6
door Spironski
Ik zal er een sticky van maken. Wel wat aantekeningen:
-Hij maakt geen vermelding van verse bonen. Als je die niet gebruikt is het hele filmpje overbodig, het zal je niet meer helpen.
-Als ik zo doseer overvul ik behoorlijk. Na het inklinken van het maalsel zit ik meestal al wel goed. In plaats van in het maalsel drukken zou ik liever een muntje op de puck leggen en kijken of die een indruk achterlaat. Zo ja: iets minder doseren.
-Die rvs tamper. Ik vermoed dat hij bedoelt dat je geen tamper van €200 nodig hebt, maar gewoon eentje die fijn werkt en goed past. Niet te moeilijk over doen dus.
- Ik vind dat hij veel maalsel verspilt. Je kan ook al malend de doserhendel over halen, dan kan je stoppen wanneer de portafilter bijna vol is, en hoef je het surplus niet weg te mikken.
-Hij vergeet te zeggen dat je vaak elke dag je maling bij moet stellen. Nu lijkt het alsof je dat maar 1x in het begin hoeft te doen, en daarna nooit meer. En dat klopt niet.
-De Giotto is goed, maar zeker niet de enige (eventjes de reclame relativeren).
De meeste waarde vind ik dus liggen in hoe een uitloop er uit hoort te zien en hoe je die bereikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder