Re: Mijn ervaringen met de DOLCE GUSTO
21wow dat scheelt een slok op een borrel. Zal eens rondkijken, bedankt voor de tip!
Spironski schreef:Oké, dan een tip: een goed instapmodel is de Rancillio Silvia, die moet je op MP voor onder de €200 kunnen krijgen (en later kan je daar een PID in stoppen ). Molens: Mazzers zijn erg goed en nog wel eens goedkoop te scoren(zoals ik heb gedaan), Macap, en Compak zijn ook goed, maar die kom ik zelden tegen.
Ennuh: goede espresso begint bij goede verse koffie, dan de molen, en pas daarna het espresso-apparaat. Dit niet alleen in chronologie, maar ook in belang voor goede koffie!
* PID= temperatuur regelaar
Ehh, mis ik iets? Volgens mij zeggen we hetzelfde?Sorry, spironski, goede espresso begint niet bij verse koffie, dat is een vereiste
Volgens mij gaat je vergelijking niet op. Maar goed, jij mag je mening hebben. Ik denk echt dat de espresso machine minder belangrijk is dan een goede molen, en als je slechte koffie in een geweldige molen stopt, komt er nog steeds slechte koffie uit. Vind ik hoor!net als de andere dingen die je opnoemt. ALLES is even belangrijk, je kunt de duurste benzine in een (met alle respect) dafje gooien maar de 200 haaltie nooit.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Natuurlijk moet de espresso machine ook wel goed zijn, maar je kan beter een zeer goede maler hebben met een gemiddelde machine dan andersom.Spironski schreef:Ik denk echt dat de espresso machine minder belangrijk is dan een goede molen...
Die Rancillio is een prima gebouwd apparaat, maar de watertemperatuur is niet de meest stabiele, en dat is jammer. Veel mensen doen dan ook aan "temperature surfing": heel precies opletten wanneer je wàt doet in de opwarm/afkoel cyclus van het apparaat. Dat kan je omzeilen door er een heel nauwkeurige temperatuur regelaar in/aan te zetten, daar wordt 'ie een stuk stabieler van.Rustig schreef:Nogmaals dank, ik had al in je signature PID zien staan, heb trouwens ook al een afbeelding gezien (iets digitaals aan een espresso apparaat vast) waar dient het precies voor?
arno schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Natuurlijk moet de espresso machine ook wel goed zijn, maar je kan beter een zeer goede maler hebben met een gemiddelde machine dan andersom.Spironski schreef:Ik denk echt dat de espresso machine minder belangrijk is dan een goede molen...