Re: Quamar M80E bonenmaler?

31
Heb nu zelf een doser gehad (Mazzer Super Jolly) en daarna een Grind On Demand (K30 Vario) maar ben toch van mening dat een doserless/GOD veel meer retentie geeft en je voor die paar espresso's per dag thuis beter af bent met een doser. Als je eenmaal een vaste procedure hebt is het niet heel veel meer werk en gaat je espresso er op vooruit.

Tevens zijn malers met dosers veel beter verkrijgbaar en veel goedkoper en heb je een maler die superieur maalsel geeft en dit ga je in de smaak zeker merken. Ga nu zelfs weer over op een handmaler met belachelijke schijven terwijl ik een Mahlkönig K30 Vario had, wat door velen wordt gezien als een van de allerbeste malers.

Bij een doserless/GOD heb je gemiddeld elke espresso de helft van de maling oud maalsel tenzij je elke shot eerst 5-8 gram weg gaat malen wat je heel erg veel geld aan bonen gaat kosten. Zelf zou ik je aanraden om een tweedehands Super Jolly of Major of soortgelijke op de kop te tikken. Deze malers gaan 30 jaar of meer mee.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

32
Erik82 schreef: Bij een doserless/GOD heb je gemiddeld elke espresso de helft van de maling oud maalsel tenzij je elke shot eerst 5-8 gram weg gaat malen wat je heel erg veel geld aan bonen gaat kosten.
Dat is natuurlijk niet anders bij een doser?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

33
Erik82 schreef:Heb nu zelf een doser gehad (Mazzer Super Jolly) en daarna een Grind On Demand (K30 Vario) maar ben toch van mening dat een doserless/GOD veel meer retentie geeft en je voor die paar espresso's per dag thuis beter af bent met een doser. Als je eenmaal een vaste procedure hebt is het niet heel veel meer werk en gaat je espresso er op vooruit.

Tevens zijn malers met dosers veel beter verkrijgbaar en veel goedkoper en heb je een maler die superieur maalsel geeft en dit ga je in de smaak zeker merken. Ga nu zelfs weer over op een handmaler met belachelijke schijven terwijl ik een Mahlkönig K30 Vario had, wat door velen wordt gezien als een van de allerbeste malers.

Bij een doserless/GOD heb je gemiddeld elke espresso de helft van de maling oud maalsel tenzij je elke shot eerst 5-8 gram weg gaat malen wat je heel erg veel geld aan bonen gaat kosten. Zelf zou ik je aanraden om een tweedehands Super Jolly of Major of soortgelijke op de kop te tikken. Deze malers gaan 30 jaar of meer mee.
bij de M80E werd de zooi in de maalkamer veroorzaakt door het vet in de draad van de bovenste maalschijf.Nadat ik dat verwijderd had viel de retentie best mee.De draadgangen hebben zo veel speling dat daar geen vet tussen hoeft.

Maar de retentie van mijn Major bijv. is nul.Verbaas ik me steeds weer over.Enige wat ik wel doe ius even de maalmond schoonvegen maar daar zit ook weinig in.

34
Als je bij een doser aan singledosen doet en de maalmond even schoonveegt en de funnel met een plastic lepeltje om vervolgens nog even de motor 2 seconden te laten draaien om de restjes door te malen en het nog een keer schoonveegt dan is de retentie ongeveer 1 gram. Dit is aanzienlijk minder dan de 5-7 gram bij een doserless waar je niet bij kunt omdat er over het algemeen een anti-statisch scherm zit aan het einde van de maalmond en de bovenkant met de toetsen niet makkelijk te openen is.

Het lijkt veel werk maar als je het een paar keer gedaan hebt kost het je maar een paar seconden. Kan wel is een filmpje posten van mijn routine nu ik even een maler met doser te leen heb. Lijkt meer werk dan dat het is.

Er is natuurlijk een verschil in retentie. Je kunt retentie nul zeggen als de hoeveelheid die je erin stopt hetzelfde is als de hoeveelheid die je eruit krijgt maar waar er nog 8gram in het gehele maalpad zit. Je hebt nu wel nul retentie maar nog steeds 8gram oude koffie. dit is de versie waarbij je niet nog een tweede keer de motor start en de maalmond schoonveegt. Of je hebt het over retentie waarbij je uitgaat van de hoeveelheid vers maalsel wat het malen oplevert. Dit is de versie waarbij je wel de maalmond schoonveegt en nog een extra keer de motor laar draaien.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is hoe een coffeegeek je bent en hoeveel waarde je hecht aan vers maalsel. Als je het niet erg vindt om standaard een derde tot de helft van je maalsel oude koffie te hebben dan is een doserless perfect.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

