Re: De sfeer op het forum deel 2

31
Je kunt t niet iedereen naar de zin maken, toch is het altijd mijn bedoeling iemand proberen te helpen. Passie voor koffie, he.
Natuurlijk leidt dat af en toe tot een botsing, bepaalde topics blijken snel vergiftigd te worden en ook ik leer daarvan, m.n om daar steeds vaker van weg te blijven. ;)
Ik dacht bij de naam 'Koffiepraat' nl over koffie te praten, maar dat lukt met 'die' topics niet echt.

Ik ga geen discussie uit de weg en zeker geen persoonlijke, jij snapt de strekking van deze laatste posts ook wel.
Dus 'sfeerbedervend' werkt 2 kanten op!

33
Midas schreef:
Spironski schreef: Wij doen dit allemaal gratis, en mogen dus ook wel wat van die ander verwachten.

Ik denk dat jij je daar dus vergis.
Verder is belangrijk dat niet iedereen hier koffie gek is en/of wil worden.
Maar waarom ga je dan op een koffieforum op de internets zitten?
Het is hier geen helpdesk. Zelfs fora die wel als doel hebben helpdesk te zijn stellen juist eisen aan de vraagstelling.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

34
Verschillende mensen komen op dit forum.
Het heet koffiepraat, maar het gaat niet alleen over koffie in engere zin. Ook apparatuur wordt besproken, waardoor mensen het idee krijgen daar een vraag over te kunnen stellen.

Mijns inziens moet dat kunnen.

Niemand is vervolgens verplicht om erop te antwoorden?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

35
Midas schreef:
Spironski schreef: Wij doen dit allemaal gratis, en mogen dus ook wel wat van die ander verwachten.

Ik denk dat jij je daar dus vergis.
Verder is belangrijk dat niet iedereen hier koffie gek is en/of wil worden.

Midas, ik begrijp je niet, kan je uitleggen waarin ik me dan vergis?

Ik ben het met je eens (en met R&B) dat niet ieder koffiegek hoeft te zijn om hier te mogen posten. Ik weet niet eens of ik mezelf daartoe reken (vrienden waarschijnlijk wel :mrgreen: ).
Er zijn allicht genoeg normale mensen die een probleem hebben met hun machine en dan op zoek gaan naar een oplossing, om vervolgens hier uit te komen. Ik vermoed tegelijkertijd dat het meestal mensen met een superautomaat zullen zijn die niet over koffie willen willen discussiëren, maar gewoon een oplossing voor hun probleempje.
Als je al zo gek bent om een Semi aan te schaffen met maler......, ben je dus toch al een beetje een (koffie-)gek. En ja: er zijn ook mensen met een Superauto die wèl zeer geïnteresseerd zijn in koffie.

Maar het is de opzet -en daarmee ook een mogelijk probleem- van dit forum, dat het een breed koffiepubliek wil bedienen en enthousiasmeren. Van ongeïnteresseerde superautomatengebruiker tot hardcore thuis brandende vintage leverlover.
Die twee groepen bewegen zich bijna in twee verschillende universums, en dat wil nog wel eens botsen. Dan krijg je een soort Oerknal, en dat maken we dus helaas zo nu en dan mee.
Oplossing zou zijn om het bestaan van dat andere universum te erkennen en te respecteren en een botsing proberen te vermijden.

"Resistance is futile, you will be assimilated" gaat hier niet op ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Ik denk dat we nog lang door kunnen gaan met elkaar betichten van respectloos gedrag maar dat lijkt me de sfeer niet ten goede te komen. Het lijkt me dan ook een mooi moment om daar mee te stoppen en te kijken hoe we het in de toekomst nog gezelliger kunnen maken dan het al is. Koffie brengt ten slotte toch een stukje gezelligheid met zich mee.

Naar aanleiding van een eerdere reactie, heeft Activ de huisregels van Home-Barista vertaald. Dankjewel daarvoor Patrick. Dit is zijn vertaling:
-Wees respectvol.
Behandel anderen altijd zoals je zelf behandeld zou willen worden.

-Wees geduldig.
Er zitten mensen op het forum van alle ervaringsniveaus.

-Blijf on topic.
Er zijn voldoende plaatsen voor andere gespreksonderwerpen.

-Wees open en eerlijk.
Veel mensen die hier komen baseren hun aankoop op informatie die hier verstrekt wordt.
De bron waar jij informatie vandaan haalt, en waar jij je mening op baseert, kan van belang zijn bij het interpreteren van jouw posting.
Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om aan te geven of je uit persoonlijke ervaring spreekt, dat je het ergens gelezen hebt, of dat het gaat om algemeen aangenomen feiten (Waar toepasselijk kun je linken naar je bron).

