Rancilio vs Quick mill 820

1
Beste koffie fanaten.

Ik ben een Nespresso (mis)bruiker en wil nu beginnen met echte espresso te zetten.
Heb alles een beetje doorgespit, maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
Ik zou willen beginnen met een 2e handse espresso machines en twijfel tussen de Rancilio Sylvia en de Quick mill 820.
Over het algemeen drink ik espresso's en af en toe cappuccino.
Tevens ben ik op zoek naar een goede 2e handse molen.

Graag je ongezouten mening en tips. (zachte heelmeesters maken stinkende wonden)

Ik wacht ongeduldig af.

gr,

Storm
Laatst gewijzigd door Storm op do 27 dec 2012, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega & Niche Zero

Re: Rancilio vs Quick mill 820

3
Storm schreef:Beste koffie fanaten.

Ik ben een Nespresso (mis)bruiker en wil nu beginnen met echte espresso te zetten.
Heb alles een beetje doorgespit, maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
Ik zou willen beginnen met een 2e handse espresso maschines en twijfel tussen de Rancilio Sylvia en de Quick mill 820.
Over het algemeen drink ik espresso's en af en toe cappuccino.
Tevens ben ik op zoek naar een goede 2e handse molen.

Graag je ongezouten mening en tips. (zachte heelmeesters maken stinkende wonden)

Ik wacht ongeduldig af.

gr,

Storm
Beide zijn idd in staat tot het maken van goede tot zeer goede espresso.Hangt van jezelf,de maler en de koffie af.
Persoonlijk vind ik de Quickmill 820 een design icoon.Mooiste kleine espressomachientje ooit ontworpen.

5
Ik heb zelf een 2e-hand Rancilio Silvia en ben daar als "instapmachine" zeer over te spreken. Hou er bij de Silvia wel even rekening meer dat er volgens mij 3 versies van deze machine zijn, waarin telkens wat veranderingen zijn doorgevoerd. Ik heb een 1e generatie, en daarvan was ik niet zo blij met de stoompijp. Die heb ik uiteindelijk bij Peter van Kafko laten vervangen door een professioneel pijpje, en nu stoomt hij echt fantastisch. Het stoompijpje is volgens mij bij de 2e generatie behoorlijk verbeterd, en ik heb geen ervaring met de derde generatie Silvia. De bottom line is dat je bij een 2e hand Silvia dus even moet beseffen dat er verschillende versies zijn.

Goed om te zien dat je ook nadenkt over de molen, die heeft mijns inziens misschien nog wel meer invloed dan het espressoapparaat. Ik heb voor 100 euro een 2e-hands Fiorenzato T80 gekocht en daar voor 40 euro nieuwe maalschijven in gezet, en de kwaliteit van mijn espresso's is echt enorm verbeterd vergeleken met de simpele molen die ik daarvoor had.
Rancilio Silvia V1, met een gemodificeerde stoompijp, Fiorenzato T80 molen, Gene Café. Een Chemex, Bialetti Brikka en een kleine cafetiere voor ernaast.

6
Het is ook mijn bedoeling om een goede 2e handse molen te kopen en relatief goedkope espressomachine. Om later een duurdere espressomachine te kopen.
Iemand verder nog tips over andere molens, kan ik gericht op bv marktplaats gaan zoeken.
Of zijn er nog andere manieren om aan 2e handse molens te geraken.

Bedankt voor de reacties..
Laatst gewijzigd door Storm op do 27 dec 2012, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega & Niche Zero

7
Hoi!

Er staat op dit moment een rancillio en mahlkonig vario te koop op marktplaats van een jaar oud volgens de advertentie.
Vraagprijs is 500 euro. Misschien is dat wat voor je?

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... um=1&pos=2

Een wat oudere rancillio moet je wel kunnen vinden voor max 150, met geluk 100....

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... um=1&pos=3
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

8
Nadeel van de Silvia is toch steeds dat "temperature surfing". De temperatuur is wat lastig goed te krijgen. Alleen daarom al zou ik denk toch eerder gaan voor de QM. Ik denk dat de Silvia een betere stomer is, maar aangezien je niet zo veel cappu's drinkt lijkt me dat minder een probleem.

Malers: inderdaad de beste die je je kan veroorloven. Tweedehands zie je nog wel eens Fiorenzato T80's voorbij komen voor rond de €100. Prima machines voor weinig geld.

In de "Handleiding voor Beginners" staan nog wel wat meer namen van machines waarnaar je kan kijken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
De QM's zijn echt niet 'onverwoestbaar'. Het pompje is hetzelfde als in alle andere machines onder 1200 ofzo, en die pompjes kunnen gewoon stuk. Ook de o ringetjes in het stoompijpje kunnen stuk. Verder kan alles kapot. Cremina's, die zijn pas betrouwbaar.

Dat wouter klootwijk het heeft geschreven is heel leuk, maar die jongen wil er vaker naast zitten. Die prees een tijd geleden ook zassenhausen aan. En moderne zassenhausen zijn rommel.

Persoonlijk vind ik de QM een overhyped rommelding en ik zie echt niet in wat anderen er in zien. Ze zijn bijvoorbeeld ook alleen in nederland om een of andere reden goed aangeschreven. De rest van de wereld kijkt er niet naar om. Terecht, want voor die 500 euro kun je heus wel wat beters kopen dan een thermoblokmachientje.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit