wie gebruikt precies genoeg bonen voor 1 espresso

1
heb al een beetje gelezen op het forum , maar leek me toch een leuk onderwerp om te starten.
Zijn er liefhebbers/barista's die de precieze hoeveelheid bonen in hun volautomaatmolen gooien benodigd voor 1 of 2 espresso's? en wat is jullie ervaring daarmee, voordelen , nadelen?
want als je maar gewoon de molen volgooit met bonen, dan gaan natuurlijk gauw de vrije radicalen en vocht aan de haal met de bonen, en smaken ze minder, of valt dat wel mee?
Ik begrijp dat een espresso ongeveer 7 a 9 gram gemalen bonen nodig heeft, dus zijn er dan mensen die precies 9 gram bonen in de hopper/molen gooien? ben benieuwd. Ook heb ik gelezen in dit forum, dat je bonen het best in de vriezer kunt bewaren en rechtstreeks uit de vriezer in de molen kan gooien, zonder aromaverlies, lijkt me ideaal , altijd verse koffie. Meningen zijn hierover sterk verdeeld, sommigen zeggen dat het vet van de bonen dan ranzig wordt :? . En welke volgorde gebruiken jullie voor een cappucino; eerst koffie maken en dan melk stomen, of andersom? zelf denk ik dat andersom het beste is, eerst de melk.
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!

Re: wie gebruikt precies genoeg bonen voor 1 espresso

5
Ja, het lijkt me ook niet de doelgroep die zoveel moeite doet, daarvoor heb je nu eenmaal geen superautomaat gekocht.
Overigens heb ik nergens gelezen dat boontjes het best in de vriezer worden bewaard en rechtstreeks in de maler moeten worden gemikt.
Je kan daarentegen best boontjes invriezen, en ze zelfs bevroren malen. Maar de voorkeur lijkt me nog altijd om ze gewoon in een licht-, en luchtdichte pot te bewaren en ze dan binnen een week of twee à drie op te maken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
dat heb ik op diverse koffiegerelateerde websites gelezen, waaronder koffiebean.nl . Want anders zit je altijd met een mengelmoes van 'oude' en verse bonen...... . Ik heb ook in dit forum gelezen dat er iemand is die precies genoeg bonen in de molen doet, maar ik ga het gewoon even proberen en kijken hoe het bevalt. Een molen volgooien is natuurlijk niet slim. Hebben jullie eigenlijk al concensus gekregen over de beste bewaarbus voor bonen? merk? type?

8
Spironski schreef: Je kan daarentegen best boontjes invriezen, en ze zelfs bevroren malen. Maar de voorkeur lijkt me nog altijd om ze gewoon in een licht-, en luchtdichte pot te bewaren en ze dan binnen een week of twee à drie op te maken.
Ik heb echt liever boontjes invriezen en iedere week pakken dan drie weken boontjes laten sterven. Goed luchtdicht invriezen en luchtdicht op kamertemperatuur laten komen anders verpest condens al je boontjes.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

9
Spironski schreef:
Want anders zit je altijd met een mengelmoes van 'oude' en verse bonen......
:?:
En dat zou je met diepvriezen niet hebben? Dat mag je me uitleggen.
ja , daar moet ik je gelijk in geven, dat heb je met invriezen natuurlijk ook. Ik ga gewoon van alles en nog wat uitproberen en dan kristaliseert zich daar vanzelf een goede methode uit, zo gaat het toch met alle handelingen in je leven.

10
Bluecold schreef:
Spironski schreef: Je kan daarentegen best boontjes invriezen, en ze zelfs bevroren malen. Maar de voorkeur lijkt me nog altijd om ze gewoon in een licht-, en luchtdichte pot te bewaren en ze dan binnen een week of twee à drie op te maken.
Ik heb echt liever boontjes invriezen en iedere week pakken dan drie weken boontjes laten sterven. Goed luchtdicht invriezen en luchtdicht op kamertemperatuur laten komen anders verpest condens al je boontjes.
waarom gooi je ze niet rechtstreeks uit de vriezer in je molen, Bluecold? dan heb je toch ook geen condens? door de hitte van het malen (heb ik vernomen) ontdooien ze direct en er is dan gewoon geen tijd voor aromaverlies, zou je zeggen. Het is malen, persen en doorlopen, verser kan toch niet?