-Accepteer de beslissing van een moderator.
Het zijn vrijwilligers die hun best doen om de discussie te leiden en kennis te delen.

-Probeer het gesprek op niveau te houden of brengen
Probeer je van te voren in te lezen, d.m.v. FAQ's en eventuele bestaande topics. Beginnersvragen zijn welkom, maar de kans op een nuttige reactie wordt vele malen groter als je alvast zelf research hebt gedaan.

-Vermijd cross-posting.
Veel van de leden komen ook op andere koffie fora, vermijd cross-posting of link anders naar je posting op de andere site om dubbele antwoorden te voorkomen.

Bovenstaande lijst is niet een uitvoerige lijst met alle mogelijke dingen die niet mogen, vele van jullie zitten lang genoeg op internet fora om algemene regels zoals "Geen persoonlijke aanvallen" en "Geen commerciële postings" te kennen en deze worden dus bekend geacht.
Op- en aanmerkingen of eventuele aanvullingen zijn natuurlijk welkom!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

37
-Blijf on topic.
Er zijn voldoende plaatsen voor andere gespreksonderwerpen.
Op dit forum hebben we niet echt een plek voor niet-koffiegerelateerde gespreksonderwerpen (geen off-topic subforum of iets dergelijks). Misschien dat daar behoefte aan is?

Zelf zou ik naast de genoemde meer nadruk leggen op wat wij in een beginpost zouden willen zien. Omschrijf het probleem/je vraag nauwkeurig inclusief specificaties van je apparatuur, eventueel met foto's; laat weten wat je al hebt geprobeerd om het op te lossen, wat je op internet zelf al hebt gezocht en hebt gevonden, en waarom die probeersels niet werkten (iets meer à la GoT dus).

Wat daarnaast uit de discussie volgt, lijkt mij: is er iets mis met een topic? Gebruik de 'meld dit bericht' / Topic Report functie, en laat moderators het oplossen.

39
SteefM schreef: Op dit forum hebben we niet echt een plek voor niet-koffiegerelateerde gespreksonderwerpen (geen off-topic subforum of iets dergelijks). Misschien dat daar behoefte aan is?
Er wordt in de tekst bedoeld dat dit elders op internet is, maar ik denk ook dat een klets subforum wel een goed idee zou kunnen zijn, dan kan iedereen daar alles kwijt wat hij wil delen.
Zelf zou ik naast de genoemde meer nadruk leggen op wat wij in een beginpost zouden willen zien. Omschrijf het probleem/je vraag nauwkeurig inclusief specificaties van je apparatuur, eventueel met foto's; laat weten wat je al hebt geprobeerd om het op te lossen, wat je op internet zelf al hebt gezocht en hebt gevonden, en waarom die probeersels niet werkten (iets meer à la GoT dus).
Bij GOT vindt ik het te ver doorgeslagen, maar misschien kunnen we een sticky maken in de beginners topics in de trant van "Hoe stel ik effectief mijn vraag". Dan kunnen we daarnaar verwijzen.
Wat daarnaast uit de discussie volgt, lijkt mij: is er iets mis met een topic? Gebruik de 'meld dit bericht' / Topic Report functie, en laat moderators het oplossen.
Mee eens, dat vindt ik er zelf ook bij horen.

40
Als ik zo vrij mag zijn heb ik ook wel een idee om nieuwelingen eerst aan het lezen te krijgen. Ik denk dat daar de "kink" in de kabel zit...
Simpele oplossing, Als je nou voor het forum een mooie informatieve website hangt, zoiets als deze: http://www.koffie-weetjes.nl, met een linkje naar het forum- dan komen mensen als eerste op de website waar alle info staat. Die beginnen dan echt wel eerst te lezen vóór dat ze zich aanmelden en gaan vragen. Want dat is het eerste wat ze zien, info die ze zoeken. Stellen ze toch een vraag zonder research, dan is het voor iedereen heel makkelijk om even een linkje te posten naar de website/ (sub)pagina waar alle info staat.
En koffiepraat kan door de website echt iets bijdrage aan de opvoeding van koffiedrinkend Nederland. De info wordt veel toegankelijker.
Neem als voorbeeld de website van
Androidworld.nl. maar dan geen blog berichten, gewoon vaste basis info op de frontpage met een linkje naar het forum. Duidelijk, zonder franje, alleen een wolkje melk :grin:

Ik denk dat het ook heel leuk is om hier met zijn allen positief aan te werken...mooie teksten maken, foto's erbij, en de kennis is hier in overvloed! Daar ben ik getuige van ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’