heb al een beetje gelezen op het forum , maar leek me toch een leuk onderwerp om te starten.
Zijn er liefhebbers/barista's die de precieze hoeveelheid bonen in hun volautomaatmolen gooien benodigd voor 1 of 2 espresso's? en wat is jullie ervaring daarmee, voordelen , nadelen?
want als je maar gewoon de molen volgooit met bonen, dan gaan natuurlijk gauw de vrije radicalen en vocht aan de haal met de bonen, en smaken ze minder, of valt dat wel mee?
Ik begrijp dat een espresso ongeveer 7 a 9 gram gemalen bonen nodig heeft, dus zijn er dan mensen die precies 9 gram bonen in de hopper/molen gooien? ben benieuwd. Ook heb ik gelezen in dit forum, dat je bonen het best in de vriezer kunt bewaren en rechtstreeks uit de vriezer in de molen kan gooien, zonder aromaverlies, lijkt me ideaal , altijd verse koffie. Meningen zijn hierover sterk verdeeld, sommigen zeggen dat het vet van de bonen dan ranzig wordt . En welke volgorde gebruiken jullie voor een cappucino; eerst koffie maken en dan melk stomen, of andersom? zelf denk ik dat andersom het beste is, eerst de melk.
wie gebruikt precies genoeg bonen voor 1 espresso
1Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!