Re: Vibiemme Domobar Super Multiboiler PID

21
SteefM schreef:Er zit in de nieuwste versie van de Vibiemme Domobar Super Multiboiler PID (tjeez wat een naam..) zeker een warmtewisselaar in de dubbele boiler-machine: die warmtewisselaar loopt door de stoomboiler vóórdat het water in de brewboiler terecht komt. Het water wordt dus voorverwarmt. Dit omdat de brewboiler klein is en de toevoer van koud water relatief grote temperatuurschommelingen zou veroorzaken.

Klinkt als: klinkklare onzin; je hebt dan toch al een warmtewisselaar en die ga je dan naverwarmen of koelen? want worden bij de meeste voor thuisgebruik bedoelde machines niet een Coolingflush gedaan omdat anders er teveel hitte op de puck terecht zou komen, zo'n Stoomboiler is heter dan een Zetboiler!

Is er iemand die me dat enigszins zinnig kan verklaren?? :?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

22
DC mini maakt van hetzelfde principe gebruikt en volgens mij de brewtus ook...

Is toch niets anders dan dat de pomp het koude water uit de container via een buis door de stoom boiler naar de zet boiler wordt pompt...i.p.v. koud water stroom er dus voor verwarmd water de zet boiler in...en de PID in zet boiler regelt vervolgens de temperatuur...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

24
@3aan schreef:
SteefM schreef:Er zit in de nieuwste versie van de Vibiemme Domobar Super Multiboiler PID (tjeez wat een naam..) zeker een warmtewisselaar in de dubbele boiler-machine: die warmtewisselaar loopt door de stoomboiler vóórdat het water in de brewboiler terecht komt. Het water wordt dus voorverwarmt. Dit omdat de brewboiler klein is en de toevoer van koud water relatief grote temperatuurschommelingen zou veroorzaken.

Klinkt als: klinkklare onzin; je hebt dan toch al een warmtewisselaar en die ga je dan naverwarmen of koelen? want worden bij de meeste voor thuisgebruik bedoelde machines niet een Coolingflush gedaan omdat anders er teveel hitte op de puck terecht zou komen, zo'n Stoomboiler is heter dan een Zetboiler!

Zelfs Kees van der Westen maakt gebruik van dit principe in zijn machines dus zo'n onzin zal het niet zijn. Laatst een paar filmpjes van hem gezien waarin hij dit principe uitlegt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

25
Klopt, bijna al die machines verwarmen het water dat in de zetboiler terecht komt eerst door het langs de stoomboiler te leiden. Dat zal de temperatuurstabiliteit zeker ten goede komen.
En dat zou je inderdaad een warmtewisselaar kunnen noemen, maar het is wat anders dan de HX in een HX-apparaat.

Maar het verklaard voor mij niet waarom de machine dan sneller op temperatuur zou komen. Dat kan toch alleen maar door de doorstroming in de zetgroep anders te regelen zou je zeggen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Erik82 schreef:
@3aan schreef:

Zelfs Kees van der Westen maakt gebruik van dit principe in zijn machines dus zo'n onzin zal het niet zijn. Laatst een paar filmpjes van hem gezien waarin hij dit principe uitlegt.
En dat is de verklaring? je hebt een paar filmpjes gezien? hier kan ik niks mee, verklaar je nader of haal je dingen door elkaar?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

28
Spironski schreef:Klopt, bijna al die machines verwarmen het water dat in de zetboiler terecht komt eerst door het langs de stoomboiler te leiden. Dat zal de temperatuurstabiliteit zeker ten goede komen.
En dat zou je inderdaad een warmtewisselaar kunnen noemen, maar het is wat anders dan de HX in een HX-apparaat.
Wat is dan het verschil? In feite is de Double Boiler dan een soort warmtewisselaar waar aan het eind een boiler aan vast zit voor extra temperatuurstabiliteit. Dit principe werd inderdaad al eerder gebruikt in de Brewtus.
Maar het verklaard voor mij niet waarom de machine dan sneller op temperatuur zou komen. Dat kan toch alleen maar door de doorstroming in de zetgroep anders te regelen zou je zeggen.
Nee, dat is volgens mij ook onzin. Misschien is de machine inderdaad iets sneller op temperatuur dan de vorige versie maar dat zal niet met de warmtewisselaar te maken hebben. Sowieso zal het niet zo'n groot verschil zijn; een E61-groep heeft gewoon tijd nodig geloof ik.

29
Nou ja, het lijkt me best een groot verschil dat er na een HX nog een boiler zit die de temperatuur precies juist houdt, en waar het water voor je espresso uit komt. In de alleen-HX kan daarentegen de watertemperatuur al snel veel te heet worden, en zit je met coolingflushes.

De warmtewisselaar in die DB's is volgens mij in feite niets anders dan een langere waterleiding die een keer rond de stoomboiler gaat voordat ie naar de zetboiler gaat.

Blijft de vraag hoe het kan dat de groep dan sneller heet zou worden, terwijl die met een sifon toch verwarmd wordt door het water uit dezelfde zetboiler (die echt niet heter zal zijn). Mis ik iets?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

30
Ah ja okee. Maar er is een onderscheid tussen HX als 'soort machine' en warmtewisselaar als 'principe' of 'stukje techniek', als je begrijpt wat ik bedoel. Qua machine is het absoluut wat anders (HX vs dubbele boiler, ongeacht of in de tweede een warmtewisselaar ingebouwd zit), maar als principe werkt het stukje warmtewisselaar hetzelfde en daar zit in die zin geen 'verschil' in.

Goed, stukje semantiek dus waar ik even verward over was.