Mijn initiele vraag over een koffiemolen voor mokapot / espresso gaat toch een behoorlijke staart krijgen (mogelijk ontstaat er een virus ) Ik wil eigenlijk een echt goede bonenmaler kopen, en wil er het budget ervoor verdubbelen, rond 550-600 euro. (Ondertussen ook de Rocket ontdekt, wat is dit een mooie machine, en deze heeft tegenwoordig een rotatiepomp.)
Ik heb er al wat over gelezen, maar heel veel zoals over bijvoorbeeld de Mazzers is er niet over te vinden. Wat is jullie mening over de Quamar M80E bonenmaler? Deze kost onder de 500 euro en concurreert met de Mazzer mini?
De macap M4 is met een kleine tandenborstel heel simpel en snel te ontdoen van achtergebleven maalsel, hoe doen jullie dat met een Mazzer of Quamar? gewoon 10-20 gram malen en weggooien? Of anders? Kan je met een Mazzer/Quamar mini mokapot/lungo maalsel malen of zijn de min/max waardes binnen de espresso fijnheid? Ik voorspel dat de mokapot bij mij op de achtergrond kan geraken, maar ik drink ook graag lungo's naast espresso's.
Wederom alvast dank voor input.
Re: Quamar M80E bonenmaler?
2Volgens mij heeft cremalover er 1 en @driaan heeft er 1 gehad volgens mij. Misschien kunnen zij je informeren. Hier staat ook wat info: http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... f=2&t=2750
Ik heb zelf een quamar t80 dus geen m80 en helaas kan ik ook geen vergelijking voor je maken omdat dit de enige molen is die ik ooit heb gehad. Maar mocht je een gerichte vraag hebben dan laat je het maar weten.
Ik heb zelf een quamar t80 dus geen m80 en helaas kan ik ook geen vergelijking voor je maken omdat dit de enige molen is die ik ooit heb gehad. Maar mocht je een gerichte vraag hebben dan laat je het maar weten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
3Met een grind on demand zul je altijd bij de eerste shot van de dag wat weg moeten malen. Zelf doe ik dit ook maar dan praat je over een gram of 5. Met bijvoorbeeld een Mazzer Super Jolly met doser kun je de heleboel schoonvegen en hoef je niks weg te malen omdat je overal goed bij kunt. Dat is het voordeel van een doser ten opzichte van een grind on demand.
Het is ook maar net hoe ver je gaat in je koffiehobby. Als je echt elke shot 100% verse koffie wilt hebben met een grind on demand dan zul je elk keer ongeveer een gram of 8-10 voor de zekerheid weg moeten malen.
als je voor een doser gaat is er tweedehands genoeg te vinden in een budget van max 200 euro.
Het is ook maar net hoe ver je gaat in je koffiehobby. Als je echt elke shot 100% verse koffie wilt hebben met een grind on demand dan zul je elk keer ongeveer een gram of 8-10 voor de zekerheid weg moeten malen.
als je voor een doser gaat is er tweedehands genoeg te vinden in een budget van max 200 euro.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
4Die word algemeen gezien als een heel behoorlijke maler,....maar voor jouw budget zou ik dan liever kijken naar een gebruikte topmaler.Wat is jullie mening over de Quamar M80E bonenmaler? Deze kost onder de 500 euro en concurreert met de Mazzer mini?
Een K30 haal je niet met dat budget, maar wel bv de Mazzer Major of LSM95, 2 malers met 84mm schijven.
Een Super Joly is ook niet verkeerd, zie deze link;
http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... m=4&pos=15
En bij deze aanbieder staat een LSM 90 of 95 en een Mazzer zie ik ook staan.
http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... m=5&pos=11
5Bedankt voor de links en reacties. In de link naar thuisbarista zie ik een enorme aangekoekte "retentierand", komt dat doordat die eigenaar er vet in smeert, hele vette bonen gebruikt, of is dit een kwaal van die maler?
2ehands heb ik ook overwogen, maar bij voorkeur koop ik de maler nieuw, en het liefst doserless. Mijn budget heeft een zekere "rek". Het is een richtbedrag.
Kun je ook lungomaling op Mazzer/Quamar malen?
2ehands heb ik ook overwogen, maar bij voorkeur koop ik de maler nieuw, en het liefst doserless. Mijn budget heeft een zekere "rek". Het is een richtbedrag.
Kun je ook lungomaling op Mazzer/Quamar malen?
6Doserless zul je 2de hand niet snel vinden. Als je dat wilt zou ik een mazzer mini elektronic b aanraden en er meteen schijven van een super jolly inzetten dan ben je de komende 20 jaar klaar. Schijven zijn 35 euro en passen in de mini.
Als je echt nog beter wilt dan zou ik het advies van carpsafari volgen. Dan heb je echt een topmaler. 2de hand maakt niet uit. Die dingen gaan je overleven en als je ze een keer goed schoonmaakt en voor een paar tientjes nieuwe schijven koopt dan ben je de rest van je leven voorzien.
Zelf ben ik met een super jolly met doser begonnen en heb nu een doserless. Als je niet voor veel mensen koffie moet zetten maakt het weinig uit. En je hebt bij de optie om alles schoon te vegen en zo minimale retentie te hebben wat weer een nadeel is aan doserless. Je kunt dan ook beter singledosen. Bij een doserless is dat lastig.
Hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Het is mar net waar je prioriteiten liggen. Doserless heeft ook nadelen.
Als je echt nog beter wilt dan zou ik het advies van carpsafari volgen. Dan heb je echt een topmaler. 2de hand maakt niet uit. Die dingen gaan je overleven en als je ze een keer goed schoonmaakt en voor een paar tientjes nieuwe schijven koopt dan ben je de rest van je leven voorzien.
