Re: Popcorn popper resultaat acceptabel?

21
bobbee schreef:Ok...infrarood temp meter heb ik. Ik blijf nog wel even rommelen met de popcorn popper. Welke bonen zijn lekker voor in de cappuccino? Een columbiaan...
Wacht eventjes het mixje af, kijk daarna verder.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

23
Ik heb inmiddels mijn eerste proefbatch ook gebrand, met een popcorn popper die verdacht veel lijkt op die van Bobbee. Ik heb een frituurthermometer ingebouwd in popper, zodat ik de temperatuur in de gaten kon houden (http://www.sweetmarias.com/airpop/airpo ... hermo.html). Ik heb het buiten gedaan, maar dankzij de "kartonnen doos truuk" (http://www.ineedcoffee.com/01/coldroasting/) had ik totaal geen last van de kou, sterker nog, het ging als een speer.

Ik heb voor mijn eerste batch 70 gram bonen genomen. Ik had een eerste krak op 3:10, en ben gestopt toen de thermometer op 4:00 230 graden aangaf. Ik had verwacht dat dit ongeveer Full City+ zou zijn, maar het lijkt eerder Full City te zijn. Volgende keer maar eens kijken wat er gebeurd als ik tot 235 graden brand.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat smaken, even laten uitgassen en dan laat ik het jullie zeker weten!
Rancilio Silvia V1, met een gemodificeerde stoompijp, Fiorenzato T80 molen, Gene Café. Een Chemex, Bialetti Brikka en een kleine cafetiere voor ernaast.

24
Zo, dat gaat dan snel! Ik laat mijn boontjes altijd eerst 5 minuten op 160C opwarmen, zet de machine daarna hoger (op 225-235C) en heb mij eerste krak pas op minuut 12-14... Tweede krak meestal pas rond 18-19 minuten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Wat leuk dat je ook aan het uitproberen bent! Het gaat inderdaad onwijs snel met die popcorn brander en ik vraag mij ook sterk af of er wel een goed en vooral consistent resultaat mee te behalen valt. Maar we blijven lekker door rommelen :geek:

Volgende batch zal ik ook even filmen met temp meter. Dan zet ik hem lekker buiten zonder doos en dan kijken of hij wat langzamer op warmt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

26
Zonder doos kan nog wel eens tegenvallen vrees ik, de ervaring op het internet is meestal dat bij buitentemperaturen onder de 10 graden de popper niet genoeg verhitting voor elkaar krijgt. De bonen worden dan gebakken in plaats van geroosterd, en bereiken nooit de eerste krak. Maar ik ben benieuwd naar jouw ervaring, misschien dat "onze" popper het wel voor elkaar krijgt.
Rancilio Silvia V1, met een gemodificeerde stoompijp, Fiorenzato T80 molen, Gene Café. Een Chemex, Bialetti Brikka en een kleine cafetiere voor ernaast.

29
Spironski schreef:Is dat ook weer niet zo'n geval van 110V in de VS tegenover 240V hier?
Dat zou inderdaad wel veel effect kunnen hebben. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de invloed die de lengte van het verlengsnoer zou kunnen hebben, is volgens mij ook een typisch 110V verhaal. Ik wacht de resultaten van Bobbee met spanning af, en zal zelf een deze dagen ook zeker wel weer een nieuwe proefbatch of 2 draaien, dit keer maar eens zonder doos.

30
Gisteravond maar eens gekeken hoe het resultaat van mijn eerste proefbranding met @driaans arabica mix smaakte, en dat was een zeer prettige ervaring. :)
Wat me vooral opviel was een bijzondere, maar zeker niet vervelende, rokerige smaak, zonder dat het verbrand smaakte. Dit kan door de melange komen, maar mogelijk ook door de hercirculatie van rook in de doos. Binnenkort heb ik weer wat tijd voor een nieuw roostersessietje, en dan ga ik zonder doos branden, om te vergelijken en tevens te kijken of ik de brandtijd wat kan verlengen. Heerlijk dat experimenteren! :D