Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Druk metertje erop, voor de rest wat andere knopjes voor 1 kopje, twee kopjes, door laten lopen, stomen, power.
Direkt gevuld met water en aangezet. Ik kon eigenlijk niet wachten om de temperatuur nu te weten te komen, dus toen het lampje zei dat ie warm was, meteen op manual geklikt en het metalen dingetje eronder van de thermometer.
Ik werd hier niet blij van om eerlijk te zijn, 76 graden...
Ik hoopte erop dat dit ook nog door de korte opwarm tijd zou kunnen komen.
Dit is trouwens de thermometer die ik heb:

Hem met kokend water getest, hij geeft de temperatuur van kokend water goed weer. Ook de kamer temperatuur van 21 graden moet volgens mij kloppen.
Goed, ding langer laten opwarmen. Maximaal, in het begin, komt er 86 graden heet water uit.
Zou dit lager kunnen zijn dan de echte temperatuur door het feit dat ik dat metalen dingetje onder de straal hou, zo dicht mogelijk tegen de douchekop? IPV dat het in een afgesloten ruimtetje van de piston gemeten zou worden?
Vervolgens aan de slag met de diemme decaf boon. Verschillende malingen, steeds 14 gram. Uiteindelijk hier volgens de richtlijnen een perfect bakkie mee gezet. De druk zat midden in het groene druk gebied van het metertje, wat de ideale druk zou moeten zijn, doorlooptijd van 25 seconden voor een dubbele espresso. Er zit een knop op voor 2 kopjes wat precies 60 ml afgeeft, dus das mooi voor de noobs om de consistentie te behouden!
En weer was het bakkie zuur
Toen de tre forze boon maar uit de vriezer getrokken. Boon in de molen, op kamertemperatuur laten komen, malen, afwegen, tampen met 15 kg kracht, en de maling steeds weer aanpassen.
Uiteindelijk is het me niet weer gelukt om de druk precies in het midden te krijgen met 25 seconde doorlooptijd. De druk was of iets te hoog, of iets onder het midden. Uiteindelijk in de buurt van het midden gekomen, maar toen was de doorlooptijd iets van 14 seconden. Op zich wel een lekker bakkie. Niet zuur in ieder geval. De bakkies die met een te hoge druk in ong. 25 seconden doorliepen waren wat aan de bittere/sterke kant.
Oh, de druk veranderingen steeds voor elkaar gekregen met de malingen aanpassen. Tampen, hoeveelheid koffie, hoeveelheid water en temperatuur water waren steeds nagenoeg hetzelfde.
Iemand nog tips?
De druk meter geeft niet precies aan wat de druk is, alleen een gebiedje van groen/donker groen, waarin volgens de handleiding, het midden, de goede druk is. Kan ik me beter concentreren op de doorlooptijd van 25 seconden en dat de druk in het groene gedeelte blijft? Zal dan waarschijnlijk aan het maximum zitten in het donker groen. Hoeveelheid koffie hou ik steeds op 14 gram en tampen op 15 kg.
Ik ga sowieso iets van een kilo versgebrandde bonen halen en daar mee aan de slag.
Wat ik me afvraag is toch echt die temperatuur. De meeste analyses geven je een temperatuur van 92 tot 96 graden als richtlijn. Er zijn er ook sommige die geven je 86 als laagste temperatuur.
Wat denken jullie, 86 graden genoeg om een lekker bakkie espresso mee te zetten?
Zou het binnen in de portafilter heter zijn dan 86 graden? Die 86 graden daalde trouwens vrij snel na een vier- of vijftal seconden. Gemeten zonder druk en portafilter.
In ieder geval smaakte de koffie niet meer overdreven zuur met de tre forze boon.
Eventueel nog mensen in of in de buurt van Den Haag die me een handje willen helpen?