Sinds anderhalve week bezit ik een tweedehands Gaggia Evolution. Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem niet heel veel gebruikt want hij is spik en span van binnen. Sinds anderhalve week aan het experimenteren met wisselend succes. Ik ben nog aan het rondneuzen voor een maler (max ca. 7 tientjes) dus momenteel is daar de meeste winst te halen. Ik heb paar bakjes gezet met Segafredo Espresso Casa maar geen crema en niet heel bijzonder (joh, je verwacht het niet uit de supermarkt ). Vervolgens bij een koffie- & theezaak versgemalen koffie gekocht. Bonen waren net binnen. Gelijk bij thuiskomst een espresso en een cappuccino gezet. Bam, gelijk crema, heerlijke geur en al stukken beter. Ik moet echt eigen maler hebben! Resultaat:
Voor paar euro een stokoude handmaler gekocht. Merk onbekend want plaatje ontbrak:
Helemaal gedemonteerd en met heel veel moeite roestvrij en lopend gekregen. Zoals:
Van het werk wat DE Medium (redelijk) verse bonen meegenomen om te testen:
Voila! Ik dacht eerst dat het te grof was (achteraf bleken het volgens mij klontertjes te zijn). Ik was gewend dat de Evolution behoorlijk snelle extractie had. Te snel zelfs. Ik verdacht de oude niet echt verse koffie ervan. Met die van de koffiewinkel en goed tamperen (met de plastic bijgeleverde tamper...) ging het al langzamer. Maar nu... Ik dacht dat het grof was dus stampte de boel goed aan en deed er wat extra in. Machine aan en... niet vooruit te branden. In ruim een minuut een espressokopje vol. Ik stak mijn vinger in de rest van de maling en het leek wel poeder. Kortom; de handmaler doet het prachtig! Nu nog minder fijn afstellen. EN oh ja, een elektrische kopen
Maar dit topic. Ik had bedacht dat ik hem schoon ging maken. Via tutorial op internet de truc om de kap er netjes af te krijgen (je moet de groep losmaken met die 4x imbusbout zodat je het stoompijpje met groep en al naar binnen kan drukken en zo de kap met front (denk aan de 4 lipjes onderaan) kan liften. Vervolgens douchescherm eraf. Die ligt al in de ultrasoon cleaner. Vervolgens de doucheschermhouder (heet dat zo?) verwijderd met de twee 5mm imbusboutjes. Damn...
Vraag 1:
Hoe krijg ik dat schoon? Heb (nog) geen Cafiza. Wel utrasoon badje, tandenborstels, etc
Dan kijken we omhoog:
Oef! Met een tandenstoker valt het meeste er wel af te pulken.
Vraag 2:
hoe krijg ik 'dat' (onderkant boiler?) schoon?
vraag 3:
bij video's op Youtube bij de Classic en Color zie ik daar een schroef om de die veer en dat balletje eruit te krijgen. Hoe zit dat bij mij? Ik heb geen klep die de overdruk afvoert dus ander systeem?
Vraag 4:
Kan ik de druk nog lager krijgen richting 9 bar of hoeft dat niet? Ik gebruik geen ESE pads.
Vraag 5:
heb merkloze espressoapparatenontkalker meegekregen. Kan ik dat in mijn Evolution gooien? Schijnt nogal model afhankelijk te zijn.
Dank alvast!
Re: Schoonmaken Gaggia Evolution (en kleine intro)
2Vergeet vooral niet om de rubberen ring te vervangen, dat ziet er niet best uit het is helemaal een goor ding!
spik en span he?
Is dat een plagerijtje naar ons toe of probeer je jezelf voor de gek te houden.
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem niet heel veel gebruikt want hij is spik en span van binnen.
spik en span he?
Ik moet echt eigen maler hebben!
Is dat een plagerijtje naar ons toe of probeer je jezelf voor de gek te houden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Ja die rubberen ring kan ook wel mee. Die bestel ik zeker online. Eens even speuren.
Dat Spik en span was dus met name van buiten en een eerste blik onder de kap. Kwam er later op terug zoals je zelf ook al ziet haha.
Die laatste snap ik niet? Natuurlijk moet ik een eigen maler hebben!
Dat Spik en span was dus met name van buiten en een eerste blik onder de kap. Kwam er later op terug zoals je zelf ook al ziet haha.
Gaggia Evolution (SB) | Cuisinart DBM8E
4Ik vind het bemoedigend om te zien hoe grondig je de boel aanpakt, dat belooft wat. En dat het errug nodig was had je al door .
