Ik wil een espressomachine aanschaffen.
Ik twijfel tussen
Expobar Office Leva / Lever
Bezzera BZ10
Rocket Cellini Classic
Wie kan mij adviseren?
Re: Nieuwe espressomachine
2Maakt niet zoveel uit welke van die machines je koopt. Er zijn andere -belangrijkere- keuzes, heb je dit al gelezen?: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3517
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Dank voor de tip, staat veel in.
En zie inderdaad dat de machines veel van elkaar weg hebben
En zie inderdaad dat de machines veel van elkaar weg hebben
4Zelf zou ik de ze in deze volgorde zetten: Rocket, Bezzera en Expobar. De volgorde is gebaseerd op de kwaliteit van de interne onderdelen. Expobar is kwalitatief gewoon een stuk minder. De andere 2 ontlopen mekaar niet veel.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
5Heb ook getwijfeld tussen Bezzera (de 07) en Expobar. Het is 9 maanden geleden de laatste geworden. Zeer uitvoerig reviews gelezen, coffeegeek.com, alhier en ook: http://www.bellabarista.co.uk/pdf/Expob ... lookv2.pdf
Moet wel bekennen dat het in de eindfase van besluitvorming op kleine details aankwam.
Zo ook dat ik Spanje toffer vind dan Italie...
Moet wel bekennen dat het in de eindfase van besluitvorming op kleine details aankwam.
Zo ook dat ik Spanje toffer vind dan Italie...
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
6De Rocket dan ook om de E61 zetgroep?Erik82 schreef:Zelf zou ik de ze in deze volgorde zetten: Rocket, Bezzera en Expobar. De volgorde is gebaseerd op de kwaliteit van de interne onderdelen. Expobar is kwalitatief gewoon een stuk minder. De andere 2 ontlopen mekaar niet veel.
De zet groep van Bezzera blijft weer stabieler qua temperatuur in vergelijk met de E61
Zijn de onderdelen van Bezzera gemakkelijk te krijgen?
7Inderdaad de Rocket om de E-61 groep. Onderdelen voor een E-61 zijn makkelijker te krijgen, vooral accessoires. Beide zullen ongeveer dezelfde kwaliteit espresso zetten dus dat maakt niet uit. Het is meer een kwestie van hoeveel je zelf wilt sleutelen en welk design je mooier vindt en niet om de kwaliteit van de espresso.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
8Dat is nogal een stelling. Een goed afgestelde E61 is zeker zo stabiel als een Bezzera, en hun zetgroep is bovendien 2x zo zwaar (thermische massa). Wel hebben ze vaak een wat grotere coolingflush nodig.De zet groep van Bezzera blijft weer stabieler qua temperatuur in vergelijk met de E61
Zijn de onderdelen van Bezzera gemakkelijk te krijgen?
Bezzera gebruikt ook overal hun eigen maat aansluitingen, dus als je iets moet vervangen moet je vaak gebruik maken van verloopstukjes. Daarom is een E61 machine wat makkelijker in onderhoud.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Dank voor de reacties.
Ik kom nu toch dicht bij een eindbeslissing.....
Ik kom nu toch dicht bij een eindbeslissing.....
10als je perse een nieuwe HX machine wilt kopen dan zou je naar mijn idee de volgende keuze's kunnen bekijken:
- Zo goedkoop mogelijk maar kwalitatief zeer goed waar je geen miskoop aan kunt hebben: Bezzera BZ10
(apparaat is met zijn 900 euro aanschafprijs zeer degelijk gebouwd en de onderdelen zijn gewoon zeer goed te verkrijgen, misschien een enkel onderdeel niet a la minuut bij kafko of een andere reparateur, maar dan ben je een paar dagen verder en dan heb je ook gewoon je originele onderdelen. Verder is naast de verwarmde groep het "push & go" principe ipv draaiknoppen voor stoom en heet water ideaal!) De BZ07 is niet voor niks zeer populair in Duitsland!
- Geld enigszins belangrijk maar toch graag een E61 groep: Rocket cellini Classic met de e61 groep
- Geld is niet bepalend voor de keuze en je bent bereid om er wat meer aan uit te geven: Rocket cellini plus v2
De Cellini classic zou ik boven de Expobar kiezen voor die 80 euro meer, omdat ik weleens heb gelezen dat de expobar wat minder is afgewerkt.
Al deze machine's zijn zeer degelijk gebouwd en staar je niet blind op allerlei specifieke dingen daar je doel de espresso is, en die is bij al deze machine's perfect te maken!
- Zo goedkoop mogelijk maar kwalitatief zeer goed waar je geen miskoop aan kunt hebben: Bezzera BZ10
(apparaat is met zijn 900 euro aanschafprijs zeer degelijk gebouwd en de onderdelen zijn gewoon zeer goed te verkrijgen, misschien een enkel onderdeel niet a la minuut bij kafko of een andere reparateur, maar dan ben je een paar dagen verder en dan heb je ook gewoon je originele onderdelen. Verder is naast de verwarmde groep het "push & go" principe ipv draaiknoppen voor stoom en heet water ideaal!) De BZ07 is niet voor niks zeer populair in Duitsland!
- Geld enigszins belangrijk maar toch graag een E61 groep: Rocket cellini Classic met de e61 groep
- Geld is niet bepalend voor de keuze en je bent bereid om er wat meer aan uit te geven: Rocket cellini plus v2
De Cellini classic zou ik boven de Expobar kiezen voor die 80 euro meer, omdat ik weleens heb gelezen dat de expobar wat minder is afgewerkt.
Al deze machine's zijn zeer degelijk gebouwd en staar je niet blind op allerlei specifieke dingen daar je doel de espresso is, en die is bij al deze machine's perfect te maken!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!