Op 17 november heb ik bij Peter nieuwe maalschijven geplaatst in mijn Fiorenzato F5. Het was handig om even langs te gaan, zodat ik direct van een deskundige wat uitleg kon krijgen over dingen aan mijn molen die ik nog niet begreep.
Dankzij de nieuwe maalschijven kan ik nu variëren met de maling: eerder moest ik de molen op z'n allerfijnst zetten om een doorlooptijd van 22-25 seconden te krijgen. Dat is nu opgelost.
Wat nog niet naar tevredenheid gaat is het volgende. Peter heeft me laten zien dat ik, door het draaien aan een stelschroef onder de doser, de hoeveelheid gemalen koffie per dosering kan aanpassen (als newbie vermoedde ik slechts dat zoiets mogelijk was, maar had geen idee hoe die schroef functioneerde... ). Thuisgekomen ben ik aan het klooien gegaan met malingen. Ik merkte dat ik een zeer onregelmatige zetkwaliteit had: soms was de doorloop veel te kort, soms bleef ondanks goed tampen een forse hoeveelheid koffie aan de zetgroep hangen, soms was er een mooie puck maar een veel te kleine opbrengst (ristretto-hoeveelheid in mijn shotglas terwijl ik de pomp 25 seconden open had staan). Ik meende ook te zien (met ongetrainde blik, dat dan weer wel) dat de hoeveelheid koffie in de filterhouder niet constant was. Lastig. Ik ben daarom gaan wegen en kwam er zodoende achter dat de hoeveelheid koffie die uit de doser komt, varieert: soms 7,5 gram, soms 8,5 gram en van alles ertussen. (Ik heb op advies van Peter steeds meerdere porties genomen om op een fatsoenlijk weeggemiddelde te komen; feitelijk varieerden mijn weegresultaten dus tussen de 15,0 en de 17 gram). Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de doser niet vol genoeg zit: ik kan me voorstellen dat, bij onevenwichtige vulling, de hoeveelheid koffie die naar beneden valt niet constant is. Om dat op te lossen zou ik de doser voller moeten malen - maar dan heb ik een te grote hoeveelheid koffie (ik drink drie, vier kopjes en dan is het eerst weer over). Gemalen koffie is, zo leerde ik hier, zeer beperkt houdbaar: het verliest al snel zijn smaak. Jammer om zoveel weg te gooien, lijkt me. Nu heb ik enkele vragen waarop wellicht door forumleden een antwoord gegeven kan worden (zoeken bood nog geen soelaas):
- zal ik inderdaad bij een grotere hoeveelheid gemalen koffie een constantere dosering uit de doseer krijgen?
- is het, voor een beginneling althans, verstandig niet te vertrouwen op de doser en steeds de hoeveelheid af te wegen? Zo ja: is er een slimme/handige manier om dat te doen? Nu klooi ik wat aan met mijn precisieweegschaaltje, het dekseltje van de doser (als opvangreservoir) en een trechtertje.
- hoe kan ik voorkomen dat de koffie aan de zetgroepkop kleeft?
- en, niet onbelangrijk: hoe lees ik mijn shotglas af: onderkant of bovenkant crèma?