Re: ECM Technika II info gevraagd

2
:shock:
Had ik maar zo'n tante...

Ik denk dat anderen je vragen beter kunnen beantwoorden, maar hier vast iets:

Gooi je Nespresso weg, koop een goede maler, spit dit forum door en je koffie consumptie zal een wonderlijke ervaring worden.
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

4
Koffieklaar maken zal niet zoveel meer behelzen dan de boiler vullen. Maar na 4 jaar stilstand kan een onderhoudsbeurtje geen kwaad (wat rubbers vervangen, hier en daar invetten e.d.). Kost misschien €100?

2-De hands gaat zo'n machine al snel weg voor €600 of wat de gek er voor geeft, op welk verkoop kanaal dan ook. Ligt er ook aan of je die beurt al hebt gegeven of niet (zou ik wel doen). Ook hier op het forum kan je hem te koop zetten.

Voor wat betreft de kosten: een kopje Nespresso kost al snel €0,40 en met deze machine rond de €0,16. Per dag kan je dus bijna €0,50 besparen = €180 per jaar. Die onderhoudsbeurt heb je dus zo terugverdiend.
En de ECM gaat makkelijk 30 jaar mee, je kan tijdens z'n leven dus even makkelijk €5000 besparen :mrgreen: . Het verschil wordt nog groter als je zelf je boontjes gaat branden.

En dan hebben we het nog niet eens over het smaakverschil...!

Als laatste: NEE, je mag geen voorgemalen koffie uit de supermarkt gebruiken ;) . Lees het beginnerstopic nog maar eens: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3517
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
10 Minuten opwarmen is veel te weinig en die koffieprut wijst naar een niet werkend 3-weg ventiel? Kortom: machine heeft een beurt nodig, en dan is €700 veelgevraagd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Mijn excuses al ik je in de war heb gebracht. Mijn eerste bewering van "rijklaar" maken gingen uit van een goed werkende machine. Als je zo'n ding een tijdlang weg zet laat je de boiler leeglopen, maar verder niet zo veel meer.
Als je de machine na lange tijd weer in gebruik neemt moet je de diverse rubbertjes echter vervangen, die worden namelijk hard. Kan je allemaal zelf en laat het bij elkaar eens €100 kosten.
Ik zou dus altijd na zo'n lange tijd stilstand zo'n beurt geven.

Als je het hebt over "overal koffie op het aanrecht" klopt er duidelijk iets niet, en mijn vermoeden was dat je z.g. "portafilter sneeze" had: de druk wordt niet van de groep gehaald na het zetten, dus de druk die er nog op staat zorgt ervoor dat je koffiedrab naar buiten spuit op het moment dat je de portafilter loshaalt.
Is prima op te lossen, maar van een "goed werkende machine" is dan geen sprake. Dit was niet zozeer in tegenspraak bedoeld met die eerste bewering, maar meer een bevestiging.

Voordat ik zo'n machine (ver-)koop voor €600 zou ik willen dat het een goed werkend apparaat is, en dat deze dus net een onderhoudsbeurt heeft gehad. €700 voor een niet goed werkend apparaat vind ikzelf dus te veel. Voor €500 kan je namelijk gelijkwaardige machines op de kop tikken.
Maar blijkbaar heb je geluk en zijn er mensen die per se een ECM willen hebben en er een fors extra bedrag voor willen neertellen.

Op zich is ECM een uitstekend merk, niets mis mee.