Inderdaad is een eigen maler onontbeerlijk. Voor €70 zal dat nog lastig worden, maar leg er evenwel 3 tientjes bij, en je kan een echt goede 2-de hands maler kopen als -daar is ie weer- de Fiorenzato T80 (of iets dergelijks).
Die handmaler zou ook nog wel eens teveel fijne deeltjes kunnen produceren (naast grovere). Die vertanding ziet er toch een beetje uit alsof je boontjes worden vergruisd, in plaats van vermalen. Tref je ook wat bezinksel in je kopje aan?
Met dosering en maling bepaal je je doorloop, niet zozeer met tampen (dat heeft niet zo heel veel invloed). Wat ik in het kopje zie vind ik nog wel wat bleek, dat mag ongeveer 1/3-de van de hoeveelheid zijn en een stuk donkerder van crema.
Probeer met de maling dàt punt te vinden waar je met zo'n 15 gram maalsel zo'n 30 gram (!) espresso krijgt in ongeveer 25 seconden doorloop. Qua hoeveelheid zal dat ongeveer 40ml zijn?
Had de Evolution geen 3-wegventiel? vind ik vreemd...
Je druk op 9 bar krijgen is wel wenselijk, vaak staan die dingen veel te hoog, op 12 bar oid. Zou je in de machine de OPV moeten vinden en die wat terug draaien (maar hoeveel?)
En als je ontkalkings-spul hebt voor espressomachines zou het ook in jouw machine moeten kunnen. Dat merkafhankelijke is pure marketing onzin. Gebruik het niet te agressief, want aluminium vind zuur niet zo fijn.
Inderdaad is een eigen maler onontbeerlijk. Voor €70 zal dat nog lastig worden, maar leg er evenwel 3 tientjes bij, en je kan een echt goede 2-de hands maler kopen als -daar is ie weer- de Fiorenzato T80 (of iets dergelijks).
Die handmaler zou ook nog wel eens teveel fijne deeltjes kunnen produceren (naast grovere). Die vertanding ziet er toch een beetje uit alsof je boontjes worden vergruisd, in plaats van vermalen. Tref je ook wat bezinksel in je kopje aan?
Met dosering en maling bepaal je je doorloop, niet zozeer met tampen (dat heeft niet zo heel veel invloed). Wat ik in het kopje zie vind ik nog wel wat bleek, dat mag ongeveer 1/3-de van de hoeveelheid zijn en een stuk donkerder van crema.
Probeer met de maling dàt punt te vinden waar je met zo'n 15 gram maalsel zo'n 30 gram (!) espresso krijgt in ongeveer 25 seconden doorloop. Qua hoeveelheid zal dat ongeveer 40ml zijn?
Had de Evolution geen 3-wegventiel? vind ik vreemd...
Je druk op 9 bar krijgen is wel wenselijk, vaak staan die dingen veel te hoog, op 12 bar oid. Zou je in de machine de OPV moeten vinden en die wat terug draaien (maar hoeveel?)
En als je ontkalkings-spul hebt voor espressomachines zou het ook in jouw machine moeten kunnen. Dat merkafhankelijke is pure marketing onzin. Gebruik het niet te agressief, want aluminium vind zuur niet zo fijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5***verwijderd***
Laatst gewijzigd door knutmo op wo 06 feb 2013, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
6Voor zeven tientjes koop je niks fatsoenlijks, voor een beetje meer koop je een gebruikte horecamaler dan is daar smaaktechnisch de grootste winst te behalen.jazzper schreef:Ja die rubberen ring kan ook wel mee. Die bestel ik zeker online. Eens even speuren.
7dank je. Op zich is het technisch vooralsnog niet al te moeilijk. Ben vrij handig, er zijn veel tutorials en je kan overal goed bij. Heb alleen de grootste moeite om de "shower screen holder" / "dispersion plate" (in het nederlands?) schoon te krijgen. Dat is die aluminium (denk ik) tussenplaat die het douchescherm vasthoudt. Daar nog goede tips voor?Spironski schreef:Ik vind het bemoedigend om te zien hoe grondig je de boel aanpakt, dat belooft wat. En dat het errug nodig was had je al door .
Voor de Evolution kan ik zo 1,2,3 de groepring noch een vervangende shower screen holder vinden online. Voor de Classic, Baby, E61 in het algemeen, etc zijn ze er bij stapels. Wil ze eigenlijk vervangen.
