Re: Eerste aankoop!

12
bobbee schreef:een simpel braun filter koffieapparaat oid. Samen met verse bonen zul je er al heel veel genot uit kunnen halen en komt je koffie molen prima van pas!
Er is toch wel een beetje een minimumniveau waar een fatsoenlijk apaaraat aan voldoet. Ook voor filter. Zo'n Braun is rotzooi. Komt lauwe meuk uit, en is niet schoon te maken. Technivorm of niets. Als een Technivorm te duur is (zijn wel aan de prijs), koop een sjiek handopgietfiltertje, dus een keramische. Geen 3-euro blokker plastic, die hebben allemaal opstaande randjes en zijn moeilijker schoon te krijgen. Een V60 kost 15 euro en is die meerprijs meer dan waard.

Verder, kijk ook uit naar een kleine hefboommachine zoals een PV Export of een MCaL.
Laatst gewijzigd door Bluecold op wo 09 jan 2013, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

13
Dat zijn goede tips, ook voor mij dan. Maar ik had toch ook een technivorm erbij gezet... en voor een paar weekjes of maandjes...Mag niet teveel kosten.
Laatst gewijzigd door bobbee op wo 09 jan 2013, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

16
Bluecold schreef:
bobbee schreef:een simpel braun filter koffieapparaat oid. Samen met verse bonen zul je er al heel veel genot uit kunnen halen en komt je koffie molen prima van pas!
Er is toch wel een beetje een minimumniveau waar een fatsoenlijk apaaraat aan voldoet. Ook voor filter. Zo'n Braun is rotzooi. Komt lauwe meuk uit, en is niet schoon te maken. Technivorm of niets. Als een Technivorm te duur is (zijn wel aan de prijs), koop een sjiek handopgietfiltertje, dus een keramische. Geen 3-euro blokker plastic, die hebben allemaal opstaande randjes en zijn moeilijker schoon te krijgen. Een V60 kost 15 euro en is die meerprijs meer dan waard.

Verder, kijk ook uit naar een kleine hefboommachine zoals een PV Export of een MCaL.
Ben ik het niet mee eens.Een Braun zet fatsoenlijke koffie.Net zo goed als uit een Technivorm.

17
En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Een standaard braun of ieder ander inwisselbaar plastic frommelding is te koud en amper schoon te maken itt een Technivorm die wel goed op temperatuur is, makkelijk schoon te maken is, en je kan ook nog roeren in je filterhouder, waar je koffie een pak beter van gaat smaken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

18
Wat betreft de kwaliteit van een Braun tov een Technivorm geef ik je gelijk.Braun is idd plastic en ook frommel.Kost ook maar 28 e. :mrgreen:

Maar ik ben geen filterliefhebber.Ik drink regelmatig vers gebrande koffie uit Chemex,Technivorm ,Philips Porsche en de Braun Aromatic.Heb ze allemaal.Maar de verschillen zijn marginaal.Maar ik vind filter sowieso net te drinken en zwaar inferieur tov espresso.Goed voor het brood mee weg te spoelen.

Kan best zijn dat een echte filter liefhebber de verschillen wel proeft.

19
En nu weer even terug naar het topiconderwerp:

Vergeet die Domobars (tenzij het de Domobar Junior of Super is). Die "gewone" Domobar is een SB en zó bekend dat iedere beginneling ernaar zoekt en die machines bijgevolg meestal te duur worden verkocht.

Inderdaad kan je meestal kijken of de machine twee kranen heeft, naast de stoomkraan ook een heetwaterkraan. Dan is het een HX of een DB (ook goed).

Kijk HIER eens en klik "list of E61 machines" aan. Daarin staan machines met een E61 groep, ter oriëntatie. Het zijn niet allemaal HX-en of DB's, maar veel wel. Krijg je een beetje een idee over wat er allemaal te koop is... ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

20
Eleo blij dat je blij bent met mijn molen, is ie op een goeie plek bij een liefhebber nl. :)
Ik denk inderdaad dat je mp goed in de gaten moet houden en de Domobar links (Single boilers) moet laten liggen. Met een beetje geduld kun je jou budget een mooie HX of DB kopen. En net als bij mij gelijk bellen en niet bieden zodat de prijs opgedreven wordt.
Expobar Office Control, Cunill Luxomatic On Demand, en verse boontjes :D