35
Erik82 schreef:Als je bij een doser aan singledosen doet en de maalmond even schoonveegt en de funnel met een plastic lepeltje om vervolgens nog even de motor 2 seconden te laten draaien om de restjes door te malen en het nog een keer schoonveegt dan is de retentie ongeveer 1 gram. Dit is aanzienlijk minder dan de 5-7 gram bij een doserless waar je niet bij kunt omdat er over het algemeen een anti-statisch scherm zit aan het einde van de maalmond en de bovenkant met de toetsen niet makkelijk te openen is.

Het lijkt veel werk maar als je het een paar keer gedaan hebt kost het je maar een paar seconden. Kan wel is een filmpje posten van mijn routine nu ik even een maler met doser te leen heb. Lijkt meer werk dan dat het is.

Er is natuurlijk een verschil in retentie. Je kunt retentie nul zeggen als de hoeveelheid die je erin stopt hetzelfde is als de hoeveelheid die je eruit krijgt maar waar er nog 8gram in het gehele maalpad zit. Je hebt nu wel nul retentie maar nog steeds 8gram oude koffie. dit is de versie waarbij je niet nog een tweede keer de motor start en de maalmond schoonveegt. Of je hebt het over retentie waarbij je uitgaat van de hoeveelheid vers maalsel wat het malen oplevert. Dit is de versie waarbij je wel de maalmond schoonveegt en nog een extra keer de motor laar draaien.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is hoe een coffeegeek je bent en hoeveel waarde je hecht aan vers maalsel. Als je het niet erg vindt om standaard een derde tot de helft van je maalsel oude koffie te hebben dan is een doserless perfect.
Een quamer m80E heeft echt geen 5 tot 7 gram bij singledosing.
Maar ik doe sowieso niet aan singledosing.

36
Dan heeft hij een goed ontwerp wat dat betreft. Voor de prijs lijkt het me dan wel een goede maler voor wat hij biedt. Bij de grotere malers heb ik wel gemerkt dat retentie steeds meer een issue wordt bij doserless.

37
Erik82 schreef:Waar het uiteindelijk op neerkomt is hoe een coffeegeek je bent en hoeveel waarde je hecht aan vers maalsel. Als je het niet erg vindt om standaard een derde tot de helft van je maalsel oude koffie te hebben dan is een doserless perfect.
Deze stelling klopt niet helemaal, ik als coffeegeek hecht veel waarde aan vers maalsel, dus zorg ik er eerst voor dat het oude maalsel wordt verwijderd, dit zo wel bij doserless nu als bij bij mijn vorige maler die een doser had. Ik deed niet aan single dosing overigens.

Er wordt ongeveer 3gram achtergehouden in de chute/maalkamer bij de M80E...heb ik me laten vertellen, nooit gescheckt daar ik dat ongeveer eerst wegdraai bij een langere tijd niet in gebruik en ik geen verschil proef met als ik nog meer wegdraai. maar misschien ben ik minder gevoelig dan andere. :)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

38
Blijkbaar is het bij de M80E goed geregeld. Bij de K30 was dit ruim 8 gram. Dit is dan alles wat tussen de schijven blijft zitten aan los maalsel (dus niet het vastgekoekte spul wat elke maler heeft), de maalgang en de chute. De Mazzer doserless versies schijnen ook veel retentie te hebben (5-8 gram).

Als dit bij de M80E maar 3 gram is dan ga je dit inderdaad nagenoeg niet proeven. Zou dan gewoon voor de M80E gaan. Bij een volgende upgrade van de maler zul je hier dan wel rekening mee moeten houden.

39
Mijn Major begint er hoe langer hoe beter uit te zien: nul aangekoekt spul (na een jaar) in de maalkamer, en zo'n 2 gram in de chute en de doser.

Ik vraag me trouwens af waar dat verschil in zit tussen doser en doserless, het stukje van de maalkamer naar buiten is toch precies hetzelfde?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

40
Ik ben een afspraak aan het regelen waar ik zowel de Mazzer mini E als de Quamar M80E kan uitproberen. Ik ben vooral benieuwd naar de bediening van de knoppen, als de retentie.

Ik breng verslag uit. ;)

Edit: ik probeer eraan te denken om wat vettige bonen mee te nemen, want ik neem aan dat deze het meest retentiegevoelig zijn?