Eerste stapjes

1
Omdat ik het zelf altijd leuk vind om te horen hoe mensen met mijn "adviezen" om gaan even een terugkoppeling over wat ik tot nu toe allemaal gedaan heb na het posten van mijn "meekijk" vraag ;)

Allereerst dank aan de mensen die aangegeven hebben dat ik mee kan kijken. Ik ben mijn agenda voor de komende tijd zo aan het sturen dat ik een keertje in de buurt ben. Dus dat gaat goed komen.

Ik ben zoals ik eerder al had geschreven bij Fascino geweest om daar eens mee te kijken en te praten over mijn snode plannen. Meteen ook wat groene bonen mee genomen om te kunnen experimenteren. In het weekend er na heb ik even snel een stellage in elkaar geschroefd waar ik de verfbrander aan kon hangen, een koelbakje op basis van stofzuigerkoeling gemaakt en toen zijn we (mijn vrouw vindt het al net zo leuk als ik) voor het eerst aan de slag gegaan.

De eerste lading kleurde erg langzaam tot we het briljante idee kregen (duh, kon dat niet eerder...) om toch even een thermometer er bij te pakken. Bleek dat we net 190 graden haalden ipv de verwachte 220/230. Dus even wat met de hoogte gefrot en toen was dat probleem opgelost. De twee keer daarna ging het een stuk sneller, gecontroleerder en makkelijker. De baksels in de kast gezet, die ruikt nu nog lekker. Maar omdat het bonen waren die niet meer voor consumptie bestemd waren had ik moeten beloven ze niet te malen en gebruiken.

Daarom meteen er na maar groene bonen besteld die wel drinkbaar waren en er meteen een zakje reeds gebrande bonen bij besteld zodat ik het verschil kon proeven.

Afgelopen zaterdag hebben we 200gram bonen gebrand, helemaal tevreden was ik niet over het resultaat. De bonen waren niet echt egaal gebrand, waarschijnlijk omdat we te veel in eens in de bak hebben gedaan. Maar goed, twee dagen wachten en toen was het grote moment daar: de eerste keer koffie zetten van eigen gebrande bonen!

Wat me opviel was 1) dat ik niet meteen zoiets had van GADVER! en 2) dat ze een vrij zoete haast kersachtige smaak hadden. De reeds gebrande bonen smaakte een stuk minder zoet.

Komend weekend gaan we nog een keer aan de slag en dan ga ik meteen wat experimenteren met de tijden. Wat meer van licht naar donker werken zodat ik de verschillen komende week kan gaan proeven.

Al met al vinden we het (nog steeds) leuk om te doen en ga ik zeker op zoek naar een brander al verwacht ik niet dat de verfbrander meteen weer op zal bergen. Dat is toch ook wel leuk om zo te doen 8-)
Kei veel groeten!

Joost

Re: Eerste stapjes

2
Ha, begrijp ik goed dat je de "dogbowl" methode toepast? Leuk! Je moet de bonen wel de hele tijd in beweging houden voor die gelijkmatige branding.

Hoop dat je er ook snel een "wow-wat-lekker-ervaring!" mee zal krijgen. Moet lukken met wat oefening.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Jep, alleen noemen wij het niet zo (we hebben een hondenschool en de dogbowls hier zijn wat minder geschikt voor koffie :lol: ).

Maar een simpele bak van de action doet het prima en lijkt niet op de metalen bakken waar we de cursisten (althans hun honden) uit laten drinken. Dus dat probleem is getackeld.

Wow-wat-lekker gaat zeker komen, al zal ik dan eerst ook de juiste boon moeten vinden. Maar die zoektocht is juist een leuk onderdeel van dit project...
Kei veel groeten!

Joost

4
R1200C schreef:In het weekend er na heb ik even snel een stellage in elkaar geschroefd waar ik de verfbrander aan kon hangen, een koelbakje op basis van stofzuigerkoeling gemaakt
Ik zou er graag een foto van zien!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
R1200C schreef:Van het koelbakje of van de brander setup?

Beide kan ik wel regelen ;)
Van de hele stellage graag, ook de koeling natuurlijk, als het kan met je lab-assistente erbij, maar ik wil niet overvragen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
De foto's gaan er nog wel komen hoor. Maar het is de laatste tijd hier een beetje een gekkenhuis en als ik koffie kan branden is het laat op de avond en is het wat lastig om goede foto's te maken.

Wel is de kogel door de kerk en gaat er een Gene komen binnenkort. Niet dat ik de andere manier op ga geven maar ik denk dat ik wat makkelijker kan branden zo.

Nu nog even de leukste aanbieding en (belangrijker) de beste aanbieder uitzoeken en dan kan er weer een speeltje bij ;)

BTW: de "O-wat-lekker"-ervaring hebben we inmiddels ook al achter de rug. Zelfs meerdere mensen hadden die ervaring (eentje die niet wist dat ik ze zelf had gebrand vroeg waar ik ze had gekocht...). De laatste twee batches waren erg lekker. Elk op hun eigen manier. Nu eens kijken of ik op basis van de aantekeningen die ik heb gemaakt dit kan herhalen...
Kei veel groeten!

Joost

8
Zoals eerder beloofd een paar foto's van wat ik gebruik om mijn bonen te roosteren. Let gerust op de rommel er omheen, als je er last van hebt ben je welkom om langs te komen om op te ruimen ;)

De galg met de verfbrander, de plank staat in een workmate geklemd met op de workmate een onderplaat van een vuurkorf:
Afbeelding

Hightech temperatuurinstelling van de verfbrander:
Afbeelding

Het "koelblik" van de buitenkant:
Afbeelding

Het "koelblik" met de zeef er op:
Afbeelding

Wat niet op de foto's staat is de thermometer. Gewoon een digitale vleesthermometer waar de "sensor" aan een draadje zit en die hangt gewoon tussen de bonen. Als we roosteren dan doen we dat meestal met zijn tweetjes. Karin roert met een garde door de bonen om ze in beweging te houden, ik pak de brander de laatste paar minuten in de hand om wat makkelijker de hitte te regelen. Als we tevreden zijn dan gaat de stofzuiger aan en koelen in 60 tot 90 seconden de bonen.
Kei veel groeten!

Joost

10
Ha ha, lekker primitief, geweldig! En het is tegelijkertijd toch weer een stuk geavanceerder dan wat Frans liet zien van de Kopie Luwak bereiding op locatie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder