Ja Adriaan het is een dubbele boiler, maar vlg de importeur is er nog wat veranderd in de machine, en hij had het over een warmte wisselaar; ik begreep daar ook niet veel van en heb er verder niet meer over gevraagd. Ik wacht tot ik iets over de modificatie zal lezen via fora/internet.
Het schijnt dat de machine sneller op temp is dan de vorige versie; maar het hoe en waarom is mij niet duidelijk. zal ook wel niet earth-shocking zijn. het in het oog springende is in elk geval de de zetgroep.
Re: Vibiemme Domobar Super Multiboiler PID
12Het zal wel om de sifon gaan die de zetgroep verwarmd. Ben dan wel benieuwd hoe ze hebben voorkomen dat die vervolgens veel te heet wordt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
13Mijn vriendin vraagt of er ook chocomelk mee verwarmd kan worden ... Hoe vies wordt dat bij het pijpje vraag ik me af
Keuze nu nog de maler (ga zo wat meer lezen) en of de Super DB met Rotatiepomp of Super DB met PID... Denk die 1e...
Keuze nu nog de maler (ga zo wat meer lezen) en of de Super DB met Rotatiepomp of Super DB met PID... Denk die 1e...
14Tuurlijk kan je koude chocomelk opwarmen met de stoomkraan, zo doen ze dat soms ook in de horeca. Zou inderdaad wel direct daarna schoonmaken.
Is die rotatiepomp niet een stuk duurder dan het vibratiepompje? Je hebt dan ook een vastwateraansluiting nodig, waarschijnlijk. Het is natuurlijk wel een stukje stiller, maar voor de rest... Zo'n PID is op een DB ook niet te versmaden.
Is die rotatiepomp niet een stuk duurder dan het vibratiepompje? Je hebt dan ook een vastwateraansluiting nodig, waarschijnlijk. Het is natuurlijk wel een stukje stiller, maar voor de rest... Zo'n PID is op een DB ook niet te versmaden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
15Zou het verschil niet merkbaar zijn met een rotatiepomp ipv een vibratiepomp? Of dan de "gewone" Super met vibratiepomp en dan een Compak maler ipv een Macap? Keuzes keuzes...
16Waar doel je op met die Sifon? Een gebezigde benaming als Sifon is niks anders dan een HX alleen geen doorlopende maar meer een soort van beker.Spironski schreef:Het zal wel om de sifon gaan die de zetgroep verwarmd. Ben dan wel benieuwd hoe ze hebben voorkomen dat die vervolgens veel te heet wordt.
Siphon of Sifon, deze benamingen worden beide gebruikt.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
17Ik zeg compaq k10 met bezzera strega.
Keuzes.
Keuzes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
18Met sifon bedoel ik de warmwaterkringloop die de E61 warm houdt. Dat hoeft toch niet per se een HX te zijn?
19Eerste keer dat ik het zo hoor benoemen.Spironski schreef:Met sifon bedoel ik de warmwaterkringloop die de E61 warm houdt. Dat hoeft toch niet per se een HX te zijn?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
20Er zit in de nieuwste versie van de Vibiemme Domobar Super Multiboiler PID (tjeez wat een naam..) zeker een warmtewisselaar in de dubbele boiler-machine: die warmtewisselaar loopt door de stoomboiler vóórdat het water in de brewboiler terecht komt. Het water wordt dus voorverwarmt. Dit omdat de brewboiler klein is en de toevoer van koud water relatief grote temperatuurschommelingen zou veroorzaken.