Re: De sfeer op het forum deel 2

42
OP zich een goed idee alleen nog steeds niet de oplossing van het probleem. Het grootste deel van de bezoekers zal namelijk via zoekmachines in het forum terecht komen in plaats van op de homepage van de informatieve site.

Daarnaast waren we het er volgens mij over eens dat niet zo zeer de vraag van de beginner het probleem is maar meer de eindeloze off-topic discussie die daar vaak op volgt.

De werkwijze moet volgens mij nog steeds zijn:

- Beginner plaatst een topic mbt een onderwerp dat al talloze malen is behandeld;
- De eerste de beste reageerder die zin heeft om er zijn toetsenbord aan vuil te maken wijst de beste man/vrouw op de zoekfunctie of eventueel een link naar betreffend eerder topic;
- Einde discussie zonder enige afbreuk te hebben gedaan aan de over het algemeen prima sfeer;
- Topic verdwijnt vanzelf uit beeld of wordt door een moderator gesloten/verwijderd.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

43
Martijn schreef: De werkwijze moet volgens mij nog steeds zijn:

- Beginner plaatst een topic mbt een onderwerp dat al talloze malen is behandeld;
- De eerste de beste reageerder die zin heeft om er zijn toetsenbord aan vuil te maken wijst de beste man/vrouw op de zoekfunctie of eventueel een link naar betreffend eerder topic;
- Einde discussie zonder enige afbreuk te hebben gedaan aan de over het algemeen prima sfeer;
- Topic verdwijnt vanzelf uit beeld of wordt door een moderator gesloten/verwijderd.
Mee eens! Alleen gaat dit niet werken, anders was het allang zo gegaan. Misschien door een aantal forummers, maar er is altijd wel iemand die het vroeg of laat niet kan weerstaan en wéér reageert. En dan komt het hele circus weer op gang...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

44
Klopt. Regels zijn er echter om nageleeft te worden. Dit houdt dus in dat ook de oude garde daarop gewezen kan worden en off-topic berichten op basis van die regels verwijderd kunnen worden. Dit geldt natuurlijk ook voor de gebruikers zelf die het maar niet willen begrijpen.

Het klinkt volgens mij allemaal veel ingewikkelder dan het is.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

47
TS = Topic Starter
Martijn schreef: Het klinkt volgens mij allemaal veel ingewikkelder dan het is.
Het klinkt vast heel makkelijk maar om meerdere mensen tevreden te houden is wat lastiger...Ik denk dat alleen een positieve samenwerking alle neuzen dezelfde kant op kan zetten.
Maar goed, ik kom ook maar net kijken hier, dus ik volg zowiezo jullie pad.
Laatst gewijzigd door bobbee op vr 09 nov 2012, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

49
De discussie heeft nu een tijd opengestaan en het lijkt erop dat iedereen die iets wilde zeggen, dat gedaan heeft. Het wordt tijd de vruchten te gaan plukken van de discussie.

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de constructieve toon hier, dat zal in sommige gevallen niet makkelijk zijn geweest. Ook bedankt voor de goede ideeën, waar we zeker wat mee zullen doen.

Wat we zullen gaan doen, bestaat uit twee dingen.
Ten eerste zullen we duidelijke regels maken voor forumleden - nieuw en oud. Het zal lijken op het lijstje die Martijn eerder heeft gepost. Een van de regels zal ook inhouden: gebruik de 'meld dit bericht'-knop, en laat een post die niet voldoet aan de regels aan de moderators over.

Ten tweede zullen wij als moderators eerder optreden en waar nodig ingrijpen. Dit kan inhouden: topics sluiten, een post deels veranderen, een post verwijderen, waarschuwingen uitdelen en in een uiterst geval ook een ban (van enkele dagen of permanent).

Wat betreft dat laatste punt: in sommige gevallen zullen we beslissingen nemen waar je het niet mee eens zult zijn. We staan open voor (opbouwend) kritiek. Ook voor ons is dit nieuw. We vragen jullie begrip daarvoor, en ook voor een eventuele fout (verkeerd ingrijpen) die we kunnen maken. We zijn ook maar mensen.

Dan rest ons alleen nog jullie te bedanken voor deze discussie.

50
Ze spreken voor zich denk ik. Te allen tijde terug te vinden hier
viewtopic.php?f=50&t=4190
Martijn schreef:-Wees respectvol
Behandel anderen altijd zoals je zelf behandeld zou willen worden.

-Wees geduldig
Er zitten mensen op het forum van alle ervaringsniveaus.

-Blijf on topic
Er zijn voldoende plaatsen voor andere gespreksonderwerpen.

-Wees open en eerlijk
Veel mensen die hier komen baseren hun aankoop op informatie die hier verstrekt wordt.
De bron waar jij informatie vandaan haalt, en waar jij je mening op baseert, kan van belang zijn bij het interpreteren van jouw post.
Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om aan te geven of je uit persoonlijke ervaring spreekt, dat je het ergens gelezen hebt, of dat het gaat om algemeen aangenomen feiten (Waar toepasselijk kun je linken naar je bron).

-Probeer het gesprek op niveau te houden of brengen
Probeer je van te voren in te lezen, d.m.v. FAQ's en eventuele bestaande topics (gebruik de zoekfunctie).
Beginnersvragen zijn welkom, maar de kans op een nuttige reactie wordt vele malen groter als je alvast zelf research hebt gedaan. Lees bijvoorbeeld het beginnerstopic. Als je een vraag stelt, geef dan ook aan wat je zelf al hebt geprobeerd om de vraag te beantwoorden / het probleem op te lossen. Vermeld alle informatie die relevant is voor je vraag/probleem: meestal dus onder andere welke apparatuur en welke koffie je gebruikt.
N.B.: we krijgen veel vragen over defecte volautomaten, die helaas vaak niet beantwoord worden. Dat komt niet doordat er onwil is om de vraag te beantwoorden, maar vaak doordat er simpelweg geen kennis aanwezig is over veel van de volautomaten.

-Vermijd cross-posting
Veel van de leden komen ook op andere koffie fora, vermijd cross-posting of link anders naar je posting op de andere site om dubbele antwoorden te voorkomen.

-Jezelf voorstellen wordt gewaardeerd maar is niet verplicht
Dit forum is behoorlijk hecht en daarom wordt het gewaardeerd als je jezelf even voorstelt. Het is echter niet verplicht.

-Plaats foto's van maximaal 1100px breedte/hoogte
Dit verhoogt de leesbaarheid van je post en zichtbaarheid van je foto. Weet je niet hoe je je foto kan verkleinen? Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van http://www.shrinkpictures.com/ . Een makkelijk alternatief is een linkje plaatsen naar je foto.

-Accepteer de beslissing van een moderator
Het zijn vrijwilligers die hun best doen om de discussie te leiden en kennis te delen.
Voldoet een post niet aan de regels? Gebruik dan de 'meld dit bericht'-knop (uitroepteken-knop rechtsboven in een post).

Bovenstaande lijst is niet een uitvoerige lijst met alle mogelijke dingen die niet mogen, vele van jullie zitten lang genoeg op internet fora om algemene regels zoals "Geen persoonlijke aanvallen" en "Geen commerciële postings" (behalve in het subforum Webwinkels, advertorials & andere aanbiedingen) te kennen en deze worden dus bekend geacht.