Als ik mijn Nivona 850 schoonmaak valt het me op dat er in dat 'tunneltje' tussen de maler en de schacht naar de zetgroep gemalen koffie ligt. Volgens mij wordt niet alle koffie die wordt gemalen gebruikt om ook koffie te zetten. Er blijft best wat liggen. Als je dan de volgende keer koffie maakt wordt er nieuwe gemalen en dat oude restje wordt als eerste in de schacht geduwd, denk ik. Van de nieuwe maling blijft weer wat liggen dat de volgende keer weer meegaat etc. etc.
Dat zou betekenen dat als ik een paar dagen geen koffie heb gezet ik in het eerste kopje daarna gemalen koffie krijg die een paar dagen heeft gelegen. Dat komt de smaak toch niet ten goede? Het lijkt me toch heel makkelijk om dat tunneltje schuin te maken waardoor alle gemalen koffie eruit glijdt? Of zie ik nu wat over het hoofd?
Als ik het restantje kofie er zelf uithaal (ik maak de machine schoon met de stofzuiger) dan mislukt daarna het eerste kopje (ik denk vanwege te weinig koffie).
Re: Gemalen koffie blijft liggen in machine
2Bij mij blijft er zo'n 5g achter.
Ik zet daarom eerst een ristretto op de minimale koffiehoeveelheid (7g) die ik weggooi.
het eerste échte kopje is dan met verse koffie.
Ik zet daarom eerst een ristretto op de minimale koffiehoeveelheid (7g) die ik weggooi.
het eerste échte kopje is dan met verse koffie.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
3Met een chic woord heet dat "retentie". Is inderdaad een probleem, ook bij veel (ook dure) malers.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Ah, dank. Weer wat geleerd.
Ik zal dan wel iets over het hoofd zien, maar het lijkt me toch vrij eenvoudig om het zo te construeren dat dat tunneltje schuin afloopt waardoor er geen koffie blijft liggen?
Wat mis ik hier/
Ik zal dan wel iets over het hoofd zien, maar het lijkt me toch vrij eenvoudig om het zo te construeren dat dat tunneltje schuin afloopt waardoor er geen koffie blijft liggen?
Wat mis ik hier/
5Ik denk niet zo veel, gewoon slecht ontwerp, dus vaker schoonmaken...Lungo schreef:Wat mis ik hier/
Heb hetzelfde probleem.
Maal ook wel eens met de handmolen koffie en mik die in de schacht voor gemalen koffie, die wel recht naar beneden loopt (maar daarvoor heb ik natuurlijk geen volautomaat gekocht ).
Koffie zet ik geregeld met de cafetiere, gezien die iets lekkerder is dan uit de automaat.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière