer waard.
Per keer brand je daar maar kleine beetjes mee, ca. 40g.

Je kunt dus makkelijk de eerste keer wat experimenteren, en als er wat verbrand is dat met 40g ook geen ramp. Zelfs wel leerzaam om de kraks goed te horen.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30