Gisteren ook weer een paar ladinkjes gebrand, wederom buiten. Eerst een keer zonder doos geprobeerd, en toen kwam de temperatuur niet boven de 180 graden, i.e. bakken in plaats van roosteren en niet in de buurt van de 1e krak. Bonen weggemikt, popper in de doos gezet, geen enkel probleem meer! De warme lucht die in de doos blijft hangen, maakt echt een enorm verschil. Ik blijf dus lekker buiten branden in mijn doosje: geen last van de rook, alle velletjes blijven lekker in de doos achter en kan ik zo weg gooien, en als er iets mis gaat dan heb ik dat liever buiten dan in mijn keuken...
Dus kort samengevat, als je met een popcorn popper wil branden bij (zeer) lage omgevingstemperatuur, gebruik dan de truuk met de kartonnen doos (zie eerdere post)
Ik heb dit keer war meer bonen gebrand, zodat ik kan kijken hoe de smaak zicht ontwikkelt over de loop van de tijd. I'll keep you all posted
P.S. R&B: Mijn popper heeft 1200 watt vermogen en ik brand zelf zo'n 75-80 gram per keer, dat is de maximum hoeveelheid waarbij de bonen na een klein beetje hulp in het begin blijven bewegen door de luchtstroom van de popper zelf.
Rancilio Silvia V1, met een gemodificeerde stoompijp, Fiorenzato T80 molen, Gene Café. Een Chemex, Bialetti Brikka en een kleine cafetiere voor ernaast.