Alweer een nieuwe, en met vragen.

1
Afgesplitst van Alweer een nieuwe

Welkom Jan!

Je hebt het over economische crisis, ik neem aan dat je bedoeld een beperkt budget te hebben? Als je ons een indicatie kan geven van je budget is het wellicht ook wat makkelijker advies geven qua wat realistisch is.

Overigens denk ik dat het überhaupt hebben van een koffiemaler al heel wat is, je zou in ieder geval al een behoorlijke filter moeten kunnen zetten. De belangrijke vraag is echter:

Wat voor bonen gebruik je nu?
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

Re: Alweer een nieuwe

2
Hallo Tieske,

Tja budget dat is moeilijk. Hoeveel heb je over voor een goed bakje. Als ik mijn spaarpotje aanspreek dan is een Speedster een mogelijkheid met een 3 fasen Robur, maar dat wil ik er niet aan besteden.
Zoals ik er nu tegen aan kijk, en ik zou alles nieuw willen kopen dan denk ik aan €1500 voor een maler en machine.
Ik heb ook nagedacht over een setup. Als bonenmaler denk ik aan een Mahlkonig Vario. Ik lees hierover veel goede berichten, hij is compact, en de programmeerbare maaltijd spreken me aan. Ook WAF is ok.
Voor de machine denk ik aan een Bezzera Magica. Ruime boiler met voldoende stoomcapaciteit. E61 zetgroep met makkelijk verkrijgbare onderdelen en portafilters en zo. Goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ondertussen houd ik MP nauwgezet in de gaten of er iets vergelijkbaars voorbij komt maar dan met een aantrekkelijker prijskaartje. En misschien investeren in een nog betere maler. Maar ik geloof dat we dan qua malers al op moeilijk terrein komen. Daar gaan de meningen behoorlijk uiteen lopen.

Je vraagt nog naar de bonen. De lekkerste koffie die tot nu toe heb gedronken was gemaakt van bonen van Boot uit Baarn. De Panamaria met espressobranding vond ik erg lekker.
Ik ben met het experimenteren met bonen even gestopt. Ik probeer nu vooral met mijn mokapot zoveel mogelijk te experimenteren. Om zoveel mogelijk smaak te halen uit de bonen die mijn vrouw koopt.
Om koffie te proeven staat er een tripje naar Antwerpen op het programma. Ik hoor veel goede berichten over Caffe nation aldaar. En vanuit het Zeeuwse waar ik woon is dat makkelijkte doen.

Leuk om te lezen dat mijn eerste post wordt gewaardeerd.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

3
Dat zijn heel redelijke overwegingen en goede apparatuur-keuzes.
Alleen heb ik mijn twijfels over die programmeerbare maal-tijden. Als je fijner gaat malen krijg je in dezelfde tijd minder maalsel en verandert dus je dosering/extractie/doorlooptijd/smaak. Dito met andere boontjes of een weeromslag. Het lijkt me dat dosering constanter en preciezer moet zijn dan de tijdsduur van je maling.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Zo te horen zit dat wel goed! Met je budget, overwegingen van machines en bonen.
Als je zoals ik een 100,- budget heb of tot 500,- kan het nog lastig zijn een fatsoenlijke setup te krijgen, volgens mij is het bij jou de keuze tussen goed of beter.

Succes in ieder geval!
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

5
Ja, het is ook wel decadent om zo'n bedrag uit willen geven voor een goede kop koffie. Ik realiseer me heel goed dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Dan is het fijn dat je met wat wat geduld en geluk via MP tegen redelijke prijzen aan goede spullen kunt komen zoals Spironski ook keer op keer aangeeft.
Een ruimer budget maakt de keuze er overigens niet automatisch gemakkelijker op maar dat terzijde. En ook dat is een decadente opmerking.......
Laatst gewijzigd door Jan B op za 19 jan 2013, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

6
Spironski schreef:Alleen heb ik mijn twijfels over die programmeerbare maal-tijden. Als je fijner gaat malen krijg je in dezelfde tijd minder maalsel en verandert dus je dosering/extractie/doorlooptijd/smaak. Dito met andere boontjes of een weeromslag. Het lijkt me dat dosering constanter en preciezer moet zijn dan de tijdsduur van je maling.
Dat roept bij mij de vraag op hoe vaak ja dan van maalinstelling wisselt. Wij zijn cappuchino liefhebbers. Dan denk ik dat als je eenmaal je instellingen en rituelen hebt gevonden, je ook niet meer veel hoeft te wisselen van maalgraad. (Kijk en daarom zit je nou op dit forum ;) )
En ik heb toch wel de verwachting van de vario dat de hoeveelheid maalsel bij een bepaalde maaltijd en korrelgrootte erg constant is..... toch?

7
Als je iets op waarde weet te schatten en er plezier van hebt, is dat dan decadent? "Decadent" wordt het m.i. pas als je iets duurs koopt alleen maar omdat het duur is, en er vervolgens geen gebruik van maakt.

Maalinstellingen wisselen per dag, en soms per uur. Hoe oud zijn je boontjes, wat voor type koffie wil je zetten, welke soort boontjes gebruik je, wat is de luchtvochtigheid? Allemaal van invloed, en er bestaat dus helemaal niet zoiets als 1 juiste maalinstelling.

Wat dan opvallend is, is dat hoe beter je maler, hoe minder je hoeft bij te stellen. Overigens is de Vario een heel capabele maler.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Spironski schreef:Maalinstellingen wisselen per dag, en soms per uur.
Ik ben benieuwd hoe je dat dan met je Major doet. Want als je de maalgraad verandert, moet je ook de maalduur veranderen om aan dezelfde massa maalsel te geraken.
Maal jij dan op gewicht op of op "het oog", of nog anders......

9
Nu is mijn maler één van die zeer goede malers, dus hoef ik al weinig te verstellen (grote conische malers zou je eigenlijk nauwelijks nog hoeven te verstellen). Maar ik doseer eigenlijk altijd op volume, ik strijk het filter af. En dan kan je wat meer of minder afstrijken.
Wegen is me teveel gedoe. Dat zou het allemaal wel constanter maken, maar ik vind die kleine variaties in smaak niet zo erg.

10
Jan B schreef:Ja, het is ook wel decadent om zo'n bedrag uit willen geven voor een goede kop koffie. I
Ik vind er niks decadents aan. (Hoewel het hier wel preaching to the choir is :lol: ) Een ieder geeft z'n geld uit aan dingen die hij het waard acht. Ik hou ook van een lekkere kop koffie. Een vriendin van mij heeft 50 paar schoenen, ik een mooi koffie apparaat. Beiden genieten we ervan. Leven en laten leven :)
Carpe diem, bitx!