Zelf ben ik met een super jolly met doser begonnen en heb nu een doserless. Als je niet voor veel mensen koffie moet zetten maakt het weinig uit. En je hebt bij de optie om alles schoon te vegen en zo minimale retentie te hebben wat weer een nadeel is aan doserless. Je kunt dan ook beter singledosen. Bij een doserless is dat lastig.
Hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Het is mar net waar je prioriteiten liggen. Doserless heeft ook nadelen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
7Maar dan gaat het wel om de Mazzer Mini Electronic, natuurlijk. De Quamar lijkt inderdaad heel behoorlijk, en biedt veel waar voor z'n geld.Wat is jullie mening over de Quamar M80E bonenmaler? Deze kost onder de 500 euro en concurreert met de Mazzer mini?
Gezien je forumnaam en dat je al aangeeft dat het budget "rekbaar" is en dat je wellicht hogere ambities hebt...: hoe beter je maler, hoe beter je koffie kan zijn, dus ga voor het hoogst haalbare (wat je nog kan verkopen aan je partner ).
Met malers kan niet zo veel mis, dus 2-de hands is een goede optie. En ga dan inderdaad voor een "Titan Grinder" met 83mm platte schijven of grote 63mm conische schijven. Zou ik zeggen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
Quamar M80E bonenmaler?
8Ik heb er een.
Op het moment kan ik hele goede espresso's maken, en ristretto's. Maar de beste ristretto die ik laatst maakte kwam van een Nirvona 130. Nu weet ik eindelijk wat mensen bedoelen met al die smaaksensaties zoals chocolade etc.
Die 130 heb ik weer uit de kast gehaald omdat de Quamar me niet beviel. Ik probeer een mooie constante uitloop te verkrijgen, maar dat lukt met de Quamar niet. Met een naked portafilter wordt het een enorme bende. Spuitertjes, blonding etc. Dat zie je terug in een gewoon portafilter als onregelmatige uitloop. Dus die naked blijft in de kast tot de uitloop mooi gelijkmatig is.
Hard tampen, zacht tampen, nutating tampen, roeren (WDT), noem maar op, verschillende soorten koffie, verse, oude, het hielp niets. Tot ik ontdekte dat die Quamar klontert als een gek.
Dus toen de Nivona maar weer gepakt. Man wat een mooi maalsel! Geen klontje te bekennen. Hop in het portafilter en gaan. Kwam prachtige ristretto uit. Waarom een ristretto? Omdat die Nivona maar twee standen heeft die geschikt zijn voor espresso. Moet je wat meer sturen met dosering en tamping en doorlooptijd. Maar een beetje een barista kan dat toch wel?
Ik ga er mee verder experimenteren en zie wel of ik nog een andere molen koop. Maar bedenk je wel voor je deze Quamar koopt.
Op het moment kan ik hele goede espresso's maken, en ristretto's. Maar de beste ristretto die ik laatst maakte kwam van een Nirvona 130. Nu weet ik eindelijk wat mensen bedoelen met al die smaaksensaties zoals chocolade etc.
Die 130 heb ik weer uit de kast gehaald omdat de Quamar me niet beviel. Ik probeer een mooie constante uitloop te verkrijgen, maar dat lukt met de Quamar niet. Met een naked portafilter wordt het een enorme bende. Spuitertjes, blonding etc. Dat zie je terug in een gewoon portafilter als onregelmatige uitloop. Dus die naked blijft in de kast tot de uitloop mooi gelijkmatig is.
Hard tampen, zacht tampen, nutating tampen, roeren (WDT), noem maar op, verschillende soorten koffie, verse, oude, het hielp niets. Tot ik ontdekte dat die Quamar klontert als een gek.
Dus toen de Nivona maar weer gepakt. Man wat een mooi maalsel! Geen klontje te bekennen. Hop in het portafilter en gaan. Kwam prachtige ristretto uit. Waarom een ristretto? Omdat die Nivona maar twee standen heeft die geschikt zijn voor espresso. Moet je wat meer sturen met dosering en tamping en doorlooptijd. Maar een beetje een barista kan dat toch wel?
Ik ga er mee verder experimenteren en zie wel of ik nog een andere molen koop. Maar bedenk je wel voor je deze Quamar koopt.
9Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in dat een echte maler met 64mm schijven minder zou presteren dan de maler die standaard in je automaat zit!! Zelfs als de schijven bijna versleten zouden zijn.Tot ik ontdekte dat die Quamar klontert als een gek.
Dus toen de Nivona maar weer gepakt. Man wat een mooi maalsel! Geen klontje te bekennen.
Waar het aan ligt weet ik uiteraard ook niet.
Quamar M80E bonenmaler?
10't Verbaast me ook, hoewel toch weer niet helemaal. Af en toe gebeurt het dat je iets tegenkomt wat een hele goede prestatie neerzet voor een lage prijs en dat een veel duurder apparaat het maar marginaal beter doet. De Law of Diminishing Returns?
Beide molens heb ik nieuw gekocht. Toen ik mijn espresso machine kocht (ECM Technica IV) vroeg de verkoper alleen wat voor molen ik had (een Nivona 130), en reageerde met "oh, dus je hebt al een conische maler, dat is ok".
Anyway, heeft iemand hier andere ervaringen met een deze Quamar M80E?
Beide molens heb ik nieuw gekocht. Toen ik mijn espresso machine kocht (ECM Technica IV) vroeg de verkoper alleen wat voor molen ik had (een Nivona 130), en reageerde met "oh, dus je hebt al een conische maler, dat is ok".
Anyway, heeft iemand hier andere ervaringen met een deze Quamar M80E?