De smaak van cappuccino

1
Na mijn eerste kennismaking met Silvia heb ik me al een aantal keren gewaagd aan het opschuimen van melk. Na een paar complete mislukkingen heb ik gisteren een thermometer gekocht waardoor het iets makkelijker zou moeten gaan. Het gaat alleraardigst, maar het is nog lang niet perfect.

Mijn vraag gaat echter niet over het opschuimen, maar over de smaak van de melk en dan vooral de cappuccino. Vanavond maakte ik een soort van kleine cappuccino, of eigenlijk een espresso macchiato, en ik vond de smaak vrij vlak. Flauw eigenlijk. Nu drink ik mijn koffie altijd met suiker dus dat zorgt wel voor extra zoetheid. Maar ik dacht eigenlijk dat koffie met geschuimde melk een volle, zoetige smaak zou moeten geven.

Kan het zijn dat ik de melk niet goed schuim, waardoor deze onvoldoende volle smaak afgeeft? Of verwarm ik te ver door? De thermometer heeft een groene zone (60-70 graden) en ik stop net na 60 graden. Of heeft iemand ook deze ervaring gehad en ligt de oorzaak ergens anders?

Overigens gebruik ik houdbare volle melk van Campina. De verse volle melk (Boerenland) staat al wel koud dus misschien morgen maar eens proberen.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

Re: De smaak van cappuccino

2
De vlakke smaak van de melk? Of smaakte het geheel flauw?
Ik heb de voorkeur voor alleen dik schuim en meng mijn melk dus niet zoals 'voorgeschreven', zo blijft de espresso ook sterk van smaak. [meer espresso macchiato dus]

-Ik kan me voorstellen, dat jouw mix redelijke 'waterig' word, als je melk en schuim er doorheen roert.
-Er zit nogal wat verschil in die houdbare melk, ik gebruik meestal een bio variant [drink de melk toch niet, alleen het schuim]
-Sommige lichtgebrande bonen leveren een redelijke flauwe cappuccino op.

3
De bubbeltjes in de melk kunnen de zeer licht zoetige smaak van de melk (de lactose daarin?) benadrukken. Bij te hete melk is dat zoetige verdwenen, in elk geval.

Maar eerlijk gezegd lijkt me een "te vlakke" smaak niet zozeer komen door de melk, als wel door de koffie zelf (zeker als het al een soort macchiato was).

Natuurlijk werkt de melk smaak-afvlakkend, maar ik zou het toch meer zoeken in de koffie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Je moet abrupt stoppen op 55 graden, en steenkoude biologische volle melk van Arla voor een optimaal resultaat, als je koffie zelf niet goed is qua smaak wordt je Cappuccino ook niets, alles hangt met elkaar samen, door het goed opschuimen van de melk komen inderdaad suikers vrij alleen niet zoveel als dat je er 2 scheppen suiker in kiepert.

Je moet ook zorgen voor een micro-foam zonder grote bubbels en vereist wel oefening, hoe gladder je melk hoe lekkerder die weg drinkt, een Cappu moet je niet roeren maar lekker door de melk heen drinken, probeer dat maar eens.

Adriaan
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

5
De espresso zelf is redelijk 'pittig' van smaak dus dat lijkt me in eerste instantie niet de oorzaak. Eerst maar eens verschillende soorten volle melk proberen. Ik heb wel eens gehoord dat biologische melk smaakvollere cappuccino oplevert. Eerst de Boerenland eens proberen en dan de biologische van Arla.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

6
Ben geen latte artist en heb ook geen ambities. Bewonder dergelijke kunsten overigens altijd wel degelijk!
Maar het ´volle melk´ dogma vind ik te rigide. Ik maak een prima kan melk+schuim met (inderdaad goed) koude HALFvolle houdbare melk, gewoon (heel gewoon....) van.... de Lidl. :o

Ik zal het eens op film zetten. Nog even geduld a.u.b. want Señor Expobar is voor de 2e keer in amper 5 maanden ter reparatie, en het gaat nu 2 weken duren :cry:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

7
pichichi schreef:Ben geen latte artist en heb ook geen ambities. van.... de Lidl. :o

Ik zal het eens op film zetten. Nog even geduld a.u.b. want Señor Expobar is voor de 2e keer in amper 5 maanden ter reparatie, en het gaat nu 2 weken duren :cry:
Ik wil niet zeggen dat die goedkope melk de schuldige is maar het is wel frappant. :mrgreen:

Als je in de buurt van het Westland woont moet je maar eens het verschil komen proeven en vooral ook het verschil zien.

Adriaan

8
55 graden Adriaan?

Bedoel je dat als je een thermometer erin hebt dat je stopt zodra die 55 graden aangeeft? (en dan dus nog doorloopt door de vertraging in de thermometer?).
Of verwarm je de melk echt maar tot 55 graden? Want dat is toch wel erg lauw. Ik zou elke cappuccino terugkrijgen als ik dat deed...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

9
Uiteraard loopt die dan nog door tot de verwachte temperatuur van om en nabij de 70 graden.
Je moet echt niet naar de 60 of zelfs meer doorverwarmen want dan ben je het kwijt.

Maar het abrupte stoppen is een feit en ga niet nog een beetje doorprutsen op een lagere stoomstand.

10
Ja, nee ok, helemaal mee eens.
Voetpedaal op het werk. Abrupter gaat je niet lukken ;)

Hangt er trouwens wel vanaf wat voor kannetje je gebruikt. Een o,4 L kannetje moet je bij een lage temperatuur op the thermometer stoppen dan bij een literkan. Bij de literkan gaat je temperatuur veel langzamer omhoog waardoor de meter het beter kan volgen en minder graden 'achterloopt'.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60