Laatste slok zuur

1
Ik loop tegen het volgende probleem aan: gebruik verse Espresso Italiono (Arabica) bonen van Fascino en wat ik ook probeer (aanpassen maling, harder/zachter tampen, wel/niet flushen) de laatste slok van de (dubbele) espresso is keer op keer zuur. Dit terwijl de rest van het kopje goed smaakt.

De doorloop is netjes, machine is goed voorverwarmd, mooie crema... ik vermoed toch een soort van temperatuurschommeling gedurende de extractie? Of kan dit aan de bonen liggen?

Gebruik een Bezzera BZ10 (verwarmingselement in zetgroep) met een Eureka maler. 14 gram in naked portafilter geeft 60 ml in ca. 30 seconden, met mooie crema en prima smaak tot de laatste slok.

Enig idee?
Bezzera BZ10PM | Eureka Mignon Advanced | Bialetti Mini Express

Re: Laatste slok zuur

2
Espresso zoals de Italianen hem drinken?
Even roeren met een schepje suiker?!
Eventueel het schepje suiker weglaten,
wat nog lekkerder smaakt is die gore crema laag eraf scheppen en dan doorroeren.

;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Hoort dit bij het type boon? Wat betekend dat de Espresso Italiano, of "Espresso op z'n Italiaans" volgens Fascino, dus ook op z'n italiaans (met veel suiker) gedronken moet worden om de zuurtjes enigzins te neutraliseren n het beste uit de koffie te halen?

Suiker begin ik (uit principe) liever niet aan, maar roeren kan ik eens proberen, echter is de smaak van de eerste slokken prima, een extra zuurtje is daar m.i. niet nodig. Wat ik vreemd vind is dat de zure smaak zich beperkt tot de laatste slok?

5
Meestal is "Italiaanse-", of "Napolitaanse" espresso een zwaar gebrande boon. En juist daarbij zou je geen zuur verwachten (als in fruitig).
Zou kunnen dat deze specifieke bonen bij de eerste extractie toch veel zuren vrijlaten, het komt vaker voor dat het eerste stukje van de extractie niet zo lekker is.
Kan je volgens mij 2 dingen doen: het eerste stukje weg laten lopen, of inderdaad roeren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Misschien een beetje een vreemde suggestie, maar wat ik altijd ervaar is dat naarmate de espresso afkoelt, de zure tonen meer naar boven komen. Misschien dus sneller drinken? :D

Je kunt proberen tijdens de extractie eens een aantal kopjes te pakken, en elke ±vijf seconde een nieuw kopje onder de espressomachine te zetten tijdens de extractie. Je 'deelt' je espresso dus op in 6 espressokopjes. Proef elk deel van de extractie, en kijk of de zure tonen in het begin of het eind van je extractie naar voren komen.

7
Bedankt voor de suggesties. Roeren verbloemde de zurigheid iets, maar maakte de espresso naar mijn idee wat vlak. Wel vond ik het leuk om te ondervinden dat roeren veel meer invloed had dan ik in eerste instantie had gedacht, echter was de smaak nog niet zoals het hoorde.

Wat ik nog niet geprobeerd had was lager doseren dan 14 gram. Ondanks dat de meegeleverde Bezzera 2-kops basket 14 gram op de zijkant heeft staan, heb ik het toch maar een kans gegeven. Het terugbrengen van de dosering naar 12 gram i.c.m. een iets fijnere maling om tot de gewenste doorlooptijd te komen heeft 'het zuurtje' zo goed als doen verdwijnen.

Betekend dit simpelweg dat ik door de hogere dosering te maken had met onder-extractie?