Quooker

1
Beste koffie liehebbers. Sinds kort hebben wij een nieuwe keuken. In het aanrechtblad ingebouwd is een Quooker. Vraag: heeft het zin om een koffiezetapparaat als bijvoorbeeld de Moccamaster Techinvorm KBT 741 aan te schaffen? Op dit moment zetten wij slow-coffee met D.E. grovemaling uit de C1000 met behulp van de Quooker..
In mijn onwetendheid zou ik denken dat het water uit de quooker onderweg naar buiten iets afkoelt waardoor het met ongeveer 95 graden op de gemalen koffiebonen in het filter terecht komt.
Enfin ik hoor graag jullie ervaringen en reacties.

In dank, Rob.

Re: Quooker

2
Met zo'n Moccamaster wordt het zetten zelf natuurlijk wel wat makkelijker, maar handmatig kan je perfecte slow-coffee maken.

Wat evenwel nog veel meer invloed heeft op de smaak van je koffie is het gebruik van verse koffie: versgebrande boontjes, die je zelf maalt voor het zetten. Daarbij valt al het andere in het niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Beste Spironski,

dank voor je reactie. Fijn om te weten dat het slow-coffee zetten met behulp van de Quooker prima kan en dat het verschil met een hiervoor gemaakte slow-coffeemachine marginaal is.

Met het doorlezen van deze informatieve site ben ik tot het besef gekomen dat het zelf malen van koffiebonen cruciaal is voor de smaakbeleving. Blijft dat in het woud van al de te verkrijgen koffiemalers het moeilijk kiezen is.
Wellicht hebben forumbezoekers hier goede ervaringen met malers voor slow-coffee en zijn er nog punten aan de malers waar je kritisch naar moet kijken.
Budgettaire is iets in de buurt van de € 500,- haalbaar. Of is dit veel te hoog ingezet voor maling ten behoeve van slow-coffee?

Ik hoor het graag.

4
Als het water dat uit het tuitje van de Quooker komt exact 100C is, dan zou ik het eerst even opvangen in een kannetje voordat je het opgiet. Maar anders lijkt me niet zoveel in de weg staan.

Qua malers hoef je geen espressomaler hè? Je zou kunnen denken aan de Mahlkönig Vario (die zou je ook nog eens kunnen gebruiken voor espresso), maar een goedkopere Baratza (€160?) zou ook moeten voldoen. En om het helemaal handmatig te doen kan je ook een handmaler overwegen (maar dat kan snel gaan vervelen).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Slow coffee duidt op de trend van kwaliteitskoffie gebruiken om filterkoffie van te zetten en te verkopen. In de categorie 'slow food', dus meer aandacht voor de koffie. Dit als uitvloeisel van de espressotrend.

DE roodmerk is geen 'slowcoffee' hoe hip het ook klinkt.

Dit even terzijde, kennelijk is de Vario met de metalen ditting maalschijven de beste keus voor jouw gestelde budget en wat grovere malingen. http://www.baratza.com/cgi-bin/commerce ... n&key=8170
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

6
Beste Bluecold,

Dank voor je reactie. Wanneer ik op de link klik krijg ik slechts twee tandwielen te zien.
Ik dacht dat slow-coffee een synoniem was voor heet water door een hoeveelheid gemalen koffie laten zakken. Dit met behulp van een filter.
Uit jouw reactie begrijp ik dat de term slowcoffee tevens/meer iets zegt over de kwaliteit van de gekozen maling en dat het niet zo zeer de zetwijze van de koffie is.
Krijg graag de link van de door jouw bedoelde maalmachine.

Groet, Rob.

8
Uit jouw reactie begrijp ik dat de term slowcoffee tevens/meer iets zegt over de kwaliteit van de gekozen maling en dat het niet zo zeer de zetwijze van de koffie is.
Klopt. Maar allerbelangrijkst is de kwaliteit van de bonen zelf. Het gaat over het hele traject van groei, via oogst naar branding en bereiding.

9
De bedoeling is dat je de mahlkonig vario koopt en er dan die andere maalstenen in schroeft. Die dingen die jij tandwielen noemt. http://www.home-barista.com/brewing/bar ... 21098.html <- meer verhaal daar.
Coffeehit.co.uk kan dat ook voor jou doen, maar dan krijg je een engelse stekker aan je apparaat. Misschien dat esw in deze iets voor je kan betekenen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

10
Iemand misschien ervaringen met de Mahlkoning vario W? De mogelijkheid om de koffie te wegen lijkt mij wel heel erg handig bij het exact doseren. En dat doseren lijkt mij dan weer cruciaal voor de smaakbeleving.
Eg mooie machine overigens.