Ik heb er nu paar keer een voorbij zien komen voor 75 euro. HIer, bij de buren of op MP. Maar of te laat ofte ver weg. Ik snap dat 3 tientjes meer weer net wat meer keuze geeft. Overweging. Ook hier recessieInderdaad is een eigen maler onontbeerlijk. Voor €70 zal dat nog lastig worden, maar leg er evenwel 3 tientjes bij, en je kan een echt goede 2-de hands maler kopen als -daar is ie weer- de Fiorenzato T80 (of iets dergelijks).
Had zo geen bezinksel. Ik heb niet te veel verwachtingen van de handmaler. Het was meer een probeersel voor nu. Toch heb ik het idee dat er wel goede maling uit te halen is met wat afregelen. Het voelt allemaal wel vrij degelijk en té fijn is beter te compenseren dan dat hij niet fijn genoeg kan toch?Die handmaler zou ook nog wel eens teveel fijne deeltjes kunnen produceren (naast grovere). Die vertanding ziet er toch een beetje uit alsof je boontjes worden vergruisd, in plaats van vermalen. Tref je ook wat bezinksel in je kopje aan?
Hoe bedoel je 1/3e van de hoeveelheid? Heb ik hem te lang door laten lopen? Die getallen ken ik maar ben nog niet zo ver dat ik ze goed heb.Met dosering en maling bepaal je je doorloop, niet zozeer met tampen (dat heeft niet zo heel veel invloed). Wat ik in het kopje zie vind ik nog wel wat bleek, dat mag ongeveer 1/3-de van de hoeveelheid zijn en een stuk donkerder van crema. Probeer met de maling dàt punt te vinden waar je met zo'n 15 gram maalsel zo'n 30 gram (!) espresso krijgt in ongeveer 25 seconden doorloop. Qua hoeveelheid zal dat ongeveer 40ml zijn?
Nope. Ook op de harde manier achter gekomen. Althans, mijn vriendin. Die vond het toch wel interessant en begon enthousiast. Voor ik haar kon waarschuwen trok ze de filterhouder los na een sessie. En bam... hele werkblad en eromheen alles onder de prutHad de Evolution geen 3-wegventiel? vind ik vreemd...
Als ik geen driewegventiel heb, heb ik dan wel een OPV? Volgens mij kan ik het bij mij niet eens aanpassen.Ook blindfilteren is geen optie helaas.Je druk op 9 bar krijgen is wel wenselijk, vaak staan die dingen veel te hoog, op 12 bar oid. Zou je in de machine de OPV moeten vinden en die wat terug draaien (maar hoeveel?)
Ik ga het maar eens een rondje proberen. Wie niet waagt...En als je ontkalkings-spul hebt voor espressomachines zou het ook in jouw machine moeten kunnen. Dat merkafhankelijke is pure marketing onzin. Gebruik het niet te agressief, want aluminium vind zuur niet zo fijn.
Gaggia Evolution (SB) | Cuisinart DBM8E
8Om verwarring te voorkomen 15g maalsel zet je 30g espresso mee is 1 op 2 dus een espresso. 1 op 1 een ristretto en 1 op 3 een lungo. Zette voorheen ook op volume maar als je dat eenmaal gaat wegen zijn 60ml en 30g een heel verschil.knutmo schreef:Om verwarring te voorkomen: je bedoelt 2x 30g, neem ik aan?Spironski schreef: Probeer met de maling dàt punt te vinden waar je met zo'n 15 gram maalsel zo'n 30 gram (!) espresso krijgt in ongeveer 25 seconden doorloop.
Expobar Office Control, Cunill Luxomatic On Demand, en verse boontjes :D
9Hey Jazzper!
Van GoT verhuist naar hier!?
Je maakt er grondig werk van idd. maar ook hier kom je niet onder een fatsoenlijke maler uit.
Hier hebben ze wat passende onderdelen.
Even opletten, je moet de groepsring in de maat 72x56x8,5mm hebben.
Volgens verschillende sites tenminste.
Hier hebben ze de rubberen afdichting zeker.
Van GoT verhuist naar hier!?
Je maakt er grondig werk van idd. maar ook hier kom je niet onder een fatsoenlijke maler uit.
Hier hebben ze wat passende onderdelen.
Even opletten, je moet de groepsring in de maat 72x56x8,5mm hebben.
Volgens verschillende sites tenminste.
Hier hebben ze de rubberen afdichting zeker.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café
10Kafko.nl goede service en de meeste spullen heeft die op voorraad en gewoon in NL en staat je ook telefonisch te woord en wil je altijd helpen bij